Att istället linda två separata lindningar utan elektrisk kontakt tycker jag BÖR ge en konvertering från obalanserat till balanserat men inte genom att signalen "forceras" till att bli differentiell utan mer pga att den överförs magnetiskt (induktivt??) mellan primär och sekundär-lindning.
Med en "ideal" 1:1 transformator kan du göra vad du vill med de två lindningarna.
Om du lindar två separata lindningar på din ringkärna och dessutom håller lindningarna väl separerade från varandra så närmar vi oss den "ideala" transformatorn men bara i ett avseende och det är att lindningarna inte påverkar varandra så mycket.
Det vi nu får är i stället en transformator som har mycket läckinduktans d.v.s. dålig koppling mellan in och ut.
För att råda bot på den dåliga kopplingen tvinnar vi lindningarna lagom hårt.
Nu minskas läckinduktansen men kapacitansen mellan lindningarna ökar avsevärt.
Denna kapacitans kopplar signal mellan in och ut d.v.s. kopplar common mode mellan in och ut.
Vid högre frekvens kopplas CM hårdare eftersom XC minskar med ökad frekvens.
För att linda en 1:1 fluxkopplad transformator på bästa sätt brukar man förse utgången med ett mittuttag som jordas så att utsignalen tvingas till balans. Denna metod kan givetvis bara användas om primär och sekundär använder samma jord.
I ditt fall skulle jag eventuellt prova att införa en choke på S11 utgången och koppla denna choke till din transformator och vidare tillS21 ingången.
På detta vis kan du nästan helt "isolera" dom båda jordarna från varandra. Du har då brutit upp jord-loopen.
Jag brukar linda mina 1:1 på ett "gristryne" (tvåhålsferrite) och då lindar jag primär från ett håll och sekundär från det andra.
Man kan även använda koaxkabel till en 1:1 fluxkopplad transformator.
På ena sidan anväder man innerledaren och på den andra sidan använder man skärmen.