Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Vi fick lära oss psalmer utantill.Hur många gick igenom grundskolan utan att lära sig något för 50 år sen?
Näää, allt detta ingår givetvis i allmänbildningen.Värdelöst vetande måhända.
Sitt inte bara där, köp den!Nu när vi vet hur dumma alla är så kanske vi kan återgå till trådens rubrik.
En mikrofon denna gång
https://www.tradera.com/item/301971/654708921/piezo-cardioid-ex-220-electret-condenser-microphone
Mikrofonen i fråga är lite nostalgisk för mig då jag köpte en i början av 70 talet.
Clas Olson hade den, detta var i begynnelsen för elektretmikrofoner.
Vid denna tid hade man i R&T haft artiklar om just de nya mikrofonerna, elektret med permanent laddning.
Mikrofonen i auktionen är en av de första som verkligen fungerade, och var helt utmärkt.
Jag letade fram och provade min som finns kvar efter alla år, och den lever än idag, 50 år efter inköpet.
Den har ett AA batteri och behöver därför ingen fantommatning, vill man köra den mot en apparat som har överlagrad DC får man sätta en kondensator i serie.
Mikrofonen är en ren tryckskillnadsmikrofon, dvs öppen på båda sidor av membranet. Den har FET impedansomvandlaren på ett lite kretskort.
Riktverkan blir mycket god, liksom då dämpning av rundgång.
Som alla tryckskillnadsmikar ger den bashöjning vid tal nära, under c:a 5 cm. Samt att riktverkan avtar vid låga frekvenser, under 150 Hz.
Låter utmärkt och med 0,1 - 0,33 uF funkar den utmärkt till kortvågsriggen.
Idag är elektetmikar mer vanliga än något annat. Och de som försöker med billiga dynamiska mikar låter därefter......dvs inget över 1200 Hz går ut.
De kunde göra snygga och väl fungernade saker som verkligen funkade förr. EX-220 kallas den men har även andra beteckningar.
SM4FPD
Trygga räkan kommer du väl ihåg.Jag har glömt all psalmer.
Avsaknaden av motivation är nog ett av skälet.
SM4FPD
Hej!En låda blandade rör:
Tradera - Rörlåda
Med hänsyn till utropspriset hade det ju varit trevligt att få veta vilka rör det är...
Jag ser det som ett synnerligen dåligt tilltag att fläska till med utropspriset 4000 kronor utan att ens bemöda sig att lista de rör som finns i kartongen; vilket förmodligen inte tagit mycket tid i anspråk av säljaren trots de till antalet 450 rören och hade säkerligen renderat i ökat intresse bland köpsugna katodkramare. Om jag får gissa kommer kartongen att gå samma öde till mötes som en del av de något svagtänkt högt prissatta prylar som ligger under ”köp nu”.
Jag har en låda eller två, med rör
Om den fungerar är den väl tillståndspliktig, så fort du testar utomhus.Ett måste för amatören eller bara humbug....
Den är tydligen aldrig använd men fungerar utmärkt
Proton Elic LB-4S Assuva Detector
Utropspris: 60000 kr. Typ: Auktion. Slutar: 2025-01-03 15:44:08. Köp & sälj begagnade & oanvända Camping- & hikingtillbehör på Tradera.www.tradera.com