Icom 765

Roy Nordqvist
9 nov. 2020 08:42 (för 3 dagar sedan)
cleardot.gif

cleardot.gif

till mig
cleardot.gif







HEJ!
Jag har fått CD:en, den gick fint att läsa, jag kör ju en MAC dator men den läser ju filer av alla slag.
Men jag har inte använt en CD på evigheter. visste knappt var läsaren sitter....
En smal springa höger om bildskärmen.
MAC:en är ju bara en bildskärm, ingen låda under bordet.

Kul projekt med kompressorn, och en fin ide att använda en gastub som tank, en Gasoltank är väl avsedd för gastrycket omkring 12 Bar har jag för mig, men har väl en viss marginal.
Men varför har du två kompressorer? Är de i parallell, eller seriekopplade?


ANg IC-765, jag tycker mig se ett glapp i Tunern, knappen uye ger alltid en hög signalstyrka och intryckt ibland noll och ibland några S-enheter.
Det kan ju tyda på glapp i reläna i tunern.

Men du bör ju försöka bekräfta att känligheten är lika med tunerna inkopplad me sladdarna in i ANT SW UNIT, dvs med P3 och P4 på plats, jämfört med des urtagna och J202 och J204 byglade, dvs med tunern helt bortkopplad.
PÅ alla band då med signalgeneratorn.
Jämför med din andra TRX.
Bara för att säkert kunna säga att ev fel är i Tunern nu.

Det kan bli så,att reläna i tunern blir bra av lite HF effekt. Man bränner rent kontakttytorna.

Så därför fortsätt köra med J202 och J204 byglade med en trådstump.
Så tar vi tunerna sist av allt.

Om nu RX verkar OK utan tunern så är det dags att börja känna på sändaren.

Först när du är helt säker på RX och TX kan du koppla in Tuner igen och ta hand om den.



De
Roy
 
Hej!

Tar mig friheten och ladda upp några bilder på en renoverad VFO-mekanik i denna tämligen innehållsrika tråd om 765:an. Se även gärna SM7DLK artikel på http://www.radio4all.se/sdxa/ic_765_vfo.htm.

Första bilden är det mekaniska VFOpaketet oöppnat. I bild 2 är vfoaxeln separerad från paketet. Den visar med någonting som kan vara intorkad smörjning(?) i needsänkningen på axeln. Bild 3 är den rengjorda axeln. Gör ni samma renovering, kom ihåg att rengöra också den hylsa som axeln roterar i.

-Tycker vi ska försöka hålla våra gamla rariteter vid liv!

/Lennart
 

Attachments

  • Bild_1.jpg
    Bild_1.jpg
    825,5 KB · Views: 12
  • Bild_2.jpg
    Bild_2.jpg
    708,7 KB · Views: 13
  • Bild_3.jpg
    Bild_3.jpg
    974,9 KB · Views: 13
Är det en optisk skiva med små slitsar som med hjälp av läsgafflar kan räkna upp och ner ?

sm0ydo
 
Jajamän. Kanske heter den något i stil med 'optisk dekoder'. Bild 1 ovan togs just efter att läsgaffeln togs av. Två bilder till kommer här. Läsgaffel monterad respektive ddemonterad.
/Lennnart
 

Attachments

  • Bild_4.jpg
    Bild_4.jpg
    938,8 KB · Views: 8
  • Bild_5.jpg
    Bild_5.jpg
    892,7 KB · Views: 8
Den är mer avancerad än så.
En rotenade skiva med slitsar, två optiker, med lysdiod och ljusensor bakom skivan, som ger en sk strålgång.
Men det finns en stator oxo, en stillastående skiva med likadana slitsar, men med aningen olika delning.
När man så roterar den skivan som vrids av ratten blir det ett interfernsemönster mellan de två slitsuppsättningarna.
Således "blundar" det för ljuset i resp stålgång omvartannat, när man vrider på VFO:n..
Ett sätt att få fler pulser per varv än antalet slitsar.
Den strålgång som börjar med en puls bestämmer riktningen du vrider VFO:n åt.
Kan man titta genom slitsarna ser man just hur de "blundar" omvartannat.
Skitsmart va?

VFO typen fanns även på IC-735 och VHF och UHF riggarna av liknande årgång.

Nyare encoders är enklare, de består av en skiva lik en liten diskett, 15 - 20 mm bara, och megnetisk läsare.
På skivar är "inspelat" små pulser, mycket tätare än slitsarna på de opstisk encodrarna.

Går vi tillbaka i tiden till IC-211, så var VFO-axeln kullagrad, hade svänghjul och en stor skiva (c:a 60 mm) med slitsar.

Men det blev för dyrt tyckte stämman så saken utvecklades. Tilll dagens små med disketten, inte märkvärdigare än en pot.

Tilläggas skall väl att likande encoders finns i olika typer av maskiner, som svarvar fräsmskiner och andra verktygsmskier, för postionering och räknade av små avstånd. Så de finns i proffsversioner med kullager.

Att renovera en som SM2IXM gör, är inte så svårt, men visst måste man veta vad man gör och ha rätt verktyg.
Livslängden kan bli lång sen.
En 765 är ju en del år, den föddes omkring 1989, så 30 år minst....
30 år framåt, ja flera av oss har då radio hela livet. (radions liv)

SM4FPD
 
Tack Roy!

Hittar en bild på statorn i min dokumentation, fast det jag och kameran försökte fokusera på var cylindern som också var "geggig". Ser nu de andra fasta slitsarna (fast oskarpa i bild 6). Ja, det är inte så svårt, men som du säger så behövs lite förberedelse. Det här gången gick det bra för mig att öppna låsringen längst ut på axeln, men en annan gång kan låsdetaljen hoppa ur synhåll. Ett tips för den som mekkar är att anväda kamera (också).

Fråga om helt annat, men som berördes av dig och Calle. Du skrev lite tidigare:
>ANg IC-765, jag tycker mig se ett glapp i Tunern, knappen uye ger alltid en hög signalstyrka och
>intryckt ibland noll och ibland några S-enheter. Det kan ju tyda på glapp i reläna i tunern.

Källor på nätet säger RL-13 med beteckning 'LY2-0-DC-12V'. Räcker beteckningen 'LY2-0-DC-12V' för att identifiera produkten, eller är det ett mer generiskt namn som tillverkare kan använda när det passar dem? Jag kan ha lite av känslighetsnedsättningar (ca -15 dB) när tunern är urkopplad och riggen inte varit igåg under en längre tid. Lite lyxproblem nu,, när Vfo-ratten är fixad!

/Lennart
 

Attachments

  • Bild_6.jpg
    Bild_6.jpg
    768,5 KB · Views: 14
Ja bilden visar ett segment längst upp som är den statiska delen, med slitsar.
I mitten ser vi lagret som VFO axeln löper i.
Ser ut som någon form av sindtrad lagermall, men minns inte från verkligheten.
Renhet och ny smörja är medicinen, och såpass sparsamt att olja inte "kryper" ut på andra ytor.
Svårt att rekomendera någon smörj där, men en vanlig bilolja som inte torkar bör räcka.
VFO:n snurrar ju inte så många tusen varv på ett år.
Men jag har sett VFO-rattar som varit nedslitna, hålet där man kan sätta fingern när man rattar har varit nedslitet så det gått igenom ratten.
Då kan man tala om aktivitet vid radion.

Det borde räka med det relänumret. Men det är nug klurigt att få tag p samma typ. Troligen står det detta nummer på reläerna rent fysiskt.
Jag har själv aldrig bytt dessa relän, men det bör vara gott om plats för att få dit andra relän som man kan tycka är OK.
Huruvida de går att öppna minns jag heller inte, gör det så, kan man öppna dem och göra rent kontaktytorna.

Ev glapp kan vara den mtordrivna omkopplaren oxo, den är öppen och mottaglig för lite konstakspray.


SM4FPD
 
Det brukar gå bra att smörja sintrade lager med symaskinsolja. En del hävdar att den torkar och skapar strul, men det beror kanske på tillverkare och oljekvalitet. Annars borde olja för automatväxellådor (modell ä, dvs ATF-olja) funka bra - den är rätt tunn och ska tåla bra mycker mer misshandel än vad som kan uppstå i en radio (temp och tryck).
 

Carl-Eric Hoff <sm7gqf@gmail.com>​

lör 20 feb. 16:28
till Roy






Hej ! Nu har jag fått ordning på buset o volymen o IC 7 är normal varm löda om några lytar
i området kring IC7 så nu funkar det kan dra på fullt på volymen utan det busar (,jippy),Men har enormt brus 3,5 MHZ 30 db över S9 14 MHZ 20 db över S9 ,helt galet suck .Men men är på rätt väg . .Får försöka hitta uppkomsten till det
enorma bruset! Äntligen kan jag komma med ett glädjande besked i alla fall!
de sm7gqf





profile_mask2.png

Roy Nordqvist​

mån 22 feb. 00:37
till mig






OK det var ju bra!
Lödfel, ja det förekommer, men det kan även vara så att någon komponent är ostabil och med värme blir den tillfälligt OK.
Men då vet du ju var det är.
Men med tiden blir ju lödningar dåliga.

Bruset på 3,5 och 14 MHz måste ju då komma från RF-unit, om det inte finns på de andra banden.

Jag tänkte på detta med åskskada.
Radion är förmodligen åskådad.
I många fall vara åskskadorna på jord.
Man kan tänk sig en anläggning, där elnätets jord, är ihopkopplat med nätaggets minus. Så är det nästan alltid.
I 765 är gulgrön ansluten till radions hölje.
Sen har vi ju en antenn, och i många fall är antennen skärm anluten till någon jord, exvis mastens jordnät.
Då har vi två jordar till samma radio.
En åsksmäll i närheten ger mycket kraftiga strömmar i marken. Så det blir skillnadspänningar mellan de olika jordtagen.
I visa fall finns fler jordningar.
Om radion är ansluten till en elbygg med 230 v drift får vi en jord till nyckeljacken.
Om en dator är ansluten till radions ACC jackar, får vi en jord ytterligare.

Jag har sett skador där jordfolier är avbrända på ett eller flera kretskort.
Ofta är jordanslutningen på ACC jackens jordpinne, (DIN pin2 ) avbränd på kretskortet vid DIN jacken.
På nyare radio finns små drosslar vid dessa punkter, drosslarna bräns direkt vid åska.

Jag har även sett jordanslutningen till extern högtalare avbränd.

Liksom jord från mikrofonen till radions inre med en drossel.

Särskillt mins jag en IC-735 som hade fått ett åsknedslag.
den var väldigt konstig i drift.
På kretkortet bakom fronten displayen där oxo CPU satt.
Va en bred jordfolier avbränd. C:a 10 mm bred och avbränd.
Detta omkring 5 mm från CPU.
Dvs någon form av överström mellan jord och jord.
Efter att lött ihop skadan gick radion sen, i alla sina dagar.
CPU hade klarat sig vilket är otroligt.

Vad jag är ute efter är att helt enkelt kolla över alla kretskortytor efter brännskador.
Mycket sådant här kan bara ses genom okulärbesiktning.
Motstånds mäta jord på ACC jackar högtalarjack nyckel jack, mikrofon etc till chassi.

Min IC-756PROIII som jag kör här, hade förstörts av åska.
Bakom acc jckarna fanns ett hål i kretskortet så att man kunde ticka in tummen.
Dvs åskan hade smällt sönder kortet där, troligen var något anslutet till acc jacken.
Jag lyckades laga det i alla fall, men det tog mig kanske en månads arbete varje kväll.

Så man kan hitt fel genom att titt noga. (om man har tur)


de
Roy
 

Carl-Eric Hoff <sm7gqf@gmail.com>​

mån 22 feb. 07:30
till Roy






Hej! Är otroligt glad att jag fick ordning på Main kortet Det höga bruset är med det nyinköpta RF kortet det är bättre förstärkning genom det kortet! Byta till det andra 9 DB brus trycker in NB så
minskar bruset med ca 3 db då hör jag stationer lättare utan NB drunknar dom i brus ! Nyinköpta RF kortet var så starkt brus att NB inte gjorde någon skillnad ! Provar sätta anten tråd på olika ställen på RF kortet samma brus.Kan det då va frågan om orsaken till bruset ligger tidigare ex vis
ANT SW UNIT ??? Ska kolla lite på jord avbrott o se om jag hittar något !
de sm7gqf





profile_mask2.png

Roy Nordqvist​

tis 23 feb. 01:22
till mig






Ja det var ju ett bra framsteg.
Då gäller bara att se till att få in rätt drosslar vid ingången på main unit.
Tänk på att det går att seriekoppla drosslar, 10 uH i serie med 20 uH blir 30 uH.
Parallel kopplar dem gör man helst inte.

Frågan är vad det är för brus du hör med RF kortet.
Men tidigare har vi ju kopplat bort ant sw unit och tuner unit för att försök ring in var bruset uppträder.
Lite underligt om båda RF-unit skulle vara busiga....

När du sätter till en kort tråd som antenn, kanske det helt enkelt är så mycket störningar i ditt hem, eller rum att det är de störningarna du hör????
Men visst du har ju en annan rigg att jämföra med.



de
Roy

cleardot.gif
 

Carl-Eric Hoff <sm7gqf@gmail.com>​

tis 23 feb. 01:47
till Roy






Jag har 2 MAIN bord ! Har fått ordning på det med bus o volym problem! Det andra var helt dött
o där jag bytade drosslar, och hittade kass keramisk konding på det kortet! Har lagt det kortet åt sidan ! Det nyiköpta RF kortet upplever jag att det är känsligare o bättre förstärkning ; hänger en kabel från signalgeneratorn på 1m avstånd så bottnar S-metern ,medan det andra RF kortet går S-metern till 30 db över S9 och detta kort får jag ner bruset hyggligt med hjälp av NB och RF potten!
Nu är det frågan om vilken eller vilka keramiska kondingar jag bör kolla på det nyinköpta kort ,för tydligen är ett eller några kass av kondingarna ?
de sm7gqf
 

Carl-Eric Hoff <sm7gqf@gmail.com>​

tors 25 feb. 06:09
till Roy






Hej! Kollade ant ingången ,mellan chassit och mittledaren har jag 0,405 mv AC . Då jag kopplar koax kontakten som man ska så tystnar radiosignalerna som om det va kortis .Har nog betydelse
angående det kraftiga bruset ??? Vad tror du om det??
de sm7gqf





profile_mask2.png

Roy Nordqvist​

ons 3 mars 02:13
till mig






HEJ!

Ja 0,450 mV låter ju inte så mycket.
Kanske du menar 450 mV ???
en halv volt?
men dett har ju med din volymers känslighet att göra,en sådan är numer amyckt höohmig 100 kohm per volt eller så.
Och då behövs inte mycket till läckage på en konding.
Prova med en mA mätare, eller mikrompere.
Kan du få en ström på ntennjacken är det något riktigt fel på en konding.

I så fall läcker en konding på ant unit.
När du kopplar in antennen kortsluter den , (kanske) denna likspänning och kan då orsaka brus.

Såvida din antenn har en balun eller är DC-mässigt kortsluten på annat sätt.


Men du måste köra in signal diekt på RF unit igen för att skilja ut vilken enhet som spökar.


de
Roy
cleardot.gif




profile_mask2.png

Carl-Eric Hoff <sm7gqf@gmail.com>​

fre 5 mars 15:43
till Roy






Hej Roy ! Ja man gör sina misstag som lekman ! Har misstängt att det va något lurt med antenn anslutningen, får en elektrisk stöt när jag tar i chassit o koax kontakten . Koppla loss
rg213 i mitt radiorum . Jag har en förlängnings koax av den tunna modellen in till rummet jag sitter o mekar.som jag kopplade loss mätte mellan skärm o mittledare då fick jag 2v växelström
så den har sugit åt sig spänning ! Byta ut den till en grov rg 213 jippi mottagaren funkar jättebra nu ,tänk o ja som nästan höll på o bli flintis ,dra o slita i håret i desperation! Nu är det tunerns tur
ett relä som är kontaktproblem i ! Båda RF korten funkar ,det gamla är inte riktigt lika känsligt! eventuelt kan jag lugna mig med TUNERN bara koppla in den när jag bytar band .I så fall kan jag börja kolla sändaren ! Kikade lite på trissorna i steget som va ok!
Kul o komma med en glad nyhet emellanåt hi hi !
de sm7gqf
cleardot.gif



no_photo.png
SvaraVidarebefordra
 

Carl-Eric Hoff <sm7gqf@gmail.com>​

sön 7 mars 12:14
till Roy






Hej Roy ! Ja nu kan jag lägga mottagaren bakom mig suck! Tagit mer än ett år , men jag är ju
amatör på detta område!Du har varit tålmodig och snäll som hjälpt mig ! Nu till TX, jag vill minnas att jag hade voxen inkopplad och talade ,även blåste i micken så hörde jag gnistrande som överslag
på baksidan av (sändarsteget) gjorde så några gånger för att lokalisera var! Då det plötsligt small till
och Q15 på RF kortet dela sig i 2 delar!! Har kollat alla små trissor på sändarsteget som är ok! Har inte kunnat kolla sluttrissorna mer än att dom har 13,5v på ett ben ! Så nu vet jag inte hur jag ska gå vidare!
de sm7gqf





profile_mask2.png

Roy Nordqvist​

ons 10 mars 06:35
till mig






HEJ!
Ok oxo ang det andra mailet, där du hade AC i koaxen.
Konstigt med du menar att mottagaren är bra nu.
Det låter ju fint.
Men det har ju ändå varit några fel, men kanske AC har spökat en del.

JA sändaren ja, jag skulle börja med att koppla bort J8 på RF unit.
Q14 är en första sändartransistor. Men varför Q14 small är konstigt.
I alla fall med J8 bortkopplad så får inte slutsteget nån effekt, och du kan i lugn och ro testa sändning VOX Ptt etc.
Sätt en antennstump på J8 så kan du lyssna på sändningen med en annan radio.
Effekten vid J8 är några mW, så den är inte lätt att mäta. Men bör höras starkt i en RX.

Först när allt verkar OK så långt kan du börja med TX.
Men gör först DC mätningar på slutsteget med J8 borta.
I service handboken sid 6-9 står det hur du mäter och ställer in BIAS, gör det för att få koll på att transistorerna går lugn med likström.
Och att BIAS kommer vid PTT.
Mät sedan spänningar på Q101, första drivsteget på PA UNIT.
Vid PTT skall basen ha 1,1 V Collector alltid 13,8 V
Och Emitter skall gå upp lite vid PTT kanske 0,3 - 0,5 V

Titta väldigt noga på PA unit, kortet för att se om något ser skadat ut.

Genom att ta försiktiga steg framåt får du kolla på saker.
Så är det sen dags att plugga in J8 och se om det ger effekt.


De
Roy

cleardot.gif



no_photo.png
SvaraVidarebefordra
 

Carl-Eric Hoff <sm7gqf@gmail.com>​

ons 10 mars 08:20
till Roy






Hej! Har kollat RF J8 satt en tråd i uttaget hör inget i min andra station Kopplade på ociloskopet
till J8 fick en fin sinuskurva som flyttade sig några mm uppåt när jag tryckte in PTT ! Lossade
R20 o mätte fick bara 0,05ma dela på w35 samma sak 0,05 ma .mätte Q1 Collector 13,5 v
nästa 1,25v och 0,95v Mätte sluttrissorna 13,5v på båda övrigt bara några mv på dom!!
Det va Q15 och inte Q14 som small itu ! Något före RF kortet som inte är ok ???
de sm7gqf






profile_mask2.png

Roy Nordqvist​

fre 12 mars 01:33
till mig






OK, har du mick gain pådraget då?
Prova även andra trafiksätt som CW, RTTY AM och SSB.
De olika trafiksätten genereras på olika sätt på MAIN unit.
Avsikten är att se om det är fel på MAIN unit.

R20 finner jag inte??? var sitter det ?

För övrigt gäller ju tt kolla upp spänningar igen. 8 V R8V hr du ju då RX funkr.
Vid PTT skall du ha T8 V till RF unit och PA unit.

Men efter som det varken var rätt på Q101 på PA kortet så finns väl T8 V.
Men du får ingen BIAS dvs spänning på basarna på sluttransistorerna..

Men först skall det ju bli en rejält hörbar signal ut från RF-unit vid J8.


Roy
 

Carl-Eric Hoff <sm7gqf@gmail.com>​

tors 11 mars 05:26
till Roy






Hej!Satt radion i cw mod och trycker ner nyckeln mäter på Q2 på ena benet 3,2mv nyckel nertryckt 0,6v
Q3 3,4mv sändning 0,6v
Q6 95mv -"- 1,25v
så det händer något på dom ,men Q4 Q5 13,5v in och ingen förändring i övrigt på sändning!
( troligtvis rökta)
Mätte på RF kortet Q14 i vila 1,8mv sändning 0,85v andra benet 1,7mv sändning 1,1v Q 15 vila 1,6mv sändning 0,73v kom inte åt o mäta nästa ben på Q 15 . Behöver jag det får jag byta trissa
o lämna längre ben så jag kommer åt!
Roy har du skema på nätagget till 765 ???
Har kollat nästan alla lytar trissor och kraft dioden likriktar bryggan som är ok har 15,5v ut på
tunna tråden men ingen spänning på dom grova trådarna ! Kan det va puls kontroll IC n ???
de sm7gqf






profile_mask2.png

Roy Nordqvist​

fre 12 mars 01:38
till mig






Vi koncentrerar oss på Q14 RF unit, för drivtransistorn.
Den skall ju ha 5,3 V collektor vid TX. Den får T7,8 V före R83 som sjunker till 5,3 V genom R83 genom LR-20 och till C på Q14.
Basen 0,8 V och E 0,1 V.
Risk för att Q14 är sönder finns då det är en mellan effekttransistor som kan gå sönder.
2SC2053 finns i nästan alla ICOM på den tiden.


Re
Roy
 

Carl-Eric Hoff <sm7gqf@gmail.com>​

fre 12 mars 04:31
till Roy






Hej har lödat av Q14 o mätt den är ok ! Kollade spänningar på Q14 efter montering .Har 8,2v före R83 och har 5,4v på colektor vid TX Basen 0,85v Satt en tråd i RF J8 hör inget i min 746 men har kopplat ett ociloskop på J8 oxå som reagerar vid nyckling o PTT !
Jo du nämde tidigare att jag ska kolla PA Unit enligt instruktion på service manualen
där står man ska lossa ena sidan på R20 och mäta spänningen som var några mv bara och sära på 2 drosslar med samma resultat bara några mv där oxå . (konstigt att jag inte hör något på min
746 ) PÅ 765 trycker in nyckeln ,sänd lampan lyser röd och jag hör relö slå till men har ingen medhörnings ton enligt O-såpet så reagerar något!!
de sm7gqf
 

Carl-Eric Hoff <sm7gqf@gmail.com>​

ons 17 mars 08:22 (för 10 dagar sedan)
till Roy






Hej ! Har kollat med det andra RF kortet !Q14 har där 6,4v 1v mer Så jag la det åt sidan!
de sm7gqf





profile_mask2.png

Roy Nordqvist​

fre 19 mars 01:58 (för 8 dagar sedan)
till mig






OK, ja skillnaderna mellan RF korten på Q14 är nog bara "naturliga" variationer.
Men det bildas ingen sändarsignal.
Så det finns nog ett tidigare fel.

En sändarblandare på RF kortet skall skapa rätt frekvens vid sändning.

Men försök först att lysna med en sladd till en annan mottagare som antenn, och för den nära RF-kortet när du sänder med IC-765, sniffa tät över hela kortet.
Hörs ändå inget, får vi gå vidare.

Som du ser på RF-unit finns två blandare, Q9 Q10 är mottagarblandaren, och den funkar ju då mottagaren verkar OK.
Sändarblandaren är Q12 och Q13.
Båda dessa blandare matas med 1LO, (första lokaloscillatorn) in på P1 och förstärks med Q2. Q2 driver sedan båda blandares ena ingång,
efter som RX funkar bör ju !LO vara OK.

Vid RX går den MF som mottagarblandaren ut genom två kristallfilter och ett MF steg Q8 och sen ut på P2 till MAIN J7.
Vid TX skall det komma en signal från MAIN UNIT till P2 och in till sändarblandarens ingång och förstärks med Q11.

Så det gäller att kolla om det kommer någon signal vid TX på P2
Men efter som du har provat med olika RF-unit så är felet knappast samma på båda RF-unit.

Utan felet är nog mer att MAIN UNIT inte lämnar någon sändar-MF.
Då kan du med din andra station lyssna på sändarens MF med den.
In på sladden med P2 från J7 på main, kommer vid sändning 60 MHz, men där kan du kanske inte lyssna.
Om du kan rtt omkring runt 60 MHz vid sändning med 765:an, sänd CW eller RTTY då.


Sen kan du kolla ALC, ALC ger en spänning som skall ställa ner sändarens förstärkning.
På RF unit pinne 3 J5 har du denna ALC.
Den matar sändarens teg före sändarblandaren, Q11 och där ser vi att vid TX skall ALC ligga på TX0,1 V
Ev blir den negativ vid utstyrning av sändaren, men nu får du ju ingen utstyrning av sändaren så den skall ligga på 0,1 V.
Är det inte 0,1 V kan du misstänka fel i ALC systemet.
Men det kan då synas på ALC mätaren på riggen vid sändning.
den skall ju stå på noll om det inte blir uteffekt.


Kolla detta till att börja med så får vi se.






Jag har varit upptagen med renovering av vårt enskilda avlopp här ett tag, grävmaskin har varit här och bytt ut trekammarbunn och gjort en markbädda, så det ser ut som en jordbävning här nu.



de
Roy
 

Carl-Eric Hoff <sm7gqf@gmail.com>​

fre 19 mars 06:23 (för 8 dagar sedan)

till Roy






Hej Roy!Tack för brevet och utbildningen i funktionen av komponenterna ! Har jag lärt mig något nytt ! RF kortet Q 11 7,6v 0,7v -250mv och 210mv är vad jag kunde mäta vid TX
ALC mätaren står på 0 vid sändning!Har konstaterat att MAIN kortet lämnar ingen MF signal
Har en liten handapparat som jag kan sätta på 60 mhz ,lägger antennen mot kabeln till J7på MAIN unit den reagerar på 60 mhz exakt inte 5 hz över eller under. men den reagerar bara vid beröring
både vid rx och tx ingen specifik reaktion vid TX ! Ja jag kan tänka mig att du har ett stort jobb
och ställa i ordning din trädgård igen.
Är jobbigt med sådant jobb i vår ålder! Ta lite då och då så du inte får infakt !
de sm7gqf.
profile_mask2.png

Carl-Eric Hoff <sm7gqf@gmail.com>​

fre 19 mars 12:35 (för 8 dagar sedan)

till Roy






Hej ! Har kollat lite på MAIN kortet mätt trissor nära J7
Q62
RX 2,4v TX 0v
RX 4,7v TX 0v
RX 3,2v TX 3,6v
RX 2,3v TX 0v

Q91
RX 7,2v TX 65mv
RX 8v TX 65mv
RX 6,5v TX 0,8mv

L30 RX 60mv o stiger sakta TX 4v
D93 RX 140mv ca TX 4v
sidan med märkning RX 4v TX 3,3v

de

Carl-Eric Hoff <sm7gqf@gmail.com>​

lör 20 mars 08:10 (för 7 dagar sedan)

till Roy






Hej igen !Lyft av locket på skärm burken vid J7 Main unit IC 17 inga mätbara spänningar!
Q 63 6,2v 2,7v 2 v
Q 60 ( 7,90v TX 7,91 ) ( 7,7v TX 7,8v ) (2,5v TX 0,8v )
Ser ju ok ut ! Funderar på om jag kan använda min frekvensräknare om jag kan mäta på IC 17
om jag har 60 Mhz där eller jag kan använda mitt oci-skåp som kan mäta till 100 Mhz
inte meningen o bombardera dig med mail men vill informera dig vad jag håller på med
så du kan utgå från mina steg !
de

Carl-Eric Hoff <sm7gqf@gmail.com>​

lör 20 mars 09:25 (för 7 dagar sedan)

till Roy






Hej ! Intressant iaktagelse IC 17 mäter jag på ett ben 60 Mhz och jag har inget mätbart på J7
som det borde va ! oscilloscopet mäter 0 Mhz där så kan det va en conding som har avbrott eller
drossel??
de

Carl-Eric Hoff <sm7gqf@gmail.com>​

sön 21 mars 07:54 (för 6 dagar sedan)

till Roy






Hej igen Lite mer info så blir det kanske lite lättare för dig att sätta fingret på vad som kan va fel!
Q33 RX 3,2v TX 3,2v
Rx 118mv TX 118mv
RX 85mv TX 8v
RX 1mv TX 1mv

Q30 RX 0v TX 7v
RX 49mv TX 49mv
RX 1mv TX 1mv

Kanske lite hjälp på vägen för dig !
de

Carl-Eric Hoff <sm7gqf@gmail.com>​

tis 23 mars 02:56 (för 4 dagar sedan)

till Roy






Hej Roy! Har mätt med oscilloscopet på R295 intill IC 17 Har 145mv och 60 Mhz där!
de sm7gqf
 

Roy Nordqvist​

mån 29 mars 22:17 (för 5 dagar sedan)
till mig






OK ja då bör ju 2nd LO vara ok.
Så vi måste koncentrera oss på 9 MHz sändar MF.

de
 
Back
Top