SM3ZBB:
Ditt inlägg nr 46, riktat till SM4FPD:
"Att du sedan minns att det levererades undermåliga mikrofoner till billiga radioapparater för 40 år sedan har väl mindre relevans."
Min egen reflektion:
Så sant, så sant !
Är det för övrigt relevant ö h t (inte bara mindre)? En Drake-Line med en Sure mik.... Inte överträffat än idag ! Inte precis
billig utrustning (som Roy refererar till), men det tillverkades kvalité "på den tiden", som saknar motstycke idag. (Audio alltså).
Jag ställde frågan i en annan tråd för ett tag sen: Varför låter en "gammal rörhäck" bättre än en modern transistoriserad av idag ? Jag fick aldrig något riktigt svar. Antydningar om att det hade med bättre dynamik p g a högre drivspänningar och därmed bättre utstyrningsmöjligheter och att transistorer (!) med högre spänningar (än 12 volt, typ) var bättre i det fallet. (Inte bättre än rör dock).
Till kärnfrågan för den här tråden:
Varför ska man behöva modifiera en "ny modern" mikrofon till en ny rig för att den ska låta bra ?
Har helt plötsligt (nåja, 15-20 år tillbaka och till idag) nu också språk och etnicitet börjat påverka ?
Låter som undanflykter och bortförklaringar.
Kan inte föreställa mig att konstruktörerna av HAM-utrustning medvetet levererar olika typer av mik´s till olika kontinenter. Om så är fallet har något brustit i logistiken. Dock, det här fenomenet med moddar tycks vara universellt. Alltså, vad är förklaringen till den försämrade audiokvalitén?
Att avståndet till mkrofonen plus vinkeln mellan talorganet och mik-elementet har betydelse är väl självklart och kan påverka. Därom är vi nog överens, men här erfordras en mer plausibel attack.
En gång, för inte allt för länge sen, var det mode med diverse "svarta lådor" mellan miken och riggen för att "förbättra" talkvalitén efter (eget) tycke och smak. Jag får kalla kårar när jag erinrar mig klanglådorna med mekaniska fjädrar för "space-sound". Brrrr....
En kul grej kanske, men inte förbättrade det uppfattbarheten i halvtaskiga conds.
Samt equalizers med sju kontroller för frekvensåtergivning. Huuuga....
Dessutom krävde vartannat QSO andra inställningar. Om man nu gitte fråga motstationen och om vederbörande hade tid.
PS: Jag har aldrig hemfallit åt detta nöje. Jag har alltid varit nöjd med originalmiken. Tills nu. Och, jag kör 99,9 % CW så varför bry sig ?
En retorisk fråga. Mitt svar: principer
Sparky