Intressanta fynd på TRADERA

Tolv till femtontusen kronor för...

Tradera - 3x GEC U52

...tre stycken likriktarrör? :oops:

För den sortens pengar så hade jag nog förväntat mig att de tre rören satt i minst varsin klassisk mottagare i utmärkt skick :p

Ett paradexempel på "audiophoolery".

Tolv till femtontusen kronor för...

Tradera - 3x GEC U52

...tre stycken likriktarrör? :oops:

För den sortens pengar så hade jag nog förväntat mig att de tre rören satt i minst varsin klassisk mottagare i utmärkt skick :p

Man bör betänka att U52 sitter/satt som likriktarrör i General Electric BRT-400 alias m/50, Mt600 resp. MRM-8,
så en sådan utveckling skulle kunna innebära en påtaglig höjning av andrahandsvärdet hos dessa "båtankare"...

De lär förr eller senare ändå hamna i återvinningen.
Bör funka lika bra eller bättre med några Si dioder.
Ja inte bara rören utan de gamla radioapparaterna oxo.

Måste dock bidra med ett par fynd oxo:
https://www.tradera.com/item/292217/653675132/svenska-arméns-radiostation-10-w-br-m-39 den där grå gamla radiostationen.
Som jag en gång i förmoped ålder blev så imponerad av. Men har aldrig hört någon som funkar.
Men det står en här, rören fattas och den är lite risig, enbart mottagaren, men den lär väl oxo åka i soptunnan, då för metallskrot skulle jag kunna tänka mig.

En SET 19 till salu på Tradera: https://www.tradera.com/item/302069/654059713/wireless-set-19
Själv har jag en som funkar, eller gjorde det för 5 år sen....... blir väl containern för den snart.

Lite höga priser för dessa saker, vi får se om de säljs.

SM4FPD

De lär förr eller senare ändå hamna i återvinningen.
Bör funka lika bra eller bättre med några Si dioder.
Ja inte bara rören utan de gamla radioapparaterna oxo.

Måste dock bidra med ett par fynd oxo:
https://www.tradera.com/item/292217/653675132/svenska-arméns-radiostation-10-w-br-m-39 den där grå gamla radiostationen.
Som jag en gång i förmoped ålder blev så imponerad av. Men har aldrig hört någon som funkar.
Men det står en här, rören fattas och den är lite risig, enbart mottagaren, men den lär väl oxo åka i soptunnan, då för metallskrot skulle jag kunna tänka mig.

En SET 19 till salu på Tradera: https://www.tradera.com/item/302069/654059713/wireless-set-19
Själv har jag en som funkar, eller gjorde det för 5 år sen....... blir väl containern för den snart.

Lite höga priser för dessa saker, vi får se om de säljs.

SM4FPD
Wow.. väcker minnen, -39 10W var min första mobilstation i baksätet på en Opel -57.

WS-19 körs hos mig varje vecka, bra träning för hörseln i avsaknad av CW-filter, föredrar dock Mk-III.

Man ska inte glömma att, ”Det är inte målet som är nöjet utan resan dit”. Eller som Boye skrev, ”Den mätta dagen, den är aldrig störst.”

JA det där om att målet är resan dit, som är det viktigaste är en sanning.
Att jaga reda på prylen man tror är så fantastisk och skall ge en sådan nostalgikick är en rolig resa.
Som jakten på min första BC348, jakten på nämnda SET19 etc, men sen när man är framme. då ja man tröttnar rätt fort på skräpet.

SM4FPD

Apropå annonsen för en 10 W Bärbar: när säljaren använder ordet "Telegrafinyckel" kan man vara rätt säker på att vederbörande inte vet vad han/hon talar om. :D

Men missa inte att rören har "BLACK PLATES OCH INVERTED CUP GETTERS"!
Det är säkert jätteviktigt för ett likriktarrör och ger nog det där rätta fruktiga ljudet
i en förstärkare eller mottagare.
Märkligt nog saknas ordet VINTAGE i annonsen.

Håller med att Radiobyggboken 1-3 är ett vettigare köp. Ute på nätet finns det allt
mer radiolitteratur - vilket förstås är trevligt. Men man (alltid denne man...) borde se
till att det också finns klassisk svensk litteratur. Där borde Radiobyggboken 1-3 vara
självklara scanningsobjekt. Scannarfantomerna på AEF kanske kan övertalas att göra
ännu en insats för folkbildningen.

Ja vi vet ju alla hur likriktaren 5Y3GT låter, klockren ton, måste vara i klass med dessa.
Förmodligen ger de en närmast helt brumfri likriktning nästan som en Si diod, vilket då bidrar till det fruktiga ljudet, likt en vårsommarhöstäng med blommor och bin.

En gång vid rep av en Stereo HiFi grej med rör kunde jag faktiskt höra en rejäl skillnad på ECC83:or av olika fabrikat.
Vissa fabrikat lät nästan inte alls.
Ägaren hade en skokartong med olika uppsättningar av rören.
De var seriekopplade på glöden, och när jag byglade om nättrafon till 12,6 V lät alla rör lika bra.
Ägaren blev mkt nöjd och spelade sedan i alla sina år, förmodligen spelar han än idag.

Es, jag har läst texter av alla människor, även radioamatörer av alla klasser som skriver telegrafinyckel, telegrafnyckel etc, men väldigt få som kallar den tangent, ens i text. Tror inte det ingått i provet, under någon period av historien, hur man skriver.

Det blev inga bud på 10 Wattaren.... kanske lite för dyr. Eller så anses inte prestandan vara i klass med moderna apparater.

SM4FPD

Tror inte det ingått i provet, under någon period av historien, hur man skriver.
Det har inte ingått i certifikatprovet, men däremot utgör det en komponent i "bildning",
närmare bestämt "allmänbildning", något som blir alltmer sällsynt.

fruktiga ljudet, likt en vårsommarhöstäng med blommor och bin.
Spännande när man beskriver tekniska egenskaper med metaforer...

Själv söker jag den perfekta AM MW mottagningen i min HRO. Bruset ska vara som ett sommar regn i ett kristallglas...

Finns det fler poeter här på forumet?

Detta med terminologi är ju oerhört komplext och ibland rätt roande, om man gräver lite... Oftast brukar man säga, att spårgående fordon, som inte har enkla axlar som en liten godsfinka, vilar på "boggier", vilket väl är hyfsat välkänd terminologi. Säger man det om spårvagnar, kan man dock bli utsatt för påpekandet att det heter "truckar" på spårvagnar. Om man händelsevis blir stående på en perrong utan att det kommer nåt tåg, kanske nån påstår att kontaktledningen har ramlat ner. I elektroavdelningens terminologi är dock "kontaktledningen" i princip allt som sitter i stolparna, vilket då alltså är bärlina, bärtrådar, kontakttråd, utliggare, isolatorer, förstärkningsledare, spännverk..... oftast är det ju kontakttråden som råkar illa ut, inte allt det andra, om det inte är nån större händelse. Säger man "kran", om en kran ombord i ett fartyg, kan man räkna med att det kommer en kommentar om att det är fråga om en "ventil". Om en typograf säger att det är dags att "lägga av" är det inte fråga om att stänga och gå hem, utan att tömma formarna och lägga typerna tillbaks i kasten.

Man får nog acceptera att det finns ord för verktyg, anordningar, åtgärder, situationer etc etc som skiljer sig från den "korrekta" benämningen enligt de professionella utövarna, men som ändå är nästan fullständigt begripliga och entydiga.... Om jag skulle be XYL att inte hänga handväskan på "tangenten" skulle det nog kräva att jag förtydligade det med att säga, "...telegrafnyckeln, alltså..."

Karl-Arne nämner ord som "allmänbildning", "bildning" m m, d v s något man borde kunna förväntas känna till redan utan att ha tagit ett cert e dyl; var gränsen går kan förmodligen diskuteras.

Jag körde en RTTY-test i höstas. En amerikansk deltagare klagade efteråt i ett forum att han i st f ett QSO-nummer hade mottagit bokstäverna "TY" från någon. Tydligen även vid repetition, varför han lät 599TY följa med i den insända loggen, eftersom motstationen hade sänt just det, menade den klagande.

I forumet förklarade då någon att "TY" på RTTY:ns bokstavssida motsvarar siffrorna "56" på teckensidan (jfr tangentbordet). Den klagande var dock missnöjd och menade att det inte stod något om det här i reglerna.

Som sagt var, det tål att diskuteras var gränsen går mellan kunskap och allmänbildning - även bland radioamatörer.

73,
Rolf, SM5MX

(P.S. Min privata gissning är att stationen t o m kan ha sänt det "populära" 5NNTY", men den diskussionen tar vi en annan gång!)

Last edited:
Ja man kunde kanske kräva mer allmänbildning i exvis historien och fram till nu om järnframställning, alla procedurer och ord. Något som byggt Sverige, och som verkligen är nödvändigt för att förstå hur material till alla radiogrejer har kommit till. Hur viktig Bergskolan i Filipstad en gång var.
Men det är väl bara något som har skett här borta i avkrokarna i glesbygderna, och har kunskap om. Idag är det ju bara att köpa sig en järnsak.
En gång var järn dyrare än guld.

Ja att inte begripa hur BAUDOT-koden är uppbyggd och vilka fel det kan bli, något som var självklart att känna till och lära sig vid de första experimenten med radiofjärrskrift för 50 år sen och med CREED 7B. Total avsaknad av allmänbildning bland dagen fjärrskriftare. Vad lär dom sig i skolan egentligen?
Undrar om de som hanterade teleprintrarna per tråd i yrkessyfte visste vad koden innebar? Och kunde avkoda meddelanden där det blir konstiga siffror istället för ord.

Humanism, ett ämne man inte riktigt förstod varför många läste i min ungdom.
Något jag idag inser är ett stort fall av just saknad allmänbildning, för väldigt många.
Med tanke på att det idag finns så otroligt mycket att kunna, och att så många kan massor av saker som inte andra kan, så får man ändå faktiskt förstå att kunskapen som en massa aldrig har varit större än nu.

Ang brus , har ni hört bruset från björklöven, i den svaga vinden på försommaren när de späda gröna bladen kommit ut. Liknar det ljuva bruset från min IC-756PROIII
Jämfört med bruset från samma björklöv när vi närmar oss hösten, löven är hårda och frasslar på ett helt annat sätt, som bruset från, ja det vet i katten... kanske en RC4?

Ja så poetiskt blev det kanske inte. Man borde nog ha högre allmänbildning i poesi.

SM4FPD

Undrar om de som hanterade teleprintrarna per tråd i yrkessyfte visste vad koden innebar? Och kunde avkoda meddelanden där det blir konstiga siffror istället för ord.

De som var telex-operatörer förväntades känna till Baudot-kodens uppbyggnad och principen
bakom siffer/bokstavsskift. Efter lite träning så kunde man känna igen meddelandeseparatorerna
ZCZC och NNNN samt en del andra kombinationer.

För en mansålder sedan kunde man vara rätt säker på att radioamatören i gemen "tillhörde samhällets bildade klasser", och därmed besatt en viss allmänbildning.

Nu är det inte så längre.

Vad detta beror på är omstritt, sannolikt är skolans allmänna förfall inblandat.

Hörde för ett par dagar sedan ett föredrag på den allmänbildande TV-kanalen Axess,
där en svensk professor på ett brittiskt universitet diskuterade skolsystemets problem
och vikten av "bildning" i det moderna totalt marknadsorienterade samhället.

Där hävdade han att uppemot 20-25% av eleverna går igenom grundskolan utan att i princip ha lärt sig något,
vilket det ganska stora inslaget av "funktionella analfabeter" i dagens samhälle bär syn för sägen om.

Det är därför som politikerna inför kommande riksdagsval kommer kivas om att utöka grundskolan till en 25-årig utbildning och därmed vinna sympatier och röster från analfabeter.. Till allmänbildningen kan iallafall räknas en kunskap om att på egen hand knyta skorna som viktigare än att veta vad en telegrafnyckel är..

/Sven.

Back