SM0KBW
Well-Known Member
Är det inte det som brukar menas med amatör, att inte kunna allt?
Det är väl bildat ur samma ord som Amore och kräver bara att man "älskar" ämnet, finns inget krav på vilken (kunskaps)nivå man ska ligga på!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Är det inte det som brukar menas med amatör, att inte kunna allt?
"An amateur (French amateur "lover of", from Old French and ultimately from Latin amatorem nom. amator, "lover") is generally considered a person attached to a particular pursuit, study, or science without formal training, also referred to as an autodidact."
Genuint autodidakta radioteknikintresserade kanske?
/Bengt
Jahaja.. själv gör jag motstånd. Vägrar följa med strömmen.
Ser fram mot kommentarer med spänning...
Jo, det är jag väl medveten om.Det är väl bildat ur samma ord som Amore och kräver bara att man "älskar" ämnet, finns inget krav på vilken (kunskaps)nivå man ska ligga på!
@OID:
håller med dig, har passerat 30-strecket som amatör.
Dessutom har det som lockat fram intresset varierat med åren och saker som för 15 år sedan var helt ointressanta kan idag vara det man lägger ned mest möda på!
De som helt saknar förkunskaper och inte vet något alls om amatörradio och som blivit värvade (lockade) att gå en veckoslutskurs kommer ut ungefär lika ovetande som de gick in. De har naturligtvis lärt sig vad som krävs för att svara på frågorna men har dimmig förståelse om vad frågorna egentligen handlar om och hur de har koppling till verkligheten. Det är sådant jag noterat i samband med provförrättningar under en 10-års period. Mina kandidater svarade mekaniskt på frågorna.
Den baskunskap som en sådan nybörjare inhämtat på en veckoslutskurs enligt korvstoppningsmetoden är helt enkelt inte tillräcklig för att för egen maskin ta sig vidare. Startsträckan är enormt lång och många nya kommer helt enkelt inte till skott eftersom de har svårt att bestämma sig för vilken radio de skall köpa, vilken antenn som är bäst, vilka band som är intressantast. Frågorna är för många och de svar vi ger här på HAM.SE är inte alla gånger en hjälp, snarare bidrar de till förvirringen och en och annat tappar sugen och ger upp.
/Bengt