Den fre 8 feb. 2019 kl 17:41 skrev Carl-Eric Hoff <
sm7gqf@gmail.com>:
Hej! Äntligen kom dioder från USA Pin diod XB15A204 ersättare till MI204 bytat 7 st hitta 3 som va kass!
Beställde 10 st 1ss53 i Frankrike 40 kr + bara några kr i brevporto.Men blev konfunderad på dessa dioder
bestält tidigare 30 st därifrån normal stora med gul märkning. Dom jag fick nu är stora som 1ss265 och grön märkning.
Halva glaskroppen mot tidigare.Troligtvis sänt fel Diod. Har beställt diverse komponenter av SRS varit i kontakt med
Eddy tar en jäkla tid suck.Skulle vilja ha adressen dit dom sänder apparaterna för service,och beställa komponenter där.
de sm7gqf
Den lör 2 feb. 2019 kl 13:02 skrev Roy Nordqvist
Ja det är lätt att glömma rattar i fel läge.
Väldigt mång ringde mig under SRS tiden och förklarade att deras nya fina radio var stendöd.
S-metern står i bott och det är tyst i högtalaren. På min försiktiga fråga om de kanske har vridit på RF-gain, fick jag ofta skäll, man hade minsann vrit radioamatör i 30 år så handhavandet var det ju inte fel på.
Men efter en stund hördes ett bekant brus i högtalaren via telefonen.
Men när man sen hörde vederbörande radioamatör på banden, så berättade han att det var ett fel på radion och att det var garantifel....
Man vill inte erkänna egna fel.
Men att du gör det är en god väg framåt i felsökandet!!!!
Jag har inte haft möjlighet ännu att följa upp på schemat till din radio, men jag har ett minne av att TX-lampan, lyser av att PTT jordas.
Lyser den inte så är felet i ett tidigt skede av PTT systemet.
Du kan följa upp SEND tråden på schemat.
Sen har du T/R switchen som växlar spänningar mellan RX o TX. Består av en 9 V stab och en transistor som släpper ut R9 V och en transistor för TX 9 V.
Du kanske kan hitta den på schemat....
Men det kan vara ide att vänta tills du har fått RX helt frisk med dioder etc.
För går RX så är då PLL hel, och så tar man sändning som nästa steg.
de
Roy