Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Intressant Sture!
Känslan är att antennen fungerar utmärkt som allroundantenn - även för DX på 80m, där den sägs vara en "molnvärmare".73/Lasse
Den som kallar loop-antennen för en molnvärmare vet inte vad han pratar om.
Alla antenner, nästan oavsett typ, får en bred lob rakt uppåt när dom sitter lägre än 1/4 våglängd över marken.
73
Bengt
SM6APQ
BDZ DE APQ
Ursäkta mig Lasse. Det var inte meningen!
Det har blivit populärt och "käckt" hos framförallt de nyblivna radioamatörerna att "flåsa" ur sig en massa uttryck som t ex molnvärmare, maskvärmare m m.
Kanske ett sätt att dölja sin egen okunnighet?
Jag grundar denna uppfattning på att jag läser HAM.SE och lyssnar ibland på 80-metersringarna.
73
Bengt
SM6APQ
Ja, jag håller på och tillverkar en 8+4+4 varvare nu. Ja, jag får prova med seriekoppling, annars byta konding.
Sture
Micke, jag vet inte, hur det kommer att gå. Jag har bara kollat på CW-delen på varje band. Men man kan ju ha en bandomkopplad spole i serie med en mindre finjusteringsspole, med kanske 10-12 uttag. Men, som sagt, det blir många tåtar hit och dit ... och med tanke på hur små kapacitanser det är i denna tuner kanske det är olämpligt att välja den (strökapacitans)lösningen. Samtidigt ligger ju 3 band på ungefär 5 varv, även om de inte ligger exakt lika. Jag får prova lite mer.
Sture
En begagnad två-gangad vridkondensator heter det.
/Bengt