SM6OID
ANODFANTAST
Hej!
Hur undviker vi att amatörradion dör ut?
Jag vet inte, men skriver lite ändå...
Först kanske, hur rekryterar man personer som kan tänkas vara intresserade?
Jag har många gånger funderat på hur många som blev intresserade av amatörradio mer eller mindre på grund av artikeln i Lyckoslanten i slutet av -70 talet?
För er som inte vet, den handlade om DX-ing.
Vilket inte sällan odlar ett radiointresse och vidare mot amatörradio?
Sedan, jag har ofta, delvis som skämt och delvis på allvar, gröna magiska ögon som EM34 har skapat många radioamatörer!
Högst troligt i kombination med färggranna skalor och exotiska stationsnamn?
Gissningsvis är denna inkörsport till amatörradio inte aktuell.
Tidningen QTC, oavsett vilket format vi tänker oss, behöver snäppas upp rejält.
Någon enstaka gång kan teknikinnehållet vara av intresse och då som regel är artikeln gjort av en "gästspelare".
Den ordinarie teknikspalten är i genomsnitt ett enda blaha-blaha. Massor av text men lite innehåll, i bästa fall redaktionell reklam.
Att skribenten sedan försöker skriva "lite klatschigt" gör bara saken än värre.
Hur mycket i QTC kan stimulera en teknikintresserad att vilja bli radioamatör?
Ett förslag, baserat på vad man kan höra på banden, tro det eller ej, artiklar om grundläggande (praktiskt inriktad) radioteknik för nybörjare.
Inte sällan hör man konversationer där man kan förstå att många saker fåtts om bakfoten.
Men, det får inte stoppa vid den nivån, de lite mer kunniga skall kunna hitta nå't intressant de också.
Visst är det intressant att ESR Resonans kan hålla den nivå som den gör!
"Bättre en Resonans i handen i tolv QTC i bokhyllan!"
Avslutningsvis, amatörradio är en föga känd hobby hos de flesta idag.
Kan han lyfta den saken och introducera de intresserade till en värld av teknik och kommunikation så är vi på G...?
Notera, teknik och kommunikation, att mer eller mindre endast kommunicera och kanske bara på 2 m och 70 cm kan väl inte hålla i längden?
Jo, som sista kommentar, rent spontant känns posten för möteskostnader väldigt hög!
Hur undviker vi att amatörradion dör ut?
Jag vet inte, men skriver lite ändå...
Först kanske, hur rekryterar man personer som kan tänkas vara intresserade?
Jag har många gånger funderat på hur många som blev intresserade av amatörradio mer eller mindre på grund av artikeln i Lyckoslanten i slutet av -70 talet?
För er som inte vet, den handlade om DX-ing.
Vilket inte sällan odlar ett radiointresse och vidare mot amatörradio?
Sedan, jag har ofta, delvis som skämt och delvis på allvar, gröna magiska ögon som EM34 har skapat många radioamatörer!
Högst troligt i kombination med färggranna skalor och exotiska stationsnamn?
Gissningsvis är denna inkörsport till amatörradio inte aktuell.
Tidningen QTC, oavsett vilket format vi tänker oss, behöver snäppas upp rejält.
Någon enstaka gång kan teknikinnehållet vara av intresse och då som regel är artikeln gjort av en "gästspelare".
Den ordinarie teknikspalten är i genomsnitt ett enda blaha-blaha. Massor av text men lite innehåll, i bästa fall redaktionell reklam.
Att skribenten sedan försöker skriva "lite klatschigt" gör bara saken än värre.
Hur mycket i QTC kan stimulera en teknikintresserad att vilja bli radioamatör?
Ett förslag, baserat på vad man kan höra på banden, tro det eller ej, artiklar om grundläggande (praktiskt inriktad) radioteknik för nybörjare.
Inte sällan hör man konversationer där man kan förstå att många saker fåtts om bakfoten.
Men, det får inte stoppa vid den nivån, de lite mer kunniga skall kunna hitta nå't intressant de också.
Visst är det intressant att ESR Resonans kan hålla den nivå som den gör!
"Bättre en Resonans i handen i tolv QTC i bokhyllan!"
Avslutningsvis, amatörradio är en föga känd hobby hos de flesta idag.
Kan han lyfta den saken och introducera de intresserade till en värld av teknik och kommunikation så är vi på G...?
Notera, teknik och kommunikation, att mer eller mindre endast kommunicera och kanske bara på 2 m och 70 cm kan väl inte hålla i längden?
Jo, som sista kommentar, rent spontant känns posten för möteskostnader väldigt hög!