Tyvärr verkar inte Sala ( http://www.nybergsala.com/ ) få några flera kortvågstillstånd, myndigheterna och politikerna verka motarbeta ytterligare sändningar från Sverige.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Dom verkar tyvärr vara efter sin tid!Tyvärr verkar inte Sala ( http://www.nybergsala.com/ ) få några flera kortvågstillstånd, myndigheterna och politikerna verka motarbeta ytterligare sändningar från Sverige.
Dom verkar tyvärr vara efter sin tid!
Det enda som saknas i våran klubb verkar vara gubbgnället om vad som är riktig amatörradio, och att man måste ägna veckor åt att lära sig löda en PL, för att sedan efter månader få uppgradera till att titta på lysande glasbubblor, kanske är det därför vi lyckas locka och behålla nya/unga utövare?
Ang 70 000, är punkten decimal som i USA? dvs 70,000 enligt SI.
Saxat från Myndigheternas skrivregler:
"Mångsiffriga tal delas lämpligen upp i grupper om tre siffror bakifrån räknat. Skiljegränsen markeras med fast mellanslag, inte komma eller punkt."
Poängen är att QTC förenar alla, både de som kanske kan tänka sig kuta omkring i olika stadsparker, de som sitter uppe vinternätter och scannar 160-metersbandet efter svaga CW-signaler, de som vill ligga i framkant i något nytt fräscht digitalt sätt att kommunicera, de som hellre bygger än kör radio osv osv.
• Att bibliotek är en forntidsrelik måste vara en missuppfattning. I Uppsala där jag råkar bo är huvudbiblioteket packat med folk nästan hela tiden. Jag själv brukar läsa QST och Radcom där. Plus att biblioteken numera erbjuder digital tidskriftsservice i gigantisk omfattning. Det mesta är gratis, och står till var och ens förfogande (också från hemdatorn).
• Vill man få professionell kvalitet måste man vara inställd på att betala. Tryckning är förvisso en kostnad, men bara en mindre del av helheten i produktionen av en genomarbetad tidskrift.
I det sammanhanget vill jag tipsa om Microship demokretskort. Använder själv inte Arduino då det är för begränsat.Intresset för teknik och lusten att samarbeta, umgås och arbeta gemensamt tycker jag är stort hos unga idag, det är bara att det inte är i etern. Makerspaces, IoT och forum har massor av elektronik, kommunikation och samarbetsformer/sammankomster. Man delar idéer, skapar produkter, provar och kopplar upp sitt hem. Man gör Open Source-program, CAD-ar kretskort och säljer delar. Man har workshops, crowdfunding för de mest tokiga idéer och alla kommunicerar med alla på forum, snapchats, Instagram och Facebook.
Intresset för IoT (Internet of Things) är stort både hos företag och hobbyister; alla har en Arduino hemma och försöker koppla upp den mot grejor. Jag tror radio-kollektivet måste släppa lite gamla former (läs QTC/klubbar) försöka smälta samman med och bidra/komplettera den eller de stora rörelser som växer och redan finns. Det finns massor av kunskap och erfarenhet att bidra med, både vad gäller det sociala och det tekniska inom amatörradio, men man måste släppa några gamla fokus, hemliga koder (QTH?, 73 de ?what?) och handslag, och fundera på hur man kan bli en del av dagens stora och växande teknikintresse.
Ta MakerSpace-rörelsen. Jag är med i Stockholm Makers, och brukar besöka makerspacen. Där träffar jag unga, teknikintresserade människor, som gärna delar med sig, bygger själv och vill lära sig. Vi har ett stort elektroniklabb, laserskärare, 3D-printers, trälabb och svetslabb. Borde vara toppenställe att smälta samman med amatörradio. Tråkigt att säga men det är roligare att gå dit än till Södertörns Radioamatörer.