Ta en bild i skogen, sänd ut det via SSTV och se om man får svar. Skicka ett mail utan internet....
Jag är tveksam... Imponerar sånt på Instagram- och Snapchatgenerationen? Kanske på ett litet antal redan tekniskt intresserade men för de allra flesta tror jag att amatörradio bara innebär ett extra dyrt och komplicerat sätt att göra sådant som vem som helst kan göra via mobilen.
Först och främst måste man nog inse att amatörradio (och BC DX:ing) inte kan bli den massrörelse det en gång var. Sen gäller det att fokusera på det som är unikt för amatörradion, och det är alltså inte möjligheten att kommunicera med hela världen. Det unika är att kunna göra det utan infrastruktur och med hemmabyggd utrustning. Detta utesluter i princip mer komplicerade trafiksätt som SSTV. Vilka blir då målgrupperna? Jag tänker mig:
1. Tekniskt och naturvetenskapligt intresserade. De som vill bygga själva och vill veta hur det fungerar, både i elektroniken och i etern.
2. Folk med ett "off grid"-intresse. Dvs de som gillar känslan av att vara oberoende av elnät, telenät osv. Denna rörelse kommer starkt i och med tillgång till billiga solcellspaneler och kanske som motreaktion på det ständigt uppkopplade samhället. Just solcells- och batteriteknik tror jag kan vara en inkörsport för ett allmänt elektronikintresse.
Synpunkter på detta?