Nåja. Här då en liten drapa om den första tiden på 21Mhz med PSK31.
Jag fick hem interfacet precis lagom tills att jag blev sängliggandes några dagar. Vad göra? Jo, man drar radion lite närmare soffan, nitar VFOn på 21070, tar fram en laptop, kopplar ihop dom och kör. Liggandes.
Och det roliga är att det är ett trafiksätt som smäller CW på fingrarna när det gäller framkomlighet. På dom 3KHz du ser på skärmen finns det i bästa fall 40 stationer att välja på under en öppning. 10 svinstarka, 10 mellan, 10 svaga och 10 till som ännu är oläsbara. Dom starkaste är i regel ryssar, så dom kör man bara om man har tråkigt. Men resten...där döljer sej ofta intressanta saker. Jag har hört HL, HS, VK5, 9M på helt "fel" tider, och haft goda chanser att köra dom om jag skruvat upp effekten lite (till 50W eller så). Men 25 får räcka, det stör ingen. Har även hört halva syd- och mellanamerika under tider där CW-bandet varit alldeles tyst. Och jag har kört saker som hade genererat mega-pileups på CW men där jag varit helt ensam med DX på PSK31!
Igår, t ex, när bandet var i dåligt skick, körde jag ett par JA utan ansträngning, plus ett gäng UA9or (bl a Sachalin) jag aldrig hört på CW. och som grädde på moset BG8GAM som nytt land vid lunchtid. Då var CW-delen knappt befolkad. Nåja, ryssar fanns det ju, men DX? Nä.
Återstår att testa en bra USA-öppning. Bandet har öppnat mot USA senaste dagarna, men...östkust, bara. Och lite GA/TX.
Nu har jag kört ca 60 QSO med PSK31, och hört saker jag inte haft en chans att höra på CW. VK5PAS, efter lunch...bara en sån sak. Nån VK6 också.
Så...man kör LÅNGT med skitgrejor. Man kör lätt, snabbt o effektivt rara stationer. Man kan ha riggen helt nerskruvad. Man behöver inte stå ut i stora pileuper. Man kan ha feber, halvsova, ha druckit medicinalwhisky, t o m ha folk omkring sej och köra radio ändå.
Fast..lite fusk är det, känns det som. Och jag har aldrig sett så många upprepningar i mitt liv. Alla kör med macros - till största delen förprogrammerad text - och det blir lite trist. Ja, och sen missbrukas trafiktecknet SK kolossalt mycket.
Det finns folk som inte läst manualen också, och som inte förstår signalrapporten 591
när dom splattrar över hela bandet p g a att deras mikprocessor är på...och då blir det klartext från denne svensken.
Helt klart: PSK expanderar bandets öppettider med nån timme på morronen och 2 timmar på kvällen. Då är det för dött för att köra cw, men det går ff hitta PSK-signaler som är körbara i bruset, oftast DX.
Och det är inte lika magiskt som CW. Och inte samma hantverk. Men det är ett alternativ, och både intressant och "lönsamt" vad gäller nya länder.
Och perfekt för QRP.
Det om detta. VAd har NI kört?