Icom 765

profile_mask2.png

Roy Nordqvist
15 sep. 2019 16:32


till mig
cleardot.gif


HEJ!
D45 skall leda enbart vid sändning, Har du spänning på båda sidor om denna finns något fel.
D46 Skall endast leda vid TRV (transveter aktiverad), du kan börja med tt klippa D46, den behövs ju bar vid transverterkörning
Dvs skulle D46 vara fealkitg eller Q15, har ett svagt minne av detta,

Men är sändaren helt OK nu?
Hur beter sig mottagaren? går på något band?

Hör du signaler om du petar på D24 till D40, sttrecksidan, de är ju alla smmankopplade.

Hör du signaler om du petar på andr sidan av BPF, dvs D23 till D39, strecksidan

Genom att lyssna vid olika punkter kan vi ringa in felet. Att peta menar jag en testpinne med en sladdstump på som då är en antenn.



Du nämner D26, den skall leda enbart vid det band den är för, dvs 15 -22 MHz
Men oavsett viklet band du haar inställt så leder ju någon av dioderna D24 till D40, Skulle kondingen C174 0,047 uF läcka, vilket är vanligt om de utstts för åska, så blir det ju konstiga spänningar. Dvs kolla den kondingen

de Roy
 
till Roy
cleardot.gif

Hej tack för hjälpen! D45 leder spänningpå båda sidor vid RX Har klipt D46 .Hör starka stationer svagt i bruset vid samtliga dioder du nämde ! RX/TX knappen o PTT
o VOX funkar Röd sändningslampa lyser ,men som jag nämde tidigare hörde jag sett surr som överslag ! Jag tryckte in voxen o blåste i micken då smal det till i sändarsteget
och inget surr mer!
de sm7gqf
cleardot.gif

Carl-Eric Hoff <sm7gqf@gmail.com>
15 sep. 2019 17:57
 
till Roy
cleardot.gif

Hej Roy!Har kommit över ett RF kort ! Finns tydligen en hel del i stugorna som slarvat med att
ta ut kontakten på antenningången,under sommar halvåret. Kollade direkt om jag har spänning på
IC kretsarna IC 1 var ok med IC2 1.2v bytade R13 2,2ohm som ändrat värde till 36K ,så nu är det 14v på krettsen igen. Undra vad som kan va orsaken till detta.Är lite frustrerad över att nästan alla Dioder sitter med glaskroppen kloss in till kretskortet! Får väl byta dom lite slumpmässigt!
Du kanske kan tippsa om vilka som jag kan kolla först! Vad det gäller sändarsidan så funkar
PTT TR/SW switchen VOX BREAK IN och CW nykeln ,men ingen effekt ut! Taksam för hjälp!
de sm7gqf
Carl-Eric Hoff <sm7gqf@gmail.com>
sön 29 sep. 13:33 (för 8 dagar sedan)
 
profile_mask2.png

Carl-Eric Hoff <sm7gqf@gmail.com>
mån 30 sep. 14:37 (för 7 dagar sedan)


till Roy
cleardot.gif

Hej! RF kortet jag kämpat med Upptäckte jag nu att Q15 fattas baksidan på trissan och R88 är svartbränd. Då jag tryckte in vox knappen o blåste i micken så small det till i sändarsteget
måste blivit en rejäl kortis då Q15 och motståndet gick hädan!
Nyiförskaffade RF kortet är inte heller friskt som jag skrev tidigare. Har oxå kollat över spänningarna på Q1-Q7 som är ok men Q8 är kanske inte helt ok
Q8 RX 10v TX0,5v
RX2,5v TX3,6v
RX2,3v TX 0,4v
RX2,2v TX0,4v
På dom olika benen , är inte riktigt ok
D20 RX 8v TX0,6v anoden ska va 0v
Spänningarna på stiftkontakterna stämmer!
Ska fortsätta kolla vidare på trissorna som är kvar!
de sm7gqf
 
profile_mask2.png

Carl-Eric Hoff <sm7gqf@gmail.com>
tis 1 okt. 12:50 (för 6 dagar sedan)


till Roy
cleardot.gif

RF kortet Där Q15 delade sig där var 5st motstånd som är brända mellan Q15 och Q14
Kollade sändar pat syns inget på komponenterna där. Men ANT SW UNIT har nog fått
stryk Q3 ett ben 0,15v nästa 5,5v med både RX o TX C11 och D3 har 13v på båda benen.
När jag tänder radion så är anoden på D1 0v sedan ökar den till 4,5v samma spänning på antenn ingången. Är det riktigt??
de sm7gqf
 
profile_mask2.png

Carl-Eric Hoff <sm7gqf@gmail.com>
fre 4 okt. 18:08 (för 3 dagar sedan)


till Roy
cleardot.gif

Hej!Alla dioder jag petar på blir det starkt brus o svaga stations signaler! Men inte D1 D2 D3
D4 D48 D49 D53 D54. hörs ingen reaktion i högtalaren D19 D22 mycket svagt brus när jag rör vid
dem! Kände på L101 hörs talet ganska bra men mycket brus! Kan ju oxå va en konding med avbrott eller en drosel som ändrat värde ,Micro Henry ???
de sm7gqf
 
profile_mask2.png

Carl-Eric Hoff <sm7gqf@gmail.com>
lör 5 okt. 20:56 (för 2 dagar sedan)


till Roy
cleardot.gif

Har mätt upp några trissor o en diod! Q16 RX 9v TX 12v på mittbenet
RX0v TX 1v Enligt schema är det rent åt skogen! Q17 RX 9,5v ska va 6,5v
RX 0v TX 0,5 ska va 0,7v Q21 RX 11v TX 2,3v andra benet RX 0,06v TX 2,3v
D44 TX 11,5v ska va 13,5v RX 8,5v . När jag tänder upp mottagaren så hör jag stationer
svagt o spänningen är 0v på anteningången men efter några tim så har den stigit till mellan
2,5v upp till 4v ! Hoppas du kan hjälpa mig med detta!
de sm7gqf
 
profile_mask2.png

Roy Nordqvist
10:23 (för 7 timmar sedan)


till mig
cleardot.gif

HEJ!

Ja detta är inte lätt.

Q16 detta är en trekantig transistor, den är en vanlig transistor med inbyggt basmotstånd. Prova helt enkelt emd at ta bort denna, används bara vid trnsverterkörning

Q17, Ja var kommer då denna spänning ifrån? Ev från Ant SW unit, prova att dra ut J10 RANT och se om spänningen kommer i den koaxen. I så fall är det et fel på Ant SW unit.

Q21 Man kan möjligen tänka sig att du har någon matningspänning fel då du ah flera ställen med för hög spänning, Kolla R8 V T8 V och 8 V

Får du en spänning på antennjacken eger en tid, den kommer förmodligen från ant SW unit, där man kan misstänka felr ker kondingar som läcker.
det är typsikt att såda kondingar kan göra så.


de Roy
 
Hej Roy !Har kollat upp lite på RF kortet ! J10 är 0v ! D24--D40 Låga bandet RX 9,5v TX 12v Höga o låga ingen skillnad!
Q16 RX ov TX 1v På ena benet andra RX 9v TX12v Q19 RX 8v TX 0,05v andra benet RX 0v TX 0v J1 Pre/ Att sw 20 db är 12v 30 db är12v!
Känns som jag springer runt i ett ekorrhjul o inte hittar ut suck!
de sm7gqf
 
Mycket svårt att ge några bra råd här.
Är du på det nya RF unit nu och felsöker?

Jag skulle börja lite från början.

1. Är både sändare och mottagare döda nu?
2. Tidigare sa du att TX går, i så fall har vi mottagarfel.
3. Sändare och mottagare använder många samma steg, bl.a. bandpassfiltren.
4. I så fall är felet mellan bndpassfiltrens högra sida till antennjacken.

För att börja från början lite.
Mät upp spänningar, på alla konkterna till kortet finns spänningar angivna på schemat.
Bandpassfiltren kopplas in med dioder som bekant.
En spänning läggs på varje diodpar per bandpassfilter. Genom att mäta spänningen på var sida av strömbegränsningsmotstånden ser man om det flyter ström genom dioderna för att de skall leda.
De filter som inte används, dvs de för andra band, och då skall det inte finnas spänning på dessas dioder. Ibland finns det, och beror då på att en eller fler dioder är kortslutna.

Har vi åska i båda RF-unit är det svårt. Både halvledare och kondingar skadas.

Du kan mäta över kondingar genom att se om det är olika spänning dessa båda sidor, är et samma eller nästn samma spänning på båda sidor om kondingar är de kortslutna.
Gäller ke kond. de gröna platta.
Eleketrolyter skadas sällan.

SM4FPD
 
Spänningar ok! Nya RF kortet Q1 enligt schema Pre Att Sw on Rx 22mv R10 13v ena benet 4,5 v andra benet , var försvinner 4,3v? Enligt schemat finns inget mellan R10 och Q1.
Kollat lite på bandpassfiltret en del av dioderna kan jag komma åt o mäta , andra är så djupt nerstuckna i kortet så jag inte kommer åt ,så även alla keramiska kondingar,
något frustrerande må jag säga.Har fått kläm på att IC 1 flyttar sig spänningen på benen vad gäller 12,5v o 4,5v på låga banden!Vad gäller TX så funkar sändningslampan
o S metern går till noll ,högtalaren tystnar ,när jag trycker in PTT knappen eller väljer RX/TX knappen även vox o nyckel funkar,men ingen signal ut via sändarsteget!
de sm7gqf
 
Hej Roy! RF kortet Q8 med 4 ben RX 2,9v TX 3,5v / RX 10,3v TX 0,4v /RX 2,6v TX 0,4v/RX 2,2v TX0,4v TX läget är ok men RX
är något ben fel spänning! D22 Anod RX 0,5 v TX 7,5v Katod RX 9,7v TX 6,7v enligt schema stämmer det inte! ANT SW UNIT Bytat alla
keramiska kondingar utom dom 2 stora tagit av dom o kollat så dom är ok har inga av den storleken ,men fick en känsla av att mottagaren blev
lite känsligare! spänningen ökar långsamt på D1 anodsida ,Men antenn ingången ligger på några millivolt nu . Tidigare öka spänningen paralelt med
D1 anoden. D1 katod är 13,5v vid RX vid TX anod 4,5v Katod TX 3,75v
de sm7gqf
 
Hej hittade orsaken till Q9 Q10 var utan 13v L107 passera ingen spänning!Bara 13v på ena benet på L107
Är inte riktigt i mål ännu ,men betydligt känsligare när jag rör vid spolar o dioder på RF kortet!
de sm7gqf
 
Hej Roy Har mätt alla trissor på RF kortet o skrivit upp spänningar i RX o TX läge .
en del trissor var spänningen antingen för låg eller för hög.kanske kan tyda på dåliga kondingar?
skulle mäta Q20 en sista gång ,då hände det som inte får hända suck orsaka kortis på Q20
blev av med spänningarna på RF kortet.Kom naturligtvis rök från något kort på fronten
har inte kunnat lokalisera det finns inget motstånd som är bränt (synbart) Har kollat MAIN
kortet spänningar finns på kontakterna som det ska va. PLL kortets stabbar är mycket varma
så de funkar oxå ! På LOGIC unit finns en 7805 den är helt kall ,kan det va den.Men det finns
en del spänningar på kontaktstiften! Har inte lyckats hitta några stabbar på front korten!
Kan du säga var RF kortet får sin spänning ifrån??Ett annat problem dök upp innan
kortisen,var PRE ATT knappen i läge PRE 13v i off 13v 10 db 13v 20 db 11,5v 30 db 12v
helt galet i off läget och 10 20 30 db läget låter det som tändningen i en gammal bil med
radio utan störnings skydd!
de sm7gqf
 
Har kollat över spänningarna på dom olika korten! RF kortet har jag på J1 kontaktstift 8v endast.
J2 1,8v på ett kontaktstift
J3 4,5v på ett stift
J5 8v 3,6v
Front (AF VR) unit J304 bara på mittstiftet (PRE ATT) PRE 13,6v OFF 13,6v 10 DB 1,2v
20 DB 13,6v 30 DB 2v
Ingen av dessa spänningar visar sig på RF J1 stift2 som tidigare!
MAIN unit J1 2stift 13,5v
J4 2 stift 13,5v
J15 är alla stift som ska va 8v ok
J11 fans 3,8v 4,8v 5,3v 4,8v 2,2v
J12 3v 4,8v 5,3v 4,8v 2,2v

PA (ACC) unit
J1 13,6v 13,5v 13,5v
J2 13,5v 13,5v 13,6v
J3 13,6v 13,6v
J4 7v 13,5v 3v 8v 6,3v

LOGIC unit många med 3v 4,5v 5v och en med 13,5v

Tuc unit var en hel del spänningar
Så nu är frågan var 14v kommer ifrån till RF kortet
Ledsen för detta ! Hoppas du orkar med o hjälpa mig
fortsättningsvis har mätt upp detta för att du ska få en överblick
på olika kortens spänningar!
de sm7gqf
 
Olyckligt Calle.
Att åstadkomma röksignaler.....

Jag minns för längen sedan gjorde jag en testpinne för detta ändamål, genom att löda en knppnål på en testpinne, dra krympslang så att endast c:a 5 mm var bart.
Med den samla nålen kunde jag mät vid komponentbenen, med minimal risk att orsaka kortis.

Vad gäller dina mätningar. Måste ta mig tid att plocka fram scheman på korten och följa upp, samt kommentera, men just nu en massa annat att göra.

Du får försäka hitta vad som gett räksignalerna först.


SM4FPD
 
Olyckligt Calle.
Att åstadkomma röksignaler.....

Jag minns för längen sedan gjorde jag en testpinne för detta ändamål, genom att löda en knppnål på en testpinne, dra krympslang så att endast c:a 5 mm var bart.
Med den samla nålen kunde jag mät vid komponentbenen, med minimal risk att orsaka kortis.

Vad gäller dina mätningar. Måste ta mig tid att plocka fram scheman på korten och följa upp, samt kommentera, men just nu en massa annat att göra.

Du får försäka hitta vad som gett räksignalerna först.


SM4FPD
 
Hej Roy ! Är på Front (AF VR) unit J4 Mittstiftet grön tråd går till PA (ACC) unit J2 Vrider jag på PRE/ATT vredet mäter jag PRE 13,5v OFF 13,5v 10 db 1,2v 20 db 13,5v 30 db 1,9v
Hittar inga rökskador typ brända motstånd eller annat på frontkorten kan se alla färg märkningar ! ps min testpinne var 6mm har minskat till 3mm nu!
de sm7gqf
 
Har följt tådarna på blockshemat Det finns på MAIN unit J1 2 st 14v J11 14v PLL unit 14v LOGIC unit 14v NB VR unit J203 14v
J204 4st 14v av5 Mittersta stiftet 0v ska va 14v NB VR unit har oxå 3 trådar inlöda på kortet en på 4v en på 14v en på 0v ska va 14v
Har bytat alla komponenter på det kortet utom 2 Dioder o en Drossel! Den med 0v går till J4 på Display kortet!
De sm7gqf
 
Back
Top