"Hört och kört" - hade det varit kul här?

Hörde, men ...äh, sparade det till en annan dag. AZ, CA GÅR uppenbarligen att köra med flugskitsriggen jag har. Körde WA2USA/4 som håller till på NA-085, tydligen nån liten träsk-ö i norra Florida. Hörde bra gjorde han också. Nu soffan och en annan sorts livskvalitet.:)

Åsså GÖR jag det! *skrattar* Med lite tålamod och list snärjde jag WA6TLA precis. VIKKET FLYT! *bockar av CA som körd stat också*. Börjar bli en dålig vana att köra runt halva klotet med den här miniriggen :-)

Det går fantastiskt bra låg effekt, du har tydligen tur med din enkla antenn och konditionerna. Jag har kört mycket kul portabelt med storebror K2 och enkla trådantenner.

:)

Morsetelegrafi ger drygt 10 dB fördel jämfört med SSB. Det är en av förklaringarna till att hela världen ligger öppen med bara några få watts sändareffekt och en kort trådstump. Kul att höra om dina bedrifter Richard. Visst är det kul med CW! :)

/Bengt

Last edited:
Idag, 21MHz: en formidabel Carib/SA-öppning. Inte så mycket kört, dock. men ett par mellanvästern-USA blev det i a f innan mellan- och sydamerikanerna gick loss. Dom höll på ett par timmar, men tji fick jag denna gång. Inga västkustamerikaner idag. Nåja. Går fler tåg.

Edit: kört:
K8JJC (MI), KV8N (OH)
Hört:
C6AKQ, PJ2/K9QVB, HC2SL, P40L

Last edited:
Praktfull USA-öppning på 21Mhz idag. Hört 30 av USAs stater, kört 8 nya idag, vilket gör en total på 24. De som saknades var i princip det nordvästra hörnet och bandet mellan ND ner till OK. Allt annat fanns. Möjligen saknades ME också. Magnifikt starka signaler under några timmar, men ...QRP är QRP. Nu kommer ljuset, och saker händer med solcykeln. 21MHz är kul!

Ni då, har ni fikat med svärmor? Ganska tyst här....

Inte fikat med svärmor, men väl haft fullt upp med familjen. Dock uppskattar jag verkligen dina rapporter och din entusiasm. Mer!

Kul med annan rigg (TS440S/AT). Man kommer kanske inte så mycket längre med den än med K1:an, men man får lättare QSO med 15-25W (troligt max just nu, med tanke på störningsrieken hos grannarna). Lyckades precis köra J88DR efter en stunds tjatande i en pile (21MHz).

Strölyssnade lite på SSB-delen av 21 MHz. Där - precis som på övriga band - råder ju en cirkus av Guds nåde. Nåt har hänt med "operation code and practices", i a f i EU. Huvvaligen. Ok, sist jag lyssnade på SSB-delarna på KV var nog många år sen, men nåt har hänt. Jaja. Jag fortsätter med mitt CW-körande. Och sticker kanske emellan med PSK eller nåt, om det är rara DX i faggorna.

Just ja: 440:ans inbyggda tuner klarar min själ av att matcha en hel del. Min 1/4vågs GP för 21MHz duger tydligen på 14,18,21,28. Och 3,5 :-) Inte värst effektivt, kanske, men körbart.

Lite godsaker idag, som hade varit betydligt svårare med 5W...nu hade jag kanske en S-enhet bättre kräm, och det räcker långt...

JF8EVE (nytt land)
J28AA (nytt land)
VU2RAK (nytt land)

På sena eftermiddan ingen stuns alls på 21, och jag orkade inte veva ner till 14MHz.

Äntligen har jag också något rapportera. CN8PA (Marocko) på 10 meter med en dipol upphängd i köksfönstret och ca 20 W ut (SSB). Visst är det extra kul när det funkar med lite simplare utrustning? :)

SA6APZ

Ja, dom simpla lösningarna ska inte föraktas.

Idag på 21MHz: 4J, HS0, YL och 9U4U som nya länder. Plus lite kul W-stationer. Förvånansvärt lätt att komma igenom idag. Svaga stationer svarade snabbt, t o m . HS0AC kallade CQ, hade kanske 519 här, men kom igen pronto. Och på helt fel tid. Man ska inte kunna köra Thailand 1430 Z. Men: man slutar aldrig förvånas.

Vilka tider på dygnet kör du på 15m, i gryningen eller? Frånsett Thailands stationen.

Bara så länge det är ljust, dom dagar jag kan. En stund på morronen innan jobbet (oftast händer ingenting innan 0800 när jag måste åka) , en stund på eftermiddan efter jobbet (från 1600 i bästa fall), och sen lite passning på helgerna. 15m är ju dött i mörker.

Tiderna= lokal tid

Ja, jäsingen. Nu har jag upptäckt finessen med digitala moder också. När det är för klent i signalväg för att köra CW...då får man väl köra PSK31! Skaffat mej ett Signalink-interfejs, och har idag hittills kört en UA6, 2 EA och HI8CSS :-)
Förvånansvärt enkelt. Nästan fusk. Eller ett bra komplement när det inte finns CW-stationer att köra på halvöppna band? Kul är det i a f. Noll störningsrisk gentemot grannarna, skitantenner funkar utmärkt, och man behöver inte mer än 25W. Häpp!

Last edited:
Litet tillägg: det blev några W-stationer också. 2 timmar ungefär efter att jag normalt sett hade dömt ut bandet som stängt. Och 1930 Z dyker det upp mellanamerikaner, svaga, men körbara. Nu blir det till att kolla om det är likadant på morronen, dvs man tror bandet är dött men.....

Du är lika många delar inspiration som elände för mitt radiosamvete :D

Skämt åsido: fortsätt rapportera---jag är helt övertygad om att du gör en god gärning för att visa nya och blivande sändareamatörer att det inte behöver vara svårt att köra radio.

Last edited:
:-)
Nåja. Här då en liten drapa om den första tiden på 21Mhz med PSK31.
Jag fick hem interfacet precis lagom tills att jag blev sängliggandes några dagar. Vad göra? Jo, man drar radion lite närmare soffan, nitar VFOn på 21070, tar fram en laptop, kopplar ihop dom och kör. Liggandes.

Och det roliga är att det är ett trafiksätt som smäller CW på fingrarna när det gäller framkomlighet. På dom 3KHz du ser på skärmen finns det i bästa fall 40 stationer att välja på under en öppning. 10 svinstarka, 10 mellan, 10 svaga och 10 till som ännu är oläsbara. Dom starkaste är i regel ryssar, så dom kör man bara om man har tråkigt. Men resten...där döljer sej ofta intressanta saker. Jag har hört HL, HS, VK5, 9M på helt "fel" tider, och haft goda chanser att köra dom om jag skruvat upp effekten lite (till 50W eller så). Men 25 får räcka, det stör ingen. Har även hört halva syd- och mellanamerika under tider där CW-bandet varit alldeles tyst. Och jag har kört saker som hade genererat mega-pileups på CW men där jag varit helt ensam med DX på PSK31!
Igår, t ex, när bandet var i dåligt skick, körde jag ett par JA utan ansträngning, plus ett gäng UA9or (bl a Sachalin) jag aldrig hört på CW. och som grädde på moset BG8GAM som nytt land vid lunchtid. Då var CW-delen knappt befolkad. Nåja, ryssar fanns det ju, men DX? Nä.

Återstår att testa en bra USA-öppning. Bandet har öppnat mot USA senaste dagarna, men...östkust, bara. Och lite GA/TX.

Nu har jag kört ca 60 QSO med PSK31, och hört saker jag inte haft en chans att höra på CW. VK5PAS, efter lunch...bara en sån sak. Nån VK6 också.

Så...man kör LÅNGT med skitgrejor. Man kör lätt, snabbt o effektivt rara stationer. Man kan ha riggen helt nerskruvad. Man behöver inte stå ut i stora pileuper. Man kan ha feber, halvsova, ha druckit medicinalwhisky, t o m ha folk omkring sej och köra radio ändå.
Fast..lite fusk är det, känns det som. Och jag har aldrig sett så många upprepningar i mitt liv. Alla kör med macros - till största delen förprogrammerad text - och det blir lite trist. Ja, och sen missbrukas trafiktecknet SK kolossalt mycket. :o

Det finns folk som inte läst manualen också, och som inte förstår signalrapporten 591:rolleyes: när dom splattrar över hela bandet p g a att deras mikprocessor är på...och då blir det klartext från denne svensken.

Helt klart: PSK expanderar bandets öppettider med nån timme på morronen och 2 timmar på kvällen. Då är det för dött för att köra cw, men det går ff hitta PSK-signaler som är körbara i bruset, oftast DX.

Och det är inte lika magiskt som CW. Och inte samma hantverk. Men det är ett alternativ, och både intressant och "lönsamt" vad gäller nya länder.
Och perfekt för QRP.

Det om detta. VAd har NI kört?

Last edited:
:-)
Det om detta. VAd har NI kört?

QSO under februari månad:

9U4U Burundi 40/30/20/17/15/12/10m CW/SSB/RTTY, totalt 14 QSO.

XT2TT Burkina Faso 40/30/20/17/17/12/10m CW/SSB/RTTY, totalt 13 QSO.

5X8C Uganda 40/30/20/17/15/12/10m CW/SSB/RTTY, totalt 16 QSO.

WP3UX Puerto Rico 60m CW

W4DR, N3DG, N4WW USA 60m CW

S79AN Seyschellerna 17/15m CW

3D2RX & 3D2RO Rotuma 15/30/17m CW

KH2/G3ZEM Guam 40/12m CW

6W/HA0NAR Senegal 12/40/30m CW

6V7S Senegal 40/12/17/30m CW

T48RRC (IOTA NA-218) 30/80/17/40/m CW, 17m SSB

EA9/DL2RNS och DL2RVL 30/40/160/10/17m CW

TF3DX Island 60m CW

TI5/NI5N Costa Rica 80m CW

T47RRC (IOTA NA-086) 15/40m SSB, 30m CW

TZ6BB Mali 12/17/10/40m CW

V63ZM Mikronesien 17m CW

T46RRC (IOTA NA-204) 20/40m SSB, 160/17/80m CW

KV4FZ US Virgin islands 160m CW

PJ4/K5KG 80m CW

HK1/F6BFH (IOTA SA-040) 17m CW

TT8/US3EZ 12m CW

YB4IR/5 (IOTA OC-075) 20/40m CW

OM5NA Slovakien 60m CW

J38A Grenada 80m CW

Z6/SP5CJQ Kosova 160m CW

P29NO Nya Guinea 17m CW

ET3AA Etiopien 15m CW

D44TIB Cap Verde 160/40/20m CW

A35WH Tonga 20m CW

9M6/N6MUF East Malaysia 15m CW

5V7JD Togo 17m RTTY

A92IO Bahrain 60m CW

HR5/F2JD Honduras 17m CW

H44KW Salomon islands 17/15m CW

Har inte direkt någon överdådig station, lite tålamod och telegrafi är vad som krävs!

73
SM1TDE

Last edited:
Hoppsan - det där var en godislista av format. Grattis!
Fast jag begriper ju inte det där med att köra ett DX på alla band och moder, men det är ju jag det - och jag samlar ju inte ett 5BDXCC :)

H44 har jag också hört svagt med K1:an. Et3 och TT etc har jag försökt köra, men fick ge mej - ohne power geht es nicht.

Bra jobbat!

Fast jag begriper ju inte det där med att köra ett DX på alla band och moder, men det är ju jag det - och jag samlar ju inte ett 5BDXCC :)

Jag samlar inte heller för 5 Bands-DXCC (längre), nu är det ELVABANDS DXCC som gäller (det elfte bandet skall bli 60m; "bara" 90 länder kvar att kontakta)!
Good DX!

Last edited:
Back