SM3ZBB
Grumpy ol´man
Spontant kommer jag att tänka på vägens bombering, dvs. vägbanans lutning från mitten mot sidorna. Avsikten med att inte tillåta en plan yta är att då riskerar man vatten stannar på vägbanan vilket försämrar väggreppet. Har bara stött på projekteringen av en enda "väg" utan bombering. Det var Mittsverigebanan utanför Härnösand, en racingbana för tävling. Där ansågs bomberingens konvexa yta kunna vara till hinders för extremt lågt byggda bilar.
En felaktigt utförd ojämn bombering kan ge upphov till att fordon börjar uppträda svajigt och förlora väggreppet på ett eller flera hjul. Finns det då dessutom vatten eller is på vägen kan det få vådliga konsekvenser.
(Mea culpa. Föråt för OT. Men så är det ju här på Ham, man finner något sidospår intressant och gör en utflykt.)
En felaktigt utförd ojämn bombering kan ge upphov till att fordon börjar uppträda svajigt och förlora väggreppet på ett eller flera hjul. Finns det då dessutom vatten eller is på vägen kan det få vådliga konsekvenser.
(Mea culpa. Föråt för OT. Men så är det ju här på Ham, man finner något sidospår intressant och gör en utflykt.)