SM2VJX
Riktig radioamatör!
En bitter medicin: Höj kraven och förläng utbildningstiden, inklusive praktik, till minst ett år, då får vi 'genuina' radioamatörer
Då får vi inga alls.
Men jag har förstått att flera på det här forumet ser det som önskvärt.
Jag tror inte att det är rätt medicin att värva/locka folk till hobbyn heller, men dom som söker sig till hobyn behöver ju inte hoppa hinderbana i ett helt år för att få bli radioamatörer.
Tycker ni att dom har för dåliga kunskaper eftet avslutad licenskurs, se då till att erbjuda fortsättningskurser i era respektive klubbar, för det kan ju inte vara några problem för er som är så fantastiskt duktiga att entusiasmisera nybörjare att fortbilda sig.
Att locka folk till utbildning har ju dom olika högstadieskolorna sysslat med dom senaste åren.
"Alla som går den här utbildningen får en iPad" leder ju bara till att dom som är mest intresserad av en iPad söker.
Inte dom som är mest intresserad av utbildningen.
Det problemet har inte den här hobbyn, söker man sig till hobbyn, lägger ut lite pengar och tid på att utbilda sig, och är beredd att hinka ut en bytta pengar för utrustning så är man nog motiverad, sen kan tid och motivation variera, jag var jätteaktiv i början, tappade sugen och hittade andra hobbys i tio år (bland annat körde jag motorcykel och modellflög, samt att barn och familj tog en massa tid och pengar), började om när barnen flyttat ut och jag flyttade till bättre QTH.
Nu är det modellflyg och motorcykel som står och samlar damm.
Tiderna ändras, förr började man med en hobby och höll fast vid sina frimärken eller modelltåg tills man dog, nuförtiden vill man snabbt komma igång och prova för att se om det är kul, det som inte är kul i längden lägger man av med.
Det var INTE bättre förr, det var annorlunda, dom som per automatik tycker att allt var bättre förr är såna som per automatik är emot utveckling!
Last edited: