Icom 765

På Main unit J15 har jag 8v på alla utom 3st märkta T8V som är 0 v .
Vet ej om det ska va så? Har följt tråden på schemat går till NB SW UNIT , AT SW UNIT , ACC UNIT.
de sm7gqf
 
profile_mask2.png

Roy Nordqvist
10:14 (för 3 timmar sedan)


till mig
cleardot.gif

HEJ!
T8 V är 8 Volt som skall slås på vid sändning.
Den kommer från Q7, ses mitt på main schemat längst upp.
R8V är 8 Volt vid mottagning den skall stängas av vid sändning, R8 V kommer från Q9 samma ställe.

Eftersom du hr alltid 8 V är då IC1 hel.

Omkopplingen mellan R8V och T8V sker med kretsarna Q4 IC2 IC3, till vänster om Q7 och Q9.
Vi kallar denna krets för T/R switchen.
Mät signalen SEND, som kommer in på J2, pn 2, 3 vänster på schemat långt upp, och går till Q4 via D4 vid T/R Sw.
SEND kommer direkt från mikjackens pin 5 samt transmitknappen på fronten.
Dvs utan kretsar.

De går således att mäta upp om du har kontakt mellan micjack pin 5 och Transmitknappen. Direkt med Ohmeter.
Samt om den finns fram till send J2 pin2,3



Så felet kan vara avbrott på SEND, eller ngt fel i T/R switchen Q4 IC2,3 och Q6,7,8,9.


Prova om du får TX med VOX eller brejk in, då används ju inte transmitknappen och micjakcens pin 5.


Vid olåst PLL blocekras T/R switchen,
Men du hr ju fungerande PLL då RX går.


De
cleardot.gif

Roy
 
Med T/R switchen J2 Pin 2-3 7v vid RX 0v vid TX
prova micken ptt knappen J2 pin 2-3 0,6v vid sändning!
så det är kontakt fram till J2
de sm7gqf
 
Carl-Eric Hoff

13:37 (för 10 minuter sedan)

till Roy
Med T/R switchen J2 Pin 2-3 7v vid RX 0v vid TX
prova micken ptt knappen J2 pin 2-3 0,6v vid sändning!
så det är kontakt fram till J2Kollade break in säger något i micken då tystnar RX o J2 går från 7v till 0v så det funkar så långnt!
kollade oxå RF kortet har ingen spänning på J1 o J5
de sm7gqf
 
Har mätt IC 2 och IC 3 8v på dom flesta benen ,en del är 8v vid RX en del vid TX D4 var 8v i RX läge o 0v i TX
de sm7gqf
 
Hej Roy ! Nu har jag fått kläm på vad det är med sändardelen kallödning i området kring T/R switch området ! Trycker in PTT på micken
o det hörs ett svagt bbzzzzzz i sändar pat så det är något överslag där ! Käns som jag spilt ut mjölken för jag har tappat mottagaren !
Får kraftigt brus i högtalaren när jag läger fingret på rRF kortets spolar eller på ANT SW kortet.
Så det blir till att mäta upp späningar igen suck!
de sm7gqf
 
cleardot.gif

OK du nekar att nu går sändning.
Men du har åter tappat bort mottagaren???

Du får börja med att kolla R8V.
Att den finns från MAIN och till de andra korten, RF unit etc.

Försöka konträra om mottagaren är OK men att antenni´signalen inte når farm-

De
cleardot.gif

Roy
 
Den tors 22 aug. 2019 kl 13:13 skrev Carl-Eric Hoff
Hej ! jo jag har haft upp main kortet innan du nämde det har lödat om en del komponenter
runt T/R sw ,och nu funkar TX utan problem VOX PTT T/R sw. Innan jag gjorde det så tryckte
o klämde jag på main kortet lite överallt,och då tappa jag signalförstärkning på rx hör inga stationer
bara brus! Vet inte vilket område på main kortet det hände!
de sm7gqf
 
profile_mask2.png

Carl-Eric Hoff <sm7gqf@gmail.com>
23 aug. 2019 14:35 (för 5 dagar sedan)


till Roy
cleardot.gif

Hej hittade ett bränt motstånd R1 på RF kortet kollade det andra motståndet på 2,2 ohm var inte någon spänning där så jag bytte det oxå
nu har jag 13v på båda! Nu ökar inte bruset när jag sätter fingret på RF kortet ,så ok så långt ! Men har ingen radiosignal via antennen.Så kan
det va en diod kanske D3 D4 . D4 har jag 11,5 v på anoden 0 på catod D3 0 på anod 0 på catod!
de sm7gqf
 
profile_mask2.png

Carl-Eric Hoff <sm7gqf@gmail.com>
fre 23 aug. 16:04 (för 5 dagar sedan)


till Roy
cleardot.gif

Ska kanske nämna att jag har 14 v 11,5v och 4,5v
på båda BA618 ! Får nog kolla MAIN kortet igen
Jag ricka på kylplåten där och då upptäckte jag
kallödningen var nog i samband med det som jag förlorade RX.
de sm7gqf
 
profile_mask2.png

Carl-Eric Hoff <sm7gqf@gmail.com>
sön 25 aug. 14:24 (för 3 dagar sedan)


till Roy
cleardot.gif

Hej Roy !På RF kortet byta jag R1 R13 .Mätte IC 1 BA618 var 13 v på ett ben
resten 0v Mätte IC 2 fans 13v 12v 4,5 v så jag butade IC 1 .Har nu samma
spänning på båda .Har förstärkt brus när jag lägger fingret på spolarna. Allt funkar fram till
sändarsteget ,VOX mm.men sen är det stopp.Kollade lite på MAIN kortet eftersom
känsligheten på radiosignalen inte går .Naturligtvis bar jag mig dumt åt o kortslöt 14v och jord på J11. så nu slockna radion.
Hoppas det bara är någon stabbe som fått stryk!!
de sm7gqf
 
profile_mask2.png

Carl-Eric Hoff <sm7gqf@gmail.com>
tis 27 aug. 17:03 (för 1 dag sedan)


till Roy
cleardot.gif

Hej! Var bara en säkring som gick ! Så nu går det igen!Har mätt alla späningar på RF kortet
är som det ska D3 D4 har 11,5 v .Får förstärkt brus när jag lägger fingret på spolarna.Ant sw
unit inte så mycket brus längre som tidigare! Kopplar antennen direkt på D47 på RF kortet
så hör jag svaga cw signaler. Osäker på var jag ska leta så jag får till baks signalförstärkningen!
de sm7gqf
 
till Roy
cleardot.gif

Hej! Hoppas du inte get upp hoppet om mig!
Har get mig fan på att jag ska klara det!
Du har möjligen inte schema på MAIN kortet
med röda siffror på ? För spänning o kurvor till
ocilloscop..Strax innan säkringen gick kollade jag vox
funka bra när jag knacka på micken ,men sedan blåste jag i micken
och då smal det till i sändarsteget ! när jag använde RX/TX knappen o PTT på micken
lät det som Bzzzzz Jag får ta i tu med det sen när RX är ok.!
de sm7gqf
 
Hej Roy! RF kortet .Koppla till en extra antentråd till D47 tar då in cw o ssb stationer svagt! Kollade lite spänningar
runt D47. Q14 RX 1,7v TX 8,5v nästa ben RX 1,7v TX 1,7v nästa RX 0,3v TX 1,7v Q15 RX 0,5v TX 2,6v
Q16 RX 9v TX 0v RX 0v TX 8v RX 0v TX ov det stämmer inte enligt schema om du kollar med utsatta värden
på schemat! När jag byta dioder o en del trissor ,tryckte jag inte ner dom helt ,lämna 3-4 mm så jag kan komma åt
o mäta båda benen på dioderna på orginalet är dom helt nertryckta i pertinaxen o går inte o mäta!Nu slipper jag lossa kortet !
Behöver tips om vad som kan gått sönder när R1 brändes o BA618 lämna spänning på bara ett ben!
de sm7gqf
 
Hej Roy!RF kortet R84 rx 1,7v tx 8,5v ska va rx 0v tx 5,3v C 173 9v mot L96 0v mot J8
de sm7gqf
 
Hej Roy!Har kollat MAIN kortets anslutningar ,ok så långt !
RF kortet D26-D28 9,5v både höga o låga bandet ändrar sig bara 10mv
D45 RX1,9v TX 2,4v Q16 RX 9v TX 0v andra benet TX 7,7v RX 0,7v
stämmer inte enligt schema!
de sm7gqf
 
Hej Roy ! Ant sw unit D1 Katod 13,9v vid RX vid TX 3,75 v D1 Anod vid uppstart av mottagare ,
efter att den varit avstängd många tim är spänningen 0,1v ökar långsamt till 3,4v eller mer!
D3 är 14v på båda benen C11 14 v på båda benen! Vad tror du om detta ???
de sm7gqf
 
RF kortet D45 katod 2v Anod 2v på RX Katod 2,4v Anod 2,8v på TX D26 Katod 9,4v på RX 9,5v på TX
Höga o låga bandet är samma spänning! Stämmer inte enligt schema! Vad tror du om detta Roy!!!
 
Back
Top