Intressanta fynd på TRADERA

Ja , och fungerande sist det var i bruk, ja då vet man ju.......
Lite speciellt format, det hade nog varit bra om säljaren hade angett lite mått.
Är det en halvmeter djupt?

För övrigt är den gröna mikrofonen som är svart, ute igen, nu bara 50 kr....

SM4FPD

Jag har ett sånt gossen nätagg, 0-30V 0-30A, undra om 40Kg stoppar..
Fick mitt gratis. Funkar perfekt men är lite klumpigt..

Tyvärr är mätarna lite grumliga, ser ut som någon vätska stänkt på dem. Undra om det går att polera plasten med nått.

På tal om nostalgi, nu finns en Icom IC-251E
på Tradera, säljaren vill ha ett startbud på 1K kr.

Minns att jag rattade en sådan på den lokala radioklubben när jag var nybakad radioamatör.
Samma klubb bytte senare till en IC-271E, även den har jag trevliga minnen ifrån. Körde mina första Aurora QSO'n på SSB på den.

Detta var innan jag lärde mig cw, lyssnade med avund på cw delen och ville också kunna köra långt via Aurora.

Så jag lärde mig cw enkom av den anledningen. Sedan körde jag DX på 144MHz

Last edited:
O
På tal om nostalgi, nu finns en Icom IC-251E
på Tradera, säljaren vill ha ett startbud på 1K kr.

Minns att jag rattade en sådan på den lokala radioklubben när jag var nybakad radioamatör.
Samma klubb bytte senare till en IC-271E, även den har jag trevliga minnen ifrån. Körde mina första Aurora QSO'n på SSB på den.

Detta var innan jag lärde mig cw, lyssnade med avund på cw delen och ville också kunna köra långt via Aurora.

Så jag lärde mig cw enkom av den anledningen. Sedan körde jag DX på 144MHz
Var det de på SK6AG ? :)

Ser nu att samma säljare också säljer en Icom IC-451E, som ju är 432MHz (70cm) versionen. Även där vill han börja på 1K kr. Denna har jag dock ingen erfarenhet av., kanske någon annan har..?

Nej den bör ha en antennanlysator som mäter SWR, strålningsresistans, gain, impedans, refelktionsdärmpning och omvandlar alla dessa mätvärden till röd om det är dåliga värden, grönt om det är ok, och rött igen om antennen är för bra, dvs har otillåten förstärkning.
I alla fall det minsta man kan begära av en sådan manick.

SM4FPD

-FPD mfl, ni som var med på den klassiska bilradiotiden då man tom skulle ha med sig radiolicensen under färd..
Koaxkabeln som användes för MW, var inte den inte av väldigt speciell modell för att anpassa den extrem högohmiga spröt antennen till radions ingång??? Kan det vara därför man behövde en "Super Black Rod tester" och inte en vanlig ohm meter??

Ja det var en skärmad smal tråd, kanske 0,2 mm, i de sladdarna till dåtidens bilantenner.
Kanske en form av koax.
Men då var det inte svarta antennspröt, de går ju bara på UKV.
För mellanvåg måste det vara kromad mässing i teleskopversion, och det gäller då även långvåg.

Det konstiga är att dagens bilradio funkar på lång och mellanvåg trots 50 Ohms koax och svart spröt....

Enklaste testen av en antenn är att lyssna på radion, låter det är antennen hel.

SM4FPD

Det konstiga är att dagens bilradio funkar på lång och mellanvåg trots 50 Ohms koax och svart spröt....

SM4FPD

"hajfena" på mitt biltak och det går ändå att lyssna lite på mellanvåg som jag ofta gör under sena kvällsturer den mörka årstiden.
Men det är en jäkligt liten antenn i förhållande till våglängden... :oops:
Har någon öppnat en hajfena och hur ser den ut invändigt??

Back