Intressanta fynd på TRADERA

Det var bättre förr när man använde de på den tiden relativt billiga elektronrören i mer rutinmässig omfattning, och när dessa fick därmed behandlas på särskilda sätt vid sampackning med andra, mer stöttåliga grejor.

Ett starkt minne jag har av Elfa var när de hade 40-årsfesten, och Ingvar Jensen, grundarens son, framåt avecen berättade om sina år som sommarjobbare på firman. Detta måste ha
varit på 50-talet, eftersom man fortfarande arbetade på lördagar, och han fick köra ut
med mopedbud till bl.a. FOA och Ellab, där Hilding Björklund residerade, på Linnégatan.

Han berättade även om vad som kunde hända när man stoppar ner några rörkartonger tillsammans med en nättransformator i en något större kartong utan att använda mer än lite hopknycklat omslagspapper som stötdämpare. Något som han inte gjorde om.
 
Hajfenan är en aktiv antenn.
Man ser byggen av aktiva antenner på nätet för DX:are och radioamatörer som inte har möjlighet till långa trådar.
En modell sticker ut för att vara liten, hittar den inte just nu, men består av ett kretskort 100 - 150 mm där större delen av kortet är kopparfolie som utgör antennen då.
Här är några i alla fall: https://www.google.se/search?client...TIsWVP699HMDEpyBVJ5JcA&biw=1633&bih=885&dpr=1

Men dagens bilradio går oxo bra på de långa vågorna med en svart, eller rostfri pinne på 75 cm och 50 Ohms koax.

Men jag måste berätta en historia om centralantenner. fanns på de flesta hyreshus och bestod av TV antenner och ett långt spröt.
SM4AZN som då bodde i Hagfors, ville sätta upp en trådantenn för amatörradio, men det var svårt att få tillstånd.
Hyresbolaget hänvisade till centralantennen, så Nils motfråga var då om det går att sända på centralantennen. Det skulle ju inte vara något hinder fick han till svar.
Men han avstod från att prova sändning, med sin då varande FT-277:a
Idag verkar det inte finnas centralantennen ens för TV i hyreshusen, "bara" WiFi eller va det nu heter.
Dvs tråd-TV då.....

För övrigt har jag en dipol gjord av två bilradioantenner, byggda som vertikal dipol med förstärkare, de på KA:s första bild, jag kan dra ut dem till önskad frekvens för VHF UHF lyssning.
Såna verkar inte finnas att köpa idag.

SM4FPD
 
Fin bild på Simpan -4FPD, hade gärna lagt ett bud om jag sett den i tid. En likadan står här på bänken och används sedan 60-talet flera gånger i veckan, fungerar utmärkt och lätt att läsa. :)
 
Angående första annonsen: Jag tror det är första gången jag ser någon utanför amatörradiovärlden som kallar en antenn "dekorativ"!
 
När bilarna var fulla av blanka detaljer, "kromet blänkte i dess nos...", ansåg många att
varje tillägg till "kromfloran" var "dekorativt". En blankförkromad antenn skulle då kunna
ytterligare förhöja det upplevda skönhetsvärdet hos vehikeln.
 
Sex-värdigt krom i olika produkter har förbjudits i omgångar. Senaste förbudet infördes 2024 vilket omfattar även bilindustrin. Man får inte längre använda krom på olika dekorativa attribut. Nu säljs bilarna istället med matterade eller svarta lister och dörrhandtag. I marknadsammahnag kallas de fantasifulla namn som "Night Package" etc. vilket man tar betalt för... Köks- och badrumsattiraljer i svart har börjat dyka upp.
 
Apropå teleskopantenner. Amazon.se säljer denna ej könsneutrala antenn, undrar om det är något nytt EU-påbud
TWAYRDIO SMA Teleskopantenn för kvinnor 2 m 70 cm handhållen skinka radio VHF UHF hög vinst utdragbar antenn för Baofeng Kenwood
 
Språket, vårt mänskliga sätt att frambringa ljud som utvecklats till ett språk som kan förmedla allt från känslor till fakta, underhållning, lögner, propaganda etc är ju egentligen helt fantastiskt.
Det borde man vara rädd om.
Att språk i sig kan spontant framkalla skratt, ja det har vi ett exempel på i SM7XFD inlägg.
Nyttan av det är förstås tveksamt.

Eller /..../ dom säger ju att språket förändras, i alla fall de som blir rättade av språkpolisen, kanske är det den förändring av språket vi måste vänja oss vid, i framtiden.

SM4FPD
 
En rätt ovanlig sak från TOKYO HY-POWER
https://www.tradera.com/item/302069/637761889/tokyo-hy-power-ht-180-kortvag-80-m-mobilstation-
HT-180 en liten 20 Wattare för ett band, i detta fall för 3,7 MHz bandet.
Riggen såldes i ett mindre antal och funkade skapligt.
Enkelt uppbyggd med SSB filter och 9 MHz MF.
Enklare faslåst VFO
Priset i auktionen är nog i högsta laget. Detta är ju inte något direkt "årgångsvin" så den borde ligga på en mindre del av nypriset.
Vore kul att höra om, någon har en eller provat en?

Användarhandbok som fil har jag men inte schema.

SM4FPD
 
Har för mig att jag lånade en sån av Kenneth, SM6BQN (SK)

Var i början av min amatörbana, 95 - 96 nånting, spände upp en låg dipol över en parkeringsplats, fick kontakt med nån belgare tror jag det var ..
 
Vi hade en, utseendemässigt snarlik, på klubben (-AL) men den var dock för 50MHz och hette då HT-106. De gjorde en serie monobandsriggar, men 6m var den ända jag träffat på "i verkligheten".
 
Vore kul att höra om, någon har en eller provat en?
Jo, har haft just en dylik, tror jag har ett extra CW-filter liggandes...
Tyckte att den funkade "bra", 20 W är väldigt lagom för mycket, lagom mycket effekt för att höras, lagom mycket ström från batteriet om man vill köra portabelt, och lagom mycket storlek för att packa ned i ryggsäcken.
När ungarna var med i Scouterna var den ofta med som portabelrig. Vet inte varför jag sålde min...
 
Jo den fanns i fler frekvensområden. HT-180, 140, 120, 115, 110 och 106.
De flesta såldes av 180 typen.
Ja den var rätt "lagom"
Även lagom då det finns utrymme invändigt för tillbyggen, modifieringar etc.

Ja SM7MCD varför säljer man saker som man ångrar sen..... en bra fråga som troligen inte har något bra svar.

SM4FPD
 
Här har vi ett fynd.
Nätagg avsedd för 13,8 V men ger hela 27 V, inte illa, något man får som en bonus. Ger betydligt mer än spec.
Helt och fungerande etc.

SM4FPD
 
Det är väl knappast en större gissning att serietrissorna är blåsta men om konstruktionen är såpass simpel som schemor jag sett visar får den som bjuder 199 pix och har en skrälldus 2N3055 i lådorna ett billigt agg samt litet kvällspyssel.

Att bara köpa en plåtlåda för något bygge idag blir en dyr affär...
 
Det var en ungdomssynd inspirerad av en assistent som ledde räkneövningar
i matematisk statistik. Han berättade att professorn (okänt vem) hade godkänt hans examensarbete.

"-Men jag visste att han aldrig hade läst det då jag i texten hänvisade till "Nilssons formel".
Någon sådan finns inte..."
 
Här har vi en IC-725 på TRADERA, https://www.tradera.com/item/302069/638688317/amatorradiotranceiver-icom-ic-725
En lite radio väl värd att reflektera lite över.
Tyvärr nämner inte säljaren om det finns CW filter i den.
Ett sådant blir förstås svårt att få tag på i dag.
Men många bud har den redan.
IC-725 såldes 1989 - 1993.

En tid då det var rätt skakigt på finansmarknaderna och den Japanska pengen blev väldigt dyr. Kanske den Svensk kronan lågt värde.
ICOM svarade med att komma med en serie lätta, enkla, lite avskalade vad gäller finesser, radiostationer.
IC-725 kom efter den superdyra IC-781, i vilken man hade introducerat den sk DDS syntesen. Det gjorde att man kunde faslåsa på 500 kHz steg och ändå åstadkomma 10 Hz steg. Den spektrala renheten blev avsevärt bättre än tidigare modeller.
Systemet kunde även användas till att göra billigare frekvenssynteser, och ändå bättre. Således är en IC-725 avsevärt "renare" spektralt än IC-735. Det uppfattar man som renare ton helt enkelt, och lägre brus om någon superstark stn sänder på grannkanalen. (enklast hörs det med signalgenerator).
För övrigt liknar 725 en IC-735 i RF stegens bandpassfilter, (är det gott om) MF etc, men har en MF mindre och därför ingen PBT.
En för mig lite underlig egenskap är dess rätt "tamt", luddigt, smalt, LF ljud, flacka filter skär av väl mycket bas, och skär av diskanten väl tidigt. Kanske ville man få IC-725 att låta lite billigt då den ju var en lågprisare.

ICOM UK gjorde en mod där man byter en grabbnäve kondingar och får ett mkt fylligt ljud likt en stor dyr radio. Jag har en fil som beskriver detta, om någon....

AGC, ja lite hög AGC tröskel, vilket gör att den låter som en äldre radio, uppskattat av många, dvs ljudet motsvarar insignalen.
Sändaren saknar talprocessor och är kanske lite trögpratad, ett nytt motstånd i mic steget ger 10 dB mer micgain.

IC-725 var väldigt driftsäker och rubust, sällan den gick sönder.

Min IC-725, ja jag har en stående. Har fått ett extra AM filter, faktum är att det på kortet finns plats för ytterligare ett två poligt 6 kHz filter.

Risken finns förstås som vanligt att man köper ett sönderskruvat, söndertrimmat eller söndermodifierat exemplar...

SM4FPD
 
Back
Top