Intressanta fynd på TRADERA

Ja träradion i golvstående utförande, lite stor kanske, men visst lyser en sån trevligt.

En TRADERA grej då:
Kuranishi effektmätare med last.
Såldes på SRS i slutet av 70 talet och några år in på 80 talet.
Trevlig liten mätare med "lagom" mätområden. Noggrannhet ja vad brukar det vara på enklare mätare? tillräckligt för de flesta behov.
Mätområdena har varsin trimpott.
Innehåller en last, motstånd, av typen kolstav, c:a 150 - 200 mm lång och en 20 mm diameter.
Försedd med böjda plåtar omkring motståndet, avsikten är tydligen att få bättre anpassning på VHF UHF.
Finns uttag för mätinstrument med ospecad nivå, eller angiven dämpning.
Går säkert att förbättra mätutgången på den nu består av en liten konding eller motstånd från en punt nära jord på motståndet.
Mätutgången lämpar sig till räknare etc. Bör gå att fixa en Pi dämpare, i ett eller två steg för den med större noggrannhet i sinnet.
Fanns nog med So259 eller N kontakt.
Priset kanske lit väl högt satt, men omkring ett lakan är den nog värd.

SM4FPD

Rätt kul att kunna ha flera apparater på samma antenn.
Själv kör jag 5 st VHF UHF skanners på en antenn, men behövde inga rör....

Har då och då skissat på ett system för flera HF transivers på samma antenn.
Men sänder man med en så blir det okul. Så det behövs någon form av omkoppling.
Det har inte blivit verklighet utan några antenner och några stn istället.

Ser man på layouten på den här R&S grejen så verkar det som att man har en rörstärkare per utgång, och kör in antennen på alla galler på en gång.
Vanligen brukar man ju ha en bredbandsförstärkare och sen effektdelare.
Vad kan fördelen förutom alla värme som alstras vara med en sådan konstruktion?

SM4FPD

Vad kan fördelen förutom alla värme som alstras vara med en sådan konstruktion?

Här listas fem fördelar:

IMG_1645.jpeg

(Den är såklart inte konstruerad för att generera värme, men eftersom den använder elektronrör så blir det av uppenbara skäl en del av den varan ändå. Om jag i hastigheten räknat rätt så borde det dock inte röra sig om mycket mer än drygt 20 W i glödeffekt för det förnämliga dussinet E88CC, så det kan man i sammanhanget bortse ifrån.)

Här kan man läsa mer:

R & S NV4 - FMV beskrivning

R & S NV4 - Datablad

:)

Last edited:
Innanmätet i en NV4 är "listigt utformat", med både mottaktkopplade ingångssteg och effektförstärkare kaskodkopplade via en konstledning, "Kettenverstärker",

1727073717298.png

för att få en distribuerad förstärkare, där ingångsstegets kapacitanser absorberats i konstledningen.
Mottaktkopplingen gör att andra ordningens distorsionprodukter minimeras.

1727072605578.png
Innan man hade löst problemen med att få både hög och konstant förstärkning via motkoppling av aktiva element med stor råförstärkning och bandbredd (= transistorer) så var sådana metoder det som stod till buds för att få bredbandsförstärkare med bra och förutsägbara egenskaper.

En "konstledning" är en transmissionsledning med definierade egenskaper, som t.ex. karaktäristisk impedans
och faskonstant, vilken åstadkommits genom att sätta ihop kretselement som kapacitanser och induktanser.

Såg att det fanns en antennfördelare av annat fabrikat på TRADERA med 10 utgångar.
https://www.tradera.com/item/302069/645529773/plessey-pv-924-kortvagsantennfordelare-10-vags Plessey, lite mer lagom format och så tyx man slippa en massa elektronrör.
Men den tål nog inte att man sänder med en tillkopplad transiver....

En lite kul sak från ICOM är detta lilla slutsteg: https://www.tradera.com/item/302069/645193817/2m-effektforstarkare-icom-ic-ml1
IC-ML1 avsett för IC-2E som blev en klassiker på sin tid. Med steget får man omkring 10 W, inte så mycket idag, men förr då det var bättre räckvidder gjorde det nytta. Observera att säljaren ha en bild med schemat, går att sno om man har ett ML-1 och vill ha schemat.
Det som var lite speciellt var att manöver av steget sker med en 5 V som läggs till vid sändning i IC-2E, dvs det är inte som i andra liknande slutsteg som brukar ha en HF-Vox. det gör då att slutsteget inte funkar på andra handapparater för VHF amatörband.

SM4FPD

Plessey PV-924 fanns i ett par exemplar på Televerkets mottagarstation i Onsala.
Har jämförbara prestanda som NV14T, men är på sant brittiskt vis plusjordad.

Last edited:
Det var intressant att se annonsen om IC-ML1, jag visste inte att apparaten fanns och inte visste jag att IC-2 lägger ut 5 VDC på antennkontakten vid sändning. Ändå har jag både IC-2AT och IC-2E. För utlovad effekt krävs dock att man använder 10,8 V batterikassett BP5 till radion.

Lennart

Kul att du fick en nyhet Lennart.
Ser vi på schemat så tappar man DC från in på PA:t med 10 kOhm avkopplat, direkt till logiken.
Vad vi mer kan se är T/R omkopplingen.
Med dioder. Här väntar man sig kanske PIN dioder, men finns 4 st små ynkliga ISS55, (motsvarar nära IN4148) även den diod som leder ut effekten.
Sluttransistorn är en 2SC2094, och den är väl från sent 70 tal och då var det inte så hög förstärkning.
Men lite starkare blev man....

Efterhand kom många liknande saker, från 3:e part, för att kör IC-2E mobilt, ett kassett med PA och extra LF förstärkare.
Dvs då under 80 talet.

Ja IC-2E står sig mkt väl idag.
Bra modulator med preemphais, bra mottagare med känslig och stabil brusmätande brusspärr.
Lår strömförbrukning omkring 25 mA, radion har ett LF slutsteg som helst stängs av vid spärrad mottagare.
Men inte 12,5 kHz kanaler. Inte heller 8k0F3.

SM4FPD

Instämmer i lovorden över IC-2 som jag använder rätt ofta. Jag byggde en 10 W-förstärkare med två steg så att den klarar sig med 0,15 W in, där finns HF-styrd omkoppling och två små RS-reläer.

Lennart

Det var intressant att se annonsen om IC-ML1, jag visste inte att apparaten fanns och inte visste jag att IC-2 lägger ut 5 VDC på antennkontakten vid sändning. Ändå har jag både IC-2AT och IC-2E. För utlovad effekt krävs dock att man använder 10,8 V batterikassett BP5 till radion.

Lennart
Jag kände inte heller till PAt eller 5V-signalen. Vad händer då om man ansluter en antenn med DC-kortslutning.
Jag byggde också ett slutsteg med HF-vox och reläer.
Min "öppnade" IC2E kom till god användning i Nya Zeeland för att få kontakt med lokala HAMs. Men det var på den tiden när det fanns folk på repeatrarna.

Back