SM0FKI
Katodkramare
Jordar sig i 0:an... och ger fn i att vända kontakten...Vad gör man om man inte har ett vägguttag med skyddsjord i shacket då?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Jordar sig i 0:an... och ger fn i att vända kontakten...Vad gör man om man inte har ett vägguttag med skyddsjord i shacket då?
Radion fungerar och går att använda rent tekniskt, MEN läs diskussionen tidigare i denna tråd:Vad gör man om man inte har ett vägguttag med skyddsjord i shacket då?
Ja, klok kommentar. Jag tänkte på den risken och därför fyllde jag bara "badkaren" med ett tunnare lager av epoxy i botten, kanske 5 mm högt (se noga på bilden), så att komponenterna skulle vara fixerade i sitt läge men ändå till största del vara fria att expandera i luften. Jag utgår dock från att värmen är störst på ovansidan av radion, där rören sitter, och att därför temperaturvariationerna inte blir lika stora på undersidan av radion, men risken finns ju alltid.Det är inte nödvändigtvis optimalt att gjuta in komponenter i relativt hård epoxy om helheten sedan utsätts för större temperaturvariationer vilken potentiellt kan hända i rörapparater. Ett sorgligt exempel ur radioamatörvärden är förstärkare för aktiva loopantenner från en icke längre aktiv tillverkare där en del av komponenterna sakta men säkert slets sönder inuti den hårda epoxyn då utetemperaturen varierade mellan +20 och -20 grader Celsius.
Kanske man hellre då fixerar med tex. en klick uretanlim som är lite flexibelt även efter att det stelnat. Typ "Sikaflex" som vi kallar det här i OH. Finns i vitt, brunt, svart med olika grad av hållfasthet.
MVH
Paul-Henrik
Snyggt arbetat -FAR, har själv renoverat hela skalmekanismen i en SP600 för många år sedan, men behövde då inte röra elektroniken.Dela gärna era egna erfarenheter av dylikt arbete.
Jo, men det har bara varit några enskilda motstånd och kondensatorer som jag lagt så mycket tid på, men ibland är det kul att testa, och i detta fall satt komponenterna helt öppet och synligt i en gammal mottagare i snygg ädelträlåda.det är verkligen att ta det till "nästa nivå"
Imponerande, Leif,Snyggt arbetat -FAR, har själv renoverat hela skalmekanismen i en SP600 för många år sedan, men behövde då inte röra elektroniken.
Sådant händer tyvärr ibland... Om man tittar ner i det hål som kulan legat i och den axel som mött kulan finns det ofta en slityta i form av en ring, och jag är övertygad att du med ledning av diametern på slitytan kan räkna ut ett lämpligt intervall för diametern på kulan. När du vet storleken brukar en klassisk cykelaffär som har en reparationsverkstad värd namnet kunna hjälpa dig med en ny kula. Ofta är kulorna i cykelpedalerna lämpliga i storlek...Problem 1: Jag har under processen råkat tappa bort vad som sannolikt ska vara en liten kula, kanske 2-3 mm i diameter, som sitter i änden på pluggen på bild 2 för att stabilisera axeln på ett kugghjul. Jag kan inte hitta kulan och behöver köpa en ny, men då jag inte vet storleken måste jag kanske investera i ett sortiment av kulor. Vet du mer?
Tack, jag har förstått att detta kan vara ett problem utifrån ett par Youtube-videos på detta tema från USA.Det jag fick lägga mest arbete på var att få friktionskopplingarna att löpa "lagom" jämt för att få en smidig mekanism utan den allra minst frigång när man gör finjustering av frekvensen.
Dock funderar jag på hur jag ska göra den dag jag behöver göra ett byte, inte minst om en modern metallfilmresistor är en fullgod ersättning till ett äldre kolmotstånd
I mitt fall var det två saker som var problem.Tack, jag har förstått att detta kan vara ett problem utifrån ett par Youtube-videos på detta tema från USA.
Har du några tips på hur du gick tillväga? Kunde du t ex, vid behov, öka friktionen genom någon form av beläggning eller starkare fjädring?
1. Den saknade kulanSådant händer tyvärr ibland... Om man tittar ner i det hål som kulan legat i och den axel som mött kulan finns det ofta en slityta i form av en ring, och jag är övertygad att du med ledning av diametern på slitytan kan räkna ut ett lämpligt intervall för diametern på kulan. När du vet storleken brukar en klassisk cykelaffär som har en reparationsverkstad värd namnet kunna hjälpa dig med en ny kula. Ofta är kulorna i cykelpedalerna lämpliga i storlek...
Jag skulle använda en svarv för att räta en axel.
Jag funderar på att värma axeln med i första hand värmepistol, i andra hand gasolbrännare, för att få axeln lite mer medgörlig.