1. Den saknade kulan
Utmärkt förslag, MCD. Den lokala cykelverkstaden visade sig vara mycket hjälpsam med en uppsättning små kulor i olika storlekar. En av dessa storlekar passade fint (säg till om någon tycker jag borde byta till en ännu mindre), då nu är den infettad med kullagerfett och monterad. Kugghjulen löper fint i varandra och friktionskopplingen fungerar också som den ska. (bild 1)
2. Den stukade axeln
Axeln till svänghjulet kommer att hamna i metallsvarven så snart jag röjt den delen av verkstan. Berätta gärna hur du rent praktiskt tänker dig? Jag funderar på att värma axeln med i första hand värmepistol, i andra hand gasolbrännare, för att få axeln lite mer medgörlig.
3. Tuning lock
Stort tack, AOM, för sprängskissen i det tidigare inlägget. Har du möjligen en sprängskiss för "Tuning lock"-mekanismen också? Den mekanisem saknas helt för mig. JAg har ratten på frontpanelen, men det sitter just nu bara monterad på en gammal potentiometer(!) som dekoration. Kanske går det att tillverka en ny mekanism om jag får en skiss på utförandet i original.
4. Strömbrytare
Jag tyckte att strömbrytarna på frontpanelen såg lite angångna ut, så jag testade att putsa upp en av dem. Dessvärre verkar det som om jag har råkat putsa bort en beläggning som gör att mässingen börjar skymta och att färgen därmed blir "fel" (jämför med andra metallföremål på bilden, t ex Chalmersringen). Jag antar att de varit förnicklade? Jag har letat efter en anledning att testa att förnickla detaljer hemma, så detta blir kanske första sådana projekt. (bild 2)
5. Frontpanelen
Färgen på frontpanelen var ganska flammig med olika beläggningar. Efter skrubbande har jag lyckats komma ned till den blanka grå originalfärgen. Konsekvensen av skrubbingen blev att jag även skubbade ur färgen från bokstäverna, vilket jag vad inställd på. Jag tänker att jag med en portion stort tålamod ska kunna fixa nya målade bokstäver och även kunna blanda till en lämplig benvit nyans som kan likna originalfärgen. Helt vita bokstäver känns spontant inte realistiskt att ha.
Tyvärr finns det några skavanker i den grå färgen, så jag tänkte ta med mig frontpanelen till färgaffären (Kreatima på Kungsgatan i Sthlm) imorgon och rådgöra om vilka nyanser jag ska blanda med. (bild 3 och 4)
Ett steg i taget