Calle
Well-Known Member
Roy Nordqvist
9 nov. 2020 08:42 (för 3 dagar sedan)
till mig
HEJ!
Jag har fått CD:en, den gick fint att läsa, jag kör ju en MAC dator men den läser ju filer av alla slag.
Men jag har inte använt en CD på evigheter. visste knappt var läsaren sitter....
En smal springa höger om bildskärmen.
MAC:en är ju bara en bildskärm, ingen låda under bordet.
Kul projekt med kompressorn, och en fin ide att använda en gastub som tank, en Gasoltank är väl avsedd för gastrycket omkring 12 Bar har jag för mig, men har väl en viss marginal.
Men varför har du två kompressorer? Är de i parallell, eller seriekopplade?
ANg IC-765, jag tycker mig se ett glapp i Tunern, knappen uye ger alltid en hög signalstyrka och intryckt ibland noll och ibland några S-enheter.
Det kan ju tyda på glapp i reläna i tunern.
Men du bör ju försöka bekräfta att känligheten är lika med tunerna inkopplad me sladdarna in i ANT SW UNIT, dvs med P3 och P4 på plats, jämfört med des urtagna och J202 och J204 byglade, dvs med tunern helt bortkopplad.
PÅ alla band då med signalgeneratorn.
Jämför med din andra TRX.
Bara för att säkert kunna säga att ev fel är i Tunern nu.
Det kan bli så,att reläna i tunern blir bra av lite HF effekt. Man bränner rent kontakttytorna.
Så därför fortsätt köra med J202 och J204 byglade med en trådstump.
Så tar vi tunerna sist av allt.
Om nu RX verkar OK utan tunern så är det dags att börja känna på sändaren.
Först när du är helt säker på RX och TX kan du koppla in Tuner igen och ta hand om den.
De
Roy
9 nov. 2020 08:42 (för 3 dagar sedan)
till mig
HEJ!
Jag har fått CD:en, den gick fint att läsa, jag kör ju en MAC dator men den läser ju filer av alla slag.
Men jag har inte använt en CD på evigheter. visste knappt var läsaren sitter....
En smal springa höger om bildskärmen.
MAC:en är ju bara en bildskärm, ingen låda under bordet.
Kul projekt med kompressorn, och en fin ide att använda en gastub som tank, en Gasoltank är väl avsedd för gastrycket omkring 12 Bar har jag för mig, men har väl en viss marginal.
Men varför har du två kompressorer? Är de i parallell, eller seriekopplade?
ANg IC-765, jag tycker mig se ett glapp i Tunern, knappen uye ger alltid en hög signalstyrka och intryckt ibland noll och ibland några S-enheter.
Det kan ju tyda på glapp i reläna i tunern.
Men du bör ju försöka bekräfta att känligheten är lika med tunerna inkopplad me sladdarna in i ANT SW UNIT, dvs med P3 och P4 på plats, jämfört med des urtagna och J202 och J204 byglade, dvs med tunern helt bortkopplad.
PÅ alla band då med signalgeneratorn.
Jämför med din andra TRX.
Bara för att säkert kunna säga att ev fel är i Tunern nu.
Det kan bli så,att reläna i tunern blir bra av lite HF effekt. Man bränner rent kontakttytorna.
Så därför fortsätt köra med J202 och J204 byglade med en trådstump.
Så tar vi tunerna sist av allt.
Om nu RX verkar OK utan tunern så är det dags att börja känna på sändaren.
Först när du är helt säker på RX och TX kan du koppla in Tuner igen och ta hand om den.
De
Roy