Icom 765

Den sön 17 mars 2019 kl 16:04 skrev Carl-Eric Hoff <sm7gqf@gmail.com>:
Kan välja både 12v o 220v Säkringen går även i 220v inte ens RX. så 220 sidan är kortis någon stans
hoppas inte trafon är gången! Så jag sattsar nog på DC först!
MVH sm7gqf

Den sön 17 mars 2019 kl 10:51 skrev Roy Nordqvist
Ang RF unit till IC-765, jag nämnde tidigare att jag kanske har ett kort.
Jag har kollat i min gömmor, men dessvärre det fanns inget sådant kort.
Endast ett filter unit, dvs det med lågpassfiltren, och det behöver du ju inte.

Ja nu minns jag FT901 har slutrör, men drivs dessa med en likspänningsomvandlare från 12 V???
Att det kanske fanns en möjlighet för 12 V drift var ju vanligt men vanligen inbyggt 220 V agg.


De
Roy
 
Last edited by a moderator:
Den mån 18 mars 2019 kl 12:07 skrev Roy Nordqvist
OK men är det inte så att man byter kontakten, en sladd för 220 V och en sladd för 12 v, och kontakten är mångpolig som då är olika kopplad för AC eller DC.
Dvs kontakten med sina byglingar ändar transformatorn från att vara nättrafo till,l att vara inverter.
Är det så är det knappast troligt att transistorerna används vid 220 v och förmodligen intalas trasiga.
Förmodligen är transistorerna germanium ....
Och radion skall gå att köra utan dem, på 220 v.
Ev kortslutning finns nog på annat ställe, du får koppla bort steg för steg av sekundärdelarna, likriktare etc.
I värsta fall är trafon kass.

Det fanns en transiver vid namn UNIDEN 2020, som hade sådant system, där gick alltid nättrafon sönder.


De
Roy
 
Last edited by a moderator:
Den mån 18 mars 2019 kl 14:15 skrev Carl-Eric Hoff <sm7gqf@gmail.com>:
Jag har 2 sladdar en för varje ! I 12v går tx och rx när jag tar bort ena anslutningen på T20A6(båda trissorna) har jag glödström på rören,
med trissorna anslutna går 20 amp säkringen! Ansluter jag 220v så går säkringen direkt när jag slår på strömmen! Har 2 st FT 901DM
o säkringen går även på den i 220v läge .Kan det va så jävligt att båda transingarna har gått till elektron himlen suck! Ska kolla upp om jag kan byta T20A6
till MJ 4502 pnp kisel 90v 30 amp ,original är germanium .Skiljer sig vist på viloström den ena 0,2 den andra 0,6 man bör väl kunna koppla in något motstånd.
hoppas det går MJ4502 är ca 7 ggr billigare.Har kopplat loss 7 trådar av 16 på sekundärsidan utan resultat får fortsätta o koppla loss fler!
MVH sm7gqf
 
Den tis 19 mars 2019 kl 18:38 skrev Carl-Eric Hoff <sm7gqf@gmail.com>:
Enligt serviceboken ska det sitta 3,15 amp vid 220v kan kanske testa med 5 amp.
Har beställt kisel trissor MJ4502G 90v 30 amp o hoppas att det går istället för germanium
trissor!Hålla tummarna för att dom går igång o ocilerar ;)
MVH sm7gqf

Den tis 19 mars 2019 kl 16:00 skrev Roy Nordqvist
Du måste kolla på schemat, jag menar att ingen transistor i intern är inkopplad om 220 V sladden används.
Så där för borde inte en trasig, kortsluten transistor kunna göra något om man kör med 220 v sladden.
De må vara något annat fel.

Det är 12 V sladden som kopplar in transistorerna.

Så var det på UNIDEN 2020 och TRIO 520 etc.

Och det borde vara så här oxo.

Kolla så att du har rätt säkring, kanske det skall vara en trög säkring och för tt starta en trafo vid 220 v krävs åtminstone 5 - 10 A .


Försök börja med att få radion att funka med 220 V.


de
Roy
 
Last edited by a moderator:
Den ons 20 mars 2019 kl 12:06 skrev Roy Nordqvist
Jo det bör funka med kisel.
Det som händer är att det kan bli lite lägre spänningar, men det gör ju inget.
Om 800 volt blir 760 V lite lägre effekt bara.

de
Roy
 
Last edited by a moderator:
Den sön 31 mars 2019 kl 16:38 skrev Carl-Eric Hoff <sm7gqf@gmail.com>:
Hej Roy!Har satt dit dom nya trissorna MJ4502G till DC DC konvertern på FT 901DM
Händer tyvärr inte så mycket,men säkringen går inte längre,rören lyser så grant,men har
ingen anodspänning!Har ca 13,9 v från den grova ledningen mellan emiter o transformatorn Transformatorns lindning är på 9v
enligt schema.Transformatorn ska lämna 320v till rektifire B som i sin tur ska lämna anodspänning tillHF drossel o toppanslutning på rören.
Har inte blivit klok på vad som gör att jag inte får spänning till trafon från 12v ingången.Mäter mellan primären jord och sekundär 320v uttaget
har 14,5 volt.Kan konstatera att det är ingen radio att felsöka för en nybörjare o novis suck! Kopplar jag 220 till den går säkringen direkt!
Har du någon ide om vad det kan va?? Skulle va lättare o ta det över radion eller mobilen!
IC 765 har jag beställt 2sk125 ,3sk74 rn1202 hoppas få dom i April.Fick plockat ut min prostata den 12/3 så jag kämpar med läckage oxå suck!
MVH sm7gqf.
 
profile_mask2.png

Roy Nordqvist
31 mars 2019 19:03 (för 3 dagar sedan)


till mig
cleardot.gif

Förmodligen svänger inte transistorerna och ingen spänning alstras. Svänger inte, därför att någon kortslutning föreligger, Om ex kortis i en diod eller eleketrolyt så kommer transoistorena inte att svänga igång.
Eftersom säkringen går vid körning på 230 v är det sannolikt att något i sekundärkretsarna är kortslutet.
Nästa steg blir att helt enkelt koppla bort resp likriktare och sekundärledningar en och en.

Du kan förstås mätta om någon av likriktardioderna är kortsluten, eller någon av eleketrolyterna

Jag har ju inget schema på denna radio utan tänker mig det hela som en ganska standardiserad koppling



Låter inte så kul med din operation...Jag lider med dig, Hoppas det blir bra framöver.
cleardot.gif


Roy
 
Hej Roy! Äntligen fått några trissor! Bytat Q1 Q5 Q6 Q7 Q8 Q9 Q10 Q11 byter Q16 Q18 Q19
D14 D15 är super känslig när jag sätter till mätprob var ej så starka signaler där tidigare!
På dom dioderna är signalen stark både på låga o höga frekvenser.
Har fått hem i dag trissor till Q16 Q18 Q19 .
de sm7gqf
 
Hej! Bytat 4st 3sk74 3st rn1202 och 3st 2sk125 . Sätter mätprob tillD47 när jag är på 14 mhz märks det inget i högtalaren som tidigare
men sätter jag mätproben på D41 o D43 så blir det liv i högtalaren både på 3,5 mhz och 14 mhz som det ej var tidigare.
bra brus i högtalaren men ingen hörbar station. Har kvar o byta 2sa1048 och 2sd468 ,RN1204 skulle fn inte förvåna mig om den vaknar till
liv när jag bytt sista trissan suck ! Det var en trissa som ändrade spänning när jag skifta från rx till tx medan andra som skulle göra samma
hände inget!
de sm7gqf
 
IC 2 ben 8 = 13,5v IC 1 ben 8 =0v Enligt shema är dom förbundna.
Borde ju va 13,5 v där oxå ! ???
de sm7gqf
 
Roy Nordqvist
tis 14 maj 12:51 (för 13 dagar sedan)


cleardot.gif



HEJ!
Nu kommer svaret längst ner i detta långa mail hoppas du hittar det.
Att motstånd ärrar värde sker säkert om det blir uppbränt.
Allt tyder på att IC-1 är trasig, den drar för mycket ström.
Motstånden R1 och på IC-2, R13 sitter som någon form av säkring.

Dett betyder ju att du inte har fått några utsignaler från IC-1, dvs ben 1 till 7 som styr saker och matar sw dioder .
Kan ju ha varit grundfelet från ett tidigt stadium.

Om det hela är ett åskfall, så är det möjligt att IC-1 har fått ta en del av smällen.

Du får börja jaga den kretsen då.
En rätt enkel krets men huruvida den förekommer är en bra fråga.
den består av 7 st "effektsteg" som med 5 V insignaler kan ge 13,8 Ut för att driva SW dioder etc.
En buffertskrets.
Enkel att byta i alla fall.
 
till Roy
cleardot.gif

Hej Roy tack för svaret! Riktigt som du säger R1 2,2 ohm är det avbrott i därför det inte bränt,
satte dit ett nytt motstånd det börja ryka direkt så det är IC 1 som har gått hädan!
Har hittat BA618 på ebay!
Carl-Eric Hoff <sm7gqf@gmail.com>
14 maj 2019 20:52 (för 13 dagar sedan)
 
profile_mask2.png

Carl-Eric Hoff <sm7gqf@gmail.com>
lör 25 maj 10:20 (för 2 dagar sedan)


till Roy
cleardot.gif

Hej Roy! Fick BA618 från Karlstad i går Byta först IC1 ,fick in stationer på 3,5 mhz
nu! La fingret på luftlindade spolarna ,blev ett enormt brus i högtalaren. Byta IC2
blev inget brus längre stationerna lät klart o tydligt.Kollade på 14 mhz funka där oxå
men la fingret på spolen o bruset öka vet inte om det är ok ,för signalen blev lite dämpad
när jag la fingret på spolen i 3,5 mhz läget.Vill nog ha upp känsligheten lite på mottagaren.
Kanske någon mer trissa som är dålig ?Ok får nu börja söka fel på TX.Vad kan ha skadat TX
vid statisk el??
de sm7gqf
 
Tydligen var IC-1 BA618 förstörd och drog konrtslutningström.
Ev var IC-2 skadad på ett sätt så att den skapade brus då. Ja sådant har hänt och radion har tydligen utsatts för kraftig åska.

Ett steg du kan gör är att mats in antennen direkt på RF unit nu, och se hur den låter.
Dvs där koaxen från T/R sw matar in. Skall se på schemat när jag får tid....

Dvs det kan mycket väl vara åskskador på T/R SW kortet som sitter vid antennjacken.
Där finns bl.a en jättelik PIN diod för effekten. Och BIAS kretsar för denna. De ha förekommit att kondingar gått sönder på det kortet av åska och att de då skapar brus.
Genom att lyssna före och efter detta kort kan du se vad som händer.

Sändaren börjar du med först när du är helt nöjd med mottagaren.

I det här skedet vore det förstås guld värt att med en signalgenerator verifiera känsligheten på alla frekvenser.
Men du får uppskatta lite.

de
SM4FPD
 
Hej Roy! Har nu kollat RF kortet med en signalgenerator ! 4khz signal in på kortet alla frekvenser
s metern låg på mellan 20 -40 db över s9 satte tillbaks sladden i kontkontakten o kopplade in
signalg. i anten ingången ,lika stark signal där så jag är nog klar med RF kortet. Skruva loss
PA (SW ANT) UNIT för o kolla om synbart fel sedan sattejag tillbaks o då jag tryckte på ptt knappen
på micken så lös TX lampan röd som den ej gjort på länge! Sen plötsligt sluta den lysa ,rörde på
kondingar o kort kom det igen höll på så några ggr ,o nu får jag inte den till att lysa något mer.
Någon komponent som är kass eller kallödning ??Mottagaren funkar fint under tiden.
de sm7gqf
 
Låter fint att mottagaren verkar OK nu.
Vad gäller PTT och röda LED.
Jag har för mig att de röda LED lyser enbart av att PTT, eller SEND jordas.
Dvs har inget med huruvida sändare funka att göra.
Därmed bör ju felet finnas tidigt i TX-kedjan.
Prova först TX med send knappen på panelen.
Sen med Morsenyckeln och BK
Sen med VOX SSB.

Mät även om mikrofonkontaktens jord, pin 7 och pin 6 är jord, dvs motståndsmät pin 6 och 7 mot chassit, skall vara när noll Ohm.

Kolla på schemat om röd LED verkligen är kopplad som jag minns det.


Då vi kan misstänka åska detta fall kan vi misstänka att anslutningr som varit vid åsktillfället är vägar in för felsökning.
Mikrofonen ja den kan vara motvikt för åskan och bränna jord för PTT.
ACC jackarna, något kan ha varit inkopplat den vägen, vid åsktillfället. Kolla därför stiftens s
anslutning i ACC jackorna, särskilt pin 2 som är jord motståndsmät till chassit. eller titta på kretskortet där ACC jackorna sitter.
Brukar finnas explosioner där.


En fråga när du gör PTT och LED lyser och slocknar, är då mottagaren tyst? Dvs har radion kopplat om sig till sändning?


SM4FPD
 
Hej ! Ett snabbt svar mottagaren blir tyst och även när inte lampan lyser!
Blir tyst när PTT eller switsh TX RX slås till!
de sm7gqf
 
OK då händer med än LED:en.
Man kan mäta spänningar.
Finns R9V och T 9 V på en del kort, som är lätta att mäta.
Försvinner R9 V och T 9 V kommer så koppor den om till sändning utan att LED lyser.

Kolla äen schemat om LED ligger direkt på PTT.

SM4FPD
 
Mick ingång stift 6 7 ohm stift 7 12 ohm vox ssb funkar mottagaren tystnar när voxen går till
men cw bk funkar inte bara medhörningston TX send knappen till ,tystnar mottagaren.
de sm7gqf
 
Back
Top