Intressanta fynd på TRADERA

Minns en tråd från 2014 när jag frågade om en station vars innandöme såg väldigt misstänkt ut lik en IC-2E.
SM7NTJ (SK) besvarade med schema. Bilden visar en INTEK KT-500EE. Nog ser det ut som om man har tagit Gerberfilerna
och lagt ihop RX/TX på ett kort samt lagt till slutsteget. Jämför gärna med bilder på IC-2E... (Just nu verkar det finnas ett ex på Tradera. (Vet inte vem säljaren är.)

INTEK-KT500EE.JPG

T5V från IC-2E matas till antennen via 15 000 ohm. Dvs en kortsluten antenn kommer att åstadkomma 0,3 mA ström...
Så man kan helt bortse från en kortsluten antenn...ingen katastrof inträffar.
I slutsteget finns 10 000 Ohm innan T5 V når C-MOS logiken, och den kräver ju ingen ström.

I de större riggarna där överlagrad 12 V skickas ut vid RX för att mata mastoppsförstärkare, kommer den spänningen från en strömbegränsningskrets, så den tål att kortsluta, vid en ström som är aningen högre än vad mastoppstärkaren behöver. Men då kan man ändå stänga av och på prempmatningen.

Jo många IC-2E är öppnande och kan sända 140 -149,995 MHz
Om 2Erik inte används till annat, tänk på att försvaret använder 138 - 144 MHz, och sänder FM, 16k0F3.
141,725 MHz är rätt aktiv från stationer med god räckvidd.

Jo INTEK KT-500EE ät så gott som en kopia av IC-2E, verkar nästan som man köpt chassin av ICOM, och lagt ovanpå ett annat kort med slutsteg då.

SM4FPD

"LV-order" var termen för LUFOR på FM-bandet.
Båda sändes parallellt ;)

LUFOR , "fientliga flygftg och egna som skulle kunna bekämpas av misstag av beväpnad trupp, tex hkp " Hördes på P2 i mono.
LV-order, information om egna flyg fgt till egna LV-förband , Hördes i P2 stereo, höger kanal .

Idag går informationen fortfarande över P2 sändarna fast som data på en 76kHz underbärvåg, DARC

Varför inte en proffskompressor som talbehandlare till amatörradio?
https://www.tradera.com/item/301973/648196948/dod-866-series-ii-kompressor
Massor av inställningar, och inkopplad på en rig kan justeringar göra i timmar och på så vis ge långa intressanta radiokontakter.
Det finns säker många motstationer som vill lyssna på ett hundratal olika inställningar. .... per dag.
Nå, den kan i alla fall ge kompression med låg dist och kanske stort dynamiskt område, och därmed öka hörbarheten, och minska splatter.
Klart att om man får med användarhandboken kan man nog läsa hur den skall ställas in, och vad reglagen har för verkan
Bör kunna ge bra verkan i alla fall.

SM4FPD

IC-201 ser man sällan till salu.
Här är en: https://www.tradera.com/item/302069/649014924/icom-ic-201-transceiver-144-146-mhz En all mode 10 W VHF amatörradio med VFO och analog skala.
Kom väl i slutet av 70 talet, (förr århundradet)
Såldes rätt väl, tiden var ju vid ett stort uppsving för VHF och UHF intresset hos radioamatörer.

Här har säljaren en som han verkar mena vara lite klen i RX och Effekt, samt delar från en skrotad.
Kanske söndertrimmad? Helixfiltret trimmar man inte ostraffat....
Det är fabrikstrimmat och ändrar sig knappast själv.

Mina erfarenheter säger att de fel som händer i en sådan här radio är lödfel.
På varje kort finns små lödpunter, vilka är små genomföringspinnar av försilvrat material.
De ser vällödda ut. Man kanske inte tänker på vad de är vid första anblicken.
Men de är rätt många, sug rent en löd om och se till att tennet flyter fint och väter ordentligt.
Vänd sen kortet, då ser du vad som gäller. Ett smalt stift dyker upp i en grop med kristalliserat lödtenn. Dvs okontakt.
Löd om baksidan och se till att lodet väter och flyter fast .
Eller ännu bättre byt stiftet mot en ny trådbit.
Särskilt kortet på ovansidan där pottarna för VOX, SWR etc sitter, där finns oxo TR sw, och ett antal sådana punkter.
Alla kort går att ta ur och ge denna behandling.
Tvättas i spritbad.
Svårast är moderkortet som utgör mitten i radiochassit. Ev går det att löda om stiften med koret kvar i radion.

Ta bort nätagget och se till att köra radion på yttre 12 V DC. Elsäkerhetsskäl!

Ett gott jo och du har med säkerhet en trevlig radio.
Men som sagt inget behöver trimmas såvida inte någon trimmat sönder radion.

Jo jag har en IC-201 själv stående för renovering......

En användarhandbok har jag som fil, innehåller mätpunkter trimpunkter, blockschema men inte kopplingschema.
Om någon behöver filen....

SM4FPD

Lägg märke till RF gain, vilken är ett dubbelt helixfilter med variabel kopplingsgrad. Man vrider helt enkelt spalterna från varandra med ratten.
Riggen blir smalare ( RF) och svagare när man vrider på den, lite av en kombination av preselekor och dämpsats.
Roligt att läsa ditt arbete SM1HOW.
Väldigt fin fil från DL7MAJ!!!!

Funkar den efter omlödningar och är orörd, behövs knappast trimning.
Möjligen åtgärder för att få skalan att stämma bäst möjligt.

Rengöring krävs ofta, man få ta av alla rattar, lägga i diskbaljan, tvätt fronten med diskmedel och trasa.
Jag vet någon som använder en eltandborste, med borste av sedd för ändamålet. det kan dock finnas risk för att man repar och gör "sliprosor" med en sådan.

Riggen är gjord även för FM 16k0F3, det räcker ofta att bara skrufva ner deviationen lite för att bli godkänd i 8k0F3 nät.

Jag har en känsla av att det står många IC-201 där ute i stugorna, kanske i en garderob eller ovanpå oljetanken.

SM4FPD

Bör kanske finnas något av intresse invändigt, knapparna verkar inte användbara.
Bästa platsen är nog söndertrampad i elektronikåtervinningen för en sådan sak.

SM4FPD

Den vore nästan intressant som demonstrationsobjekt för bisarr industridesign. Vad tänkte formgivaren på? Och var har de hittat den där färgen?

Aha, de där... Undrar om det är samma apparat som användes för att mäta sinnesstämningen hos tomatplantor.

Jag tror nog att säljaren har missuppfattat funktionen.
Den är tänkt för att inplantera lögner i objektet.....
Efter lite ytterligare funderingar så tror jag att den mer tekniskt korrekta benämningen bör vara:

Lögninplantator

;)

Jag kollade vad som står på den mörka skylten på baksidan genom att ljusa upp den.
Hubbard Electrometer.jpg
Vänstersidan är lite suddig... och kopplingen till kyrka verkar klar, "It is solely for the guide of Ministers of the Church in Confessionals and pastoral counselling." "...is for religious use by students and Ministers of the Church of Scientology only. HUBBARD, E-METER and SCIENTOLOGY are trademarks ans service marks owned by RTC and are used with its permission"

Och den kan inte förbättra hälsan...
/Jan

Snarare försämra hälsan. Eller den mentala hälsan.

Kanske är det en sån vissa presidentaspiranter brukat.
Krävs ju en del ingrepp för att kunna ljuga mycket, ordentligt och sen göra allt för att fortsätta med samma lögn, ev modifiera lögnen lite förstås.
Kanske finns prylen med i diktatorhandboken?

SM4FPD

Hubbard electro-psychometer (E-meter): a crude lie detector used by Scientology auditors (counselors) to examine a person's mental state. Scientologists claim the device allows people to "see a thought". In the hands of a trained auditor, they believe it can uncover "hidden crimes".

En ACO-meter, https://www.tradera.com/item/2939/651433160/universal-avometer
Den har ju diskuterats på forumet många ggr, jag vet att det finns många som menar att det är en trevlig sak, och skulle kunna tänka sig en.
Därför detta tips, och kolla kategorin där man kanske inte förväntar sig en sådan.
Vad säljaren menar med retro är en bra fråga, brukar kunna översättas med återblickande, eller en produkt som nytillverkats för att likna en gammal sak. Men med största sannolikhet är detta ett original.

SM4FPD

Back