Hammarlund SP-600-JX17 projekttråd

En liten utvikning om "fel" eller "rätt" skruvar när man renoverar eller replikerar gammal utrustning (gäller alltså inte bara tumskruv):

Även om metriska gängor har standardiserats i mer än 100 år ska man komma ihåg att standarder kan ändras med åren. När jag har försökt återskapa fästelementen som används i Enigma har jag upptäckt några intressanta skillnader mellan DIN-standarderna under (och före) 2. VK och dagens versioner.

Som ett exempel är storleken på M3 försänkt skruvhuvud i DIN 87 (Senkschrauben; Metrische Gewinde) version 1937 6,0 mm. DIN 87 är sedan dess föråldrad, och den nyare DIN 963 M3 har en huvuddiameter på 5,6 mm. Man skulle alltså behöva tillverka egna anpassade skruvar för att göra en replika med korrekta skruvhuvuden. Med ockerpriset 24,60 EUR per historisk standard bör man vara en "well landed gentleman" för att utföra DIN-standardarkeologi, men man lever bara en gång!

Preferensstorlekar för gängor har också ändrats. 1937 års DIN-standarder listar M1, M1,2, M1,4, M1,7, M2, M2,3, M2,6, M3, M4, M5, M6 och så vidare. M1,7, M2,3 och M2,6 har sedan länge försvunnit och det är M1,6 och M2,5 som ligger närmast.

En fransk kopia av Enigma hade M3 med 0,6 mm stigning, där den vanliga standarden för grovgänga som bekant är 0,5 mm. Jag hittade en del data från ett Citroën-forum som stämmer överens med detta, och tydligen skiljde sig SI:s metriska gängstandard från 1898 mellan Frankrike och Tyskland under åren efter första världskriget.

Konstiga gängstandarder har förföljt mig i mitt yrkesliv, och jag fick den hårda vägen lära mig att HP tillverkade GPIB-kablar med både metriska och UNC-gängor i kontakterna, samt att en rysk SMA-kontakt har M6-gänga...
 
Konstiga gängstandarder har förföljt mig i mitt yrkesliv,
1973 praktiserade jag på ritkontoret på Atlas Copco Avosverken, och där fanns ett referensverk över världens gängstandarder.
Inte oväntat upptogs dryga 2/3 av sidantalet av brittiska gängor.

"Det är bra med standarder, alla borde ha en."
 
"Tyvärr" eller hur man skall uttrycka sig, finns i USA ett stort sortiment med tumbaserade skruvar med speciella skruvskallar som väl passar för montering av såväl SMA- som vågledaranslutningar. Fantasin är betydligt större på andra sidan atlanten. Jobbet brukade beställa UNC för just våglederi från UK men om det var brexit eller att ägaren gick i pension minns jag inte men affären upphörde under anställningstiden. Själv har jag ett större förråd av UNC- och UNF- gängade skruvar/muttrar som behövs litet då och då.

Förutom gängorna bör den som pysslar med amerikanska prylar förse sig med en samling (amerikanska) insex-nycklar:

.050, 1/16, 5/64, 3/32, 7/64, 1/8, 9/64, 5/32, 3/16...

Även ännu finare tumbaserade nycklar finns i verktygslådan. Oumbärliga.

.050 och 1/16 är farligt lätta att blanda ihop med metriska nära motsvarigheter. Slirar nyckeln är det för sent...

Ett av mina första åtaganden på sista jobbet var att (på eget modigt initiativ!) börja beställa skruv med Torx-skallar. Dittills hade man använt spårskruv och någon gång då och då insex. Kollegorna knorrade högljutt men bara i ca 10 minuter efter att verktygen som köptes samtidigt delats ut...
 
Förutom gängorna bör den som pysslar med amerikanska prylar förse sig med en samling (amerikanska) insex-nycklar:

.050, 1/16, 5/64, 3/32, 7/64, 1/8, 9/64, 5/32, 3/16...
...och den som håller på med Collins behöver Bristol-nycklar, besläktade med Insex och Torx, men bara nästan...

1735924381112.png
 
Tack för engagemanget i mina skruvar :)

Jag har redan insett behovet av USA-mått på insexnycklar för att korrekt kunna lossa och dra åt stoppskruvarna som fäster rattarna på axlarna. Fel storlek på insexnyckeln kan lätt dra sönder skruven.

Vad gäller skruvar har jag hittat en lösning som läser mina behov - en modell av rostfria plåtskruvar som jag kapar av med vinkelslipen.

Låt oss fortsätta trådens fokus på SP600 :)
54244624265_317ce79315_c.jpg
 
20250103_195741.jpg
Är ganska nöjd med dessa. "US nycklarna" är Biltemas. Har haft mycket nytta av dem. Lite kul att metric nycklarna är made in USA...:cool:
Lycka till med ditt fortsatta arbete med SP600 Caroline!
 
Tack för engagemanget i mina skruvar :)

Jag har redan insett behovet av USA-mått på insexnycklar för att korrekt kunna lossa och dra åt stoppskruvarna som fäster rattarna på axlarna. Fel storlek på insexnyckeln kan lätt dra sönder skruven.

Vad gäller skruvar har jag hittat en lösning som läser mina behov - en modell av rostfria plåtskruvar som jag kapar av med vinkelslipen.

Låt oss fortsätta trådens fokus på SP600 :)
View attachment 13074
De där med kort ”näsa” är guld värda när man petar i speglar o dyl där det är ont om plats.
 
Tack för engagemanget i mina skruvar :)

Jag har redan insett behovet av USA-mått på insexnycklar för att korrekt kunna lossa och dra åt stoppskruvarna som fäster rattarna på axlarna. Fel storlek på insexnyckeln kan lätt dra sönder skruven.

Vad gäller skruvar har jag hittat en lösning som läser mina behov - en modell av rostfria plåtskruvar som jag kapar av med vinkelslipen.

Låt oss fortsätta trådens fokus på SP600 :)
View attachment 13074
Som du säkert märkt har vi en del skruvar lösa :)
 
Troligen sist på bollen som vanligt, men amazon (.de i mitt fall) har bra urval av både Bondhus och Wera.
 
Tack återigen för allt engagemang. Jag har de verktyg jag behöver för det fortsatta arbetet och behöver inte fler verktygstips just nu

Jag vill mycket gärna hålla denna tråd fokuserad på att dokumentera min resa med att renovera en SP-600. Ge mig gärna tips under arbetets gång, men håll dem specifika till vad som gäller SP-600 och bara om ni har anledning att tro att jag behöver tipsen.

Jag vill tacka Leif SM7MCD för ett långt videosamtal igår där jag bland annat fick tips om hur jag kan bocka en ännu snyggare skärmburk av bleckplåt. Jag blev ju inte helt nöjd med första försöket. Även om ingen annan än jag kommer att märka slutresultatet så spelar det roll för mig
 
Back
Top