Intressanta fynd på TRADERA

Jag tar tacksamt emot filen. Någon gång inom det närmaste halvseklet skall jag ta mig an mina apparater.
 
På Tradera finns en brusfaktormeter HP8970B utlagd.
Sådana brukar titt och tätt finnas på begmarknaden.

Att få tag på en 8970 brukar inte vara svårt. Men till instrumentet
krävs ett brushuvud/brusdiod som kan vara betydligt svårare att hitta
och dessutom ofta "något dyrare". Det går att konstruera ett brushuvud själv
om man hittar passande komponenter på nätet som ger såpass
mätnoggrannhet att det går att hobbypyssla med.

Vanliga brusvärden(ENR) värden är runt 15 eller 4.5 dB
(Där det sistnämnda är det värde man vill ha för att mäta på LNA'er)

Brushuvudet matas med 28V pulsat och instrumentet räknar sedan ut brusfaktorn.

I grundutförandet hänger en 8970B med till 1800 MHz eller 2047 med en senare option
direkt. Vill man mäta på högre frekvenser om brushuvudet fungerar högre upp
krävs blandning och litet mer pill.

Har man inte möjlighet att få tag på ett brushuvud eller bygga ihop ett själv
skall man inte buda på instrumentet. Utan brushuvud är det inte användbart.
 
HP 8970A/B anses väl som föråldrade bland de professionella. Nu används oftast en spektrumanalysator med programvara för brusfaktormätning. Ofta finns en pulsad 28V-utgång. Däremot är fortfarande bruskällorna gångbara och det förklarar nog bristen på t ex HP 346 A/B/C.

Säkert har en och annan 8970A/B hamnat som elektronikskrot på grund av felmeddelande i displayen. Beror oftast på att backupbatteriet är slut. efter byte får man köra en internkalibrering och sedan den vanliga.
 
Tyvärr nämner inte säljaren om det finns CW filter i den.
Ett sådant blir förstås svårt att få tag på i dag.
Men många bud har den redan.
IC-725 såldes 1989 - 1993.
Vilket filter (typbeteckning) tänker du på Roy?
 
Vilket filter är upp till ägaren att stoppa in.
Frågan blir om det finns smalt CW filter eller ej, vilket då säljaren inte uppgav.
FL-100 500 Hz, FL-101 250 Hz
Den som tänker ge bud en sådan här radio bör även veta om FM enheten är installerad, den var ett tillbehör UI-7
Ger då oxo sändning på AM.
Allt om filter och andra tillbehör är väl beskrivet i användarhandboken.

SM4FPD
 
Vilket filter är upp till ägaren att stoppa in.
Frågan blir om det finns smalt CW filter eller ej, vilket då säljaren inte uppgav.
FL-100 500 Hz, FL-101 250 Hz
Den som tänker ge bud en sådan här radio bör även veta om FM enheten är installerad, den var ett tillbehör UI-7
Ger då oxo sändning på AM.
Allt om filter och andra tillbehör är väl beskrivet i användarhandboken.

SM4FPD
Ok, jag undrade därför att jag har ett FL-53A, men det passar nog inte i IC-725.
 
Nej FL-53A även FL-.52 med eller utan A är stora och på 455 kHz går ej i en 725.
A versionen av dessa filter är att de är fysiskt lägre, spec i övrigt lika.

Jag tycker att det är synd att säljare av amatörradio inte kan skriva vad radion är bestyckad med, ibland inte ens om miken finns med.
CW filter exvis är ju dyra om den överhuvudtaget går att få fram.
Med alla fakta om produkten finns chans att få bättre bud.
Men är det delar från dödsbo så är det ju inte lätt för efterlevande att kunna detta. Och visst är användarhandboken borta....

de
Roy
 
Ett fynd ytterligare på TRADERA: https://www.tradera.com/item/302069/642827138/telephone-pick-up-ft-50-fine-tec
En sån där liten plupp med sugpropp, att fästa på telefonen.
Vad kan man ha den till på sin amatörradiostation då?
En sk bra fråga

Minns att dessa såldes både här och där på sin tid, dvs tiden då telefoner var grunkor med fingerskiva och tråd.
Det finns nog en i mina gömmor oxo, vet inte varför men har aldrig haft behov av att spela in telefonsamtal.

Då uppstår frågan om denna funkar på en mobiltelefon? Eller på en amatörradiostation.

"Pluppen" är en spole som tar upp magnetfältet från telefonens transformator eller spole i lurens högtalare.

Går förstå att fiska efter magnetfält med, brum etc .. Kanske följa ledningar i väggarna.
Men den kräver en LF förstärkare för att göra sig hörd.

Nyttopryl?
Samlarobjekt kanske.
Kanske finns de som aldrig sett eller ens hört talas om produkten.

SM4FPD
 
Jag hade en i formen av en läskburk med fint teakmönster (plast).Drevs av ett 9-volt batteri.
Med den fick man handsfree vilket var praktiskt när man hade småbarn att passa när det ringde.
Man kunde röra sig i allafall några meter ifrån telefonen och både höra och höras bra.
Eller om det var Svärmor som ringde kunde man sitta och rulla tummarna om man blev uttråkad.... :cool:

Edit. Testade att ställa den bredvid en 27-pyts men det blev bara ett jädra tjut, så det funkade inte.
 
Ja varför finns det inte amatörradiogrejer i form av något annat?
En mikrofon som ser ut som en läskburk, med något klatschigt text.
Eller en antenntuner som liknar en dator.
Det är ju modernt med underliga utseende på saker, "design" heter det.
En bordsmik som ser ut som en gammal telefon kanske.
Vi ser idag exvis förstärkare och högtalare som ser ut som 60 talets gitarrförstärkare.
Så det borde vara fritt fram även i radiorummet.
Men tänker vi efter lite, hur många radiogrejer är byggd i eller på matlådor av Al.
Eller små mottagare byggda i cigarrlådor.

Fint teakmönster nämnde SM7NKK, ja det finns faktiskt fortfarande självhäftande plast med olika mönster än idag.
Träimitation, och inte minst durkplåtsmönster.... Det finns hos Clas Olson.
Bygg klistra på och njut av snygga hembyggen.

SM4FPD
 
Fint teakmönster nämnde SM7NKK, ja det finns faktiskt fortfarande självhäftande plast med olika mönster än idag.
Träimitation, och inte minst durkplåtsmönster.... Det finns hos Clas Olson.
Bygg klistra på och njut av snygga hembyggen.

Eller köp en Ten-Tec, de hade väl nån modell som kom i moderiktig träimitation redan från fabrik :-)

VEYen
 
Min klubbkamrat Mats SM4KSM (SK) hade en sån. En Argonaut 509 som var med på en fjälltur då även jag var med. Lite skumt att bilden i länken har bandomkopplaren på 20 m och skalan är på 10 m. Är inte skalan kopplad till omkopplaren?
/Jan
 
Min klubbkamrat Mats SM4KSM (SK) hade en sån. En Argonaut 509 som var med på en fjälltur då även jag var med. Lite skumt att bilden i länken har bandomkopplaren på 20 m och skalan är på 10 m. Är inte skalan kopplad till omkopplaren?
/Jan
Hänger ihop med att "bandspread" är annorlunda på 10 meter.

1725271539427.png
 
Argonaut 509 stod på min önskelista i början av 70-talet som MF till 2 m och 70 cm konvertrar.
Dock blev det ingen sådan då, utan det tog 30 år innan ett exemplar korsade min väg på en "loppis"
och införhandlades för ett par hundringar.

Den var lika trevlig nu som då, men är lite primitiv jämförd med nutida "plastradio".
Det är sympatiskt med "helt analoga" konstruktioner.
 
Har för mig att Ten-Tecs lådor kom från Hammond (som dock inte har dom nu - kollade).

Hammond är fö. ett fabrikat som man nog inte skall glömma bort att handla lådor för egenbyggen från innan någon bönräknare lägger ner företaget. Dessutom tillverkar dom transformatorer för audiorörslutsteg. Så se till att handla och bygg för allt vad tygen håller...
 
Back
Top