"Hört och kört" - hade det varit kul här?

11 band. Jadu...själv har jag bekymmer med att jag nog behöver bli 219 år gammal för att hinna med allt jag vill o borde - utan ett 11-bands DXCC. *skrattar*. Kör hårt - jag gillar folk som gör saker ordentligt!

Just ja - idag på 21MHz, efter stängningsdags så hörde jag XT2 på PSK31! Stundtals körbart, hörd nån halvtimme.
En sak är säker...PSK31 är inget contestmode. Då får man hitta på en specialprocedur om QSOn ska ha en chans att inte bli sönderQRM:ade av folk som skriver på dxets frekvens. Även om han/hon sin vana trogen körde up 1.

Jaja. Går fler tåg.

Last edited:
Jag kör bara DX på ett band - kortvågsbandet - det räcker. Dessutom är jag nöjd med att få kontakt med de olika länderna och som faktiskt fortfarande prickas av på en prefixlista. Att köpa diplom till höga priser passar inte mig. Alla QSO loggas, även lokala vardags-QSO.

QSL-kort kan vara kul att titta på men det förändrar ju inte det faktum att man haft kontakt med X eller Y. Jag har en tjock A4-pärm med rara QSL-kort från stationer som förtjänat sin plats i pärmen. I den pärmen kan en känd OZ ha större värde (för mig) än en okänd 9U4 från Burundi. :rolleyes:

Kul att följa Ballz eskapader på kortvågsbandet. Men glöm inte bort morsetelegrafin. Knappa dator och köra macron kan ju vem som helst! :rolleyes:

/Bengt

Ni kan vara lugna. Jag släpper inte telegrafin. Detta är bara en bonus. Och FM/SSB sysslar jag inte med ö h t, sen 90-talet. Jag gillar småsignalstrafik i grunden. Det ska vara SVÅRT.

Ni kan vara lugna. Jag släpper inte telegrafin. Detta är bara en bonus. Och FM/SSB sysslar jag inte med ö h t, sen 90-talet. Jag gillar småsignalstrafik i grunden. Det ska vara SVÅRT.

Du skall se vilka grejor jag kör med, med total avsaknad av tekniska kunskaper gör jag det inte lätt för mig direkt... (hmmm, det verkar fungera, då ändrar jag inget...).

Du skall se vilka grejor jag kör med, med total avsaknad av tekniska kunskaper gör jag det inte lätt för mig direkt... (hmmm, det verkar fungera, då ändrar jag inget...).

Men inte menar du väl ändå att du är helt i avsaknad av tekniska kunskaper Eric... då är det ju nästan CB... ;)

Men inte menar du väl ändå att du är helt i avsaknad av tekniska kunskaper Eric... då är det ju nästan CB... ;)

Låt säga så här: klarade B-certet 1992. När jag är lärare på kurser för presumtiva radioamatörer idag är det inte teknikavsnitten jag undervisar om. Jag får väl be PTS att dra in min signal om det är så.

Nä, gör för all del inte det, lika lite som att de som inte kan CW skulle göra det! Dessutom behövs det bra spaltredaktörer i QTC! Men du - teknik kan ge mer DX!! :)

73/Lasse

Last edited:
Igår var 10m ganska öppet, Tänkte först lägga mig på 17m och ropa men tänkte att jag skulle göra ett par cq på 10m och se vad bandet hade att bjuda på. Började väl ropa lite i 11 och avverkade först en SV2 och vi hade ett rätt kul qso och sedan när vi var färdiga så kallade jag ett par gånger till och avverkade EA, CT och körde väl ett stablit qso med Portugisen i 15 minuter och han berättade om en deltaloop och det resulterade i att jag fick ritningar på den via mailen:) Efter att ha avverkat ytterligare qso med sydeuropa så kallade jag "Outside EU" och fick då två ZS i loggen och döm om min förvåning när 6V7S ropade på mig och berättade att de hade fint VX och han gav mig 5/7 men jag kunde bara ge honom 4/2-5/3 för lite qrm och qsb på kanten. Jag lyckades även köra OH1TIN, det var på håret att det gick men det funegrade efter lite omfrågningar:)
Kul att 10m börjar öppna upp lite, blir nog mera qso´n på 17, 10 och 12 för att 20m är i allmänhet bara "Copy qso" och allt är 5/9 oavsett hur många gånger de ber repetera call och namn för det ska bli rätt:(

Allt detta kört på en Imax 2000 ca 8m över marken och runt 500w ut. Har även en monobandare för 10m på 9m höjd men rotorn har gått sönder så den går bara rotera NW.

QSO senaste veckan:

XT2TT Burkina Faso 80m CW
9X0NH Rwanda 20/17/15/12/10m CW
3B9DX Rodrigues 10m SSB
S21XV Bangladesh 10m CW
TX5K Clipperton 30/20/17/15/12m CW
V47JA St Kitts & Nevis 60m SSB
Någon loggsida JA respektive USA på 15m CW

Saknar ännu SM7EQL på 60m CW; hur går det med kristallslipandet Bengt?

Se där TDE.. Två SSB qso. Inte dåligt. Förstår att du vill ha lite utmaning också. Bra att du inte hela tiden går den enkla vägen via CW :)
Adde

21MHz, 22/1-13 1047Z

VP8LP, Antarktis.

Och pileupen är helt galen.

Ingen idé att prova ens.

73 de Kai

Bob/VP8LP har QTH Falklandsöarna. Han gjorde sig känd under Falklandskriget då han var den förste som kunde rapportera till utlandet om invasionen. Bob omnämns i flera böcker i ämnet.

Last edited:
Se där TDE.. Två SSB qso. Inte dåligt. Förstår att du vill ha lite utmaning också. Bra att du inte hela tiden går den enkla vägen via CW :)
Adde

Telefonikvoten är fylld och stämbanden utslitna. Adde: hellre låååångsam CW än sluddrig telefoni, eller hur? Du skall se du snabbt går upp i takt, kör lite 80m med SOCWA-gubbarna!

Last edited:
Senaste dygnets DX:

YB6N Nias island (IOTA OC-161) 40m CW
9M6/N6MUF East Malaysia 20m CW
Bra öppning mot W6/7 på 15m CW igår vid 15z
Japan går finfint just nu på samma band.

Telefonikvoten är fylld och stämbanden utslitna. Adde: hellre låååångsam CW än sluddrig telefoni, eller hur? Du skall se du snabbt går upp i takt, kör lite 80m med SOCWA-gubbarna!

Eller kanske ännu hellre långsam telegrafi än att inte köra någon radio alls...

Snyggt. Jag sitter och svär över contests av "exkluderande" typ, dvs där man bara kör "inom klubben" och övriga kontakter inte ger poäng. Idag, t ex - BERU. Många rara ärtor i den soppan. 7Q7, VK3/4/5 och en hel drös andra som bara vägrar svara trots 100% körbarhet och hyfsat tomt band. Sorgligt. Såna tester - fast med nån poäng för QSOn utomstående - hade gett oss med ärtbösse-riggar en chans att köra lite ovanliga DX, lite nya stater etc. *morrar*

Just ja - jag har ju också kört godsaker på 21MHz i veckan, bland andra
YD8AIC PSK31
HI8CSS PSK31
BG8GAM PSK31
XT2TT CW
D3AA CW

Last edited:
Back