Horisontell Delta Loop

Nu har jag provat med bara ena delen av vridkondensatorn, alltså max 120 pF. Då kan jag stämma av även på 18 MHz och med nöd och näppe på 21 MHz. Har jag för många varv på toroiden månntro? T225A-2 med 12+6+6 varv. ?
 
"Molnvärmare"

Intressant Sture!

Känslan är att antennen fungerar utmärkt som allroundantenn - även för DX på 80m, där den sägs vara en "molnvärmare".73/Lasse

Den som kallar loop-antennen för en molnvärmare vet inte vad han pratar om.
Alla antenner, nästan oavsett typ, får en bred lob rakt uppåt när dom sitter lägre än 1/4 våglängd över marken.

73
Bengt
SM6APQ
 
@SA5A:

Enligt Mini-ring-core-calculator har en T200-2 drygt hälften i Al värde mot T225A-2, 12 respektive 21,5 nH/N*N. Ursprunliga S-matchen är väl baserad på en T200-2 kärna.

Tittade på PA0FRIs sida, när han använder dubbla kärnor så halverar han antalet varv. Så du kanske just ska prova med färre varv.

Intressant att S-matchen har så goda CMMR egenskaper!
 
Last edited:
SA5A de BDZ

Sture, jag kan stämma av loopen med S-matchen upp till 28 MHz, det är inga problem men då jag har min 3 el Quad på 10, 14, 21 och 28 MHz så har jag inte haft någon anledning att använda den där. Däremot på 18 och 24 MHz använder jag den. Ja, även på 5MHz.

Tror som Bengt/KBW att du ska halvera antalet varv till 8, 4+4 då det kommer att gynna funktionen på de högre banden. Så har också jag gjort då jag använder stackade kärnor.

73/Lasse
 
Den som kallar loop-antennen för en molnvärmare vet inte vad han pratar om.
Alla antenner, nästan oavsett typ, får en bred lob rakt uppåt när dom sitter lägre än 1/4 våglängd över marken.

73
Bengt
SM6APQ

APQ de BDZ

Bengt, jag håller verkligen med dig i det du skriver ovan men det blir lätt lite märkligt med utklippta citat när man låter signaturen vara kvar. Då förefaller det, i alla fall vid en snabb blick, som att det är jag som hävdar att antennen utmärker sig som "molnvärmare". Så är icke fallet!

"Citat:
Ursprungligen skriven av SM3BDZ
Intressant Sture!

Känslan är att antennen fungerar utmärkt som allroundantenn - även för DX på 80m, där den sägs vara en "molnvärmare".73/Lasse"


73/Lasse
 
BDZ DE APQ

Ursäkta mig Lasse. Det var inte meningen!

Det har blivit populärt och "käckt" hos framförallt de nyblivna radioamatörerna att "flåsa" ur sig en massa uttryck som t ex molnvärmare, maskvärmare m m.

Kanske ett sätt att dölja sin egen okunnighet?

Jag grundar denna uppfattning på att jag läser HAM.SE och lyssnar ibland på 80-metersringarna.

73
Bengt
SM6APQ
 
BDZ DE APQ

Ursäkta mig Lasse. Det var inte meningen!

Det har blivit populärt och "käckt" hos framförallt de nyblivna radioamatörerna att "flåsa" ur sig en massa uttryck som t ex molnvärmare, maskvärmare m m.

Kanske ett sätt att dölja sin egen okunnighet?

Jag grundar denna uppfattning på att jag läser HAM.SE och lyssnar ibland på 80-metersringarna.

73
Bengt
SM6APQ

Kommer inte det från NVIS begreppet och "cloud burner" är ett noanamn för det samma?

Som t.ex denna artikel nämner.
 
Last edited:
Sture!
Jag har gjort liknande erfarenheter som andra här på tråden berättar om. Dvs det behövs få varv på spolen.
Det andra jag noterat är att de högre banden behöver väldigt lite C. Neråt 10 pf. Jag vet att Lasse/BDZ har en vakuumkonding och kan komma ner under 10 pf (tror jag) och där behöver man kunna vara på de högre banden. Om Du seriekopplar de två statorhalvorna(gangarna) i vridkondensatorn så sjunker ditt lägsta värde med hälften. Dvs du når lägre värden än om Du använder bara ena statorn. Kolla noggrannare vad som händer då Du seriekopplar 2 lika stora kondensatorer.
Tore SM7CBS
 
Last edited:
Ja, jag håller på och tillverkar en 8+4+4 varvare nu. Ja, jag får prova med seriekoppling, annars byta konding.
Sture
 
Ja, jag håller på och tillverkar en 8+4+4 varvare nu. Ja, jag får prova med seriekoppling, annars byta konding.
Sture

Om det är en tvågagnad kondensator så får den förmodligen bättre Q-värde, du slipper övergångs resistanser i kontaktbleck med mera. Dessutom kommer chassiet vara flytande.
 
Nu har jag provat med färre varv, dvs nu 8+4+4. Jag provade också med bara en av de två "gangarna" på vridkondingen. Då kunde jag även stämma av på 21 MHz. Nästa steg blev att seriekoppla de två "gangarna" (heter det verkligen så?), då kunde jag stämma av även på 24 och 28 MHz. Då har jag alltså max 60 pF på vridkondingen.
Resultattabell med frekvens, antal varv på rullspole och ungefärlig kapacitans i pF:
1,8 11 580
3,5 5 500
7 5 120
10 5 55
14 4 40
18 3 30
21 3 10
24 2 ~5
28 1 ~5

Ska jag köra detta behöver jag switcha in lämpliga fasta kondingar på 40, 80 och 160 mb. Känns också nästan onödigt att ha en rullspole med 40 varv när jag använder max 11 varv. Ska jag ha omkopplare på fronten blir det ett antal dm-långa ledare dit. Hmmm.

Sture
 
SA5A de GLD,
Om du har fasta lägen på spolen, kan du då stämma av på hela bandet med hjälp av bara kondensatorn?
Jag funderar på hur jag ska konstruera min S-match. Man har ju ingen variomat eller rullspole tyvärr.

/Micke
 
Jag har gjort så att jag kan välja serie-/alt parallellkoppling och klarar därmed alla band.
Tore
 
Last edited:
Jag blev också tveksam. Heter det gagnad eller gangad vridkondensator, det är bäst att det blir rätt så att man inte får en egen tråd :)))
 
GLD de CBS
Jag byggde en gång med fasa lägen och omkopplare. De fasta lägena bestod av justeringsbara klämmor på spolen. Det blev rätt mycket trådar mellan omkopplare och spole och dippen blev inte lika skarpa vid avstämning som då jag använde bara en kabel och klämma. Troligen har det ingen praktisk betydelse fast jag kände osäkerhet och släppte saken...för tillfället. Lösningen hade en stor fördel. Bandbytet utomordentligt snabbt. Bandbyte på omkopplare och nolla swr på vridkondingen. Klart!
 
Micke, jag vet inte, hur det kommer att gå. Jag har bara kollat på CW-delen på varje band. Men man kan ju ha en bandomkopplad spole i serie med en mindre finjusteringsspole, med kanske 10-12 uttag. Men, som sagt, det blir många tåtar hit och dit ... och med tanke på hur små kapacitanser det är i denna tuner kanske det är olämpligt att välja den (strökapacitans)lösningen. Samtidigt ligger ju 3 band på ungefär 5 varv, även om de inte ligger exakt lika. Jag får prova lite mer.
Sture
 
Micke, jag vet inte, hur det kommer att gå. Jag har bara kollat på CW-delen på varje band. Men man kan ju ha en bandomkopplad spole i serie med en mindre finjusteringsspole, med kanske 10-12 uttag. Men, som sagt, det blir många tåtar hit och dit ... och med tanke på hur små kapacitanser det är i denna tuner kanske det är olämpligt att välja den (strökapacitans)lösningen. Samtidigt ligger ju 3 band på ungefär 5 varv, även om de inte ligger exakt lika. Jag får prova lite mer.
Sture

OK, jag funderar på hur många separata spolar jag behöver ha i en "REMOTE ATU" av S-match-typ.

.......men det är en annan tråd:)

/Micke
 
Eftersom jag saknar en lämplig låda till min s-match har jag nu skruvat upp min Drake MN-2000, och funderar över hur jag på enklaste sätt kan bygga om den till en s-match. Finns det någon som gillar schemabaserad problemlösning av detta slaget, och kan hjälpa till?

Jag tänker mig att jag byter ut de två vridkondingarna i MN-2000 mot den vridkonding och den rullspole jag experimenterat med som s-match. S4 kan användas för att switcha in olika tillägg av kapacitans.

Samtidigt så är de spolar som sitter i MN-2000 riktigt rejäla och har ungefär rätt induktans, för att med några uttag passa till en s-match med min triangelloop. Men då måste omkoppalren användas till att switcha uttag från spolen/spolarna. Eller kan S4 Manual Display Page sid 11 användas till att både koppla in olika uttag på spolen och olika kombinationer av kapacitans? Lite så ser det ju ut nu?

Samtidigt, ser min MN-2000 ut som sprillans ny. Den verkar också vara gjord för att tåla det mesta. Riktigt rejäl pjäs. Kanske synd att slakta och börja dutta runt och leta uttag på spolarna. Lite ångest blir det allt, i så fall?

Sture
 
Back
Top