SM2VJX
Riktig radioamatör!
Ja, jäsingen. Nu har jag upptäckt finessen med digitala moder också. När det är för klent i signalväg för att köra CW...då får man väl köra PSK31! Skaffat mej ett Signalink-interfejs, och har idag hittills kört en UA6, 2 EA och HI8CSS
Förvånansvärt enkelt. Nästan fusk. Eller ett bra komplement när det inte finns CW-stationer att köra på halvöppna band? Kul är det i a f. Noll störningsrisk gentemot grannarna, skitantenner funkar utmärkt, och man behöver inte mer än 25W. Häpp!
Jag råkade köpa på mig en extra station som hamnade brevid sängen så att jag kunde slölyssna lite efter sängdags.
Sen köpte jag också en Signalink som jag hade tänkt ha till den andra riggen, men jag byglade den för sängradion och tänkte att jag skulle lyssna och lära mig PSK på kvällarna.
Bara för att prova hur det där med macron funkar så fyllde jag i mina uppgifter och råkade trycka på sänd...
Fick direkt svar av en ryss, jag trodde inte mina ögon 5W på en inomhusdipol, i ett hus med plåttak, sedan dess har det väl blivit ett hundratal QSO med den setupen, inget rart eller svårkört utan bara slökrning.