SM0AOM
Well-Known Member
>I det tillägget (sidan 5) kan man tydligt läsa att svenska licenser/certifikat INTE är ekvivalenta med HAREC.
Gäller detta _alla_ svenska licenser eller bara de av nyare snitt? Vad med oss som var med på den något mindre dåliga tiden?
En ganska bra fråga...
1999 gjordes en översyn av hela certifikat och tillståndsfloran, och alla som hade ett certifikat där någon form av telegrafiprov avlagts överfördes till "klass 1".
Alla andra blev "klass 2". Implicit i detta var att "klass 1" skulle motsvara HAREC i sin dåvarande formulering. Om någon internationellt bindande förklaring om detta gjordes är mig obekant.
2003 begärde jag emellertid ett nytt tillståndsdokument från PTS inför att mitt tidigare tillståndsbevis (klass A) utfärdat 1994 var på väg att bli ogiltigt. Detta nya dokument innehåller dels en skrivning om att det uppfyller T/R 61-02 och HAREC samt en notering om mina telegrafikunskaper.
Jag begärde dokumentet därför att "skriften på väggen" om de svenska tillståndens internationella giltighet syntes ganska tydligt.
Det fanns (och finns) en tydlig risk att utländska, mer nogräknade, administrationer varken skulle godkänna SSA:s "certifikatdokument" eller ett Televerket/PTS-dokument där giltighetstiden gått ut.
Ska man vara strikt så borde alla, även A-certifikatsinnehavare, prova om för få ett HAREC-godkänt kompetensbevis. Något sådant har veterligen inte förekommit i modern tid i Europa.
Dock finns ett precedensfall just från Sverige.
När amatörradion åter släpptes fri 1946 tvingades alla tidigare licensinnehavare med "kungabrev" utan undantag att "prova om" för de nya strängare licenskraven som infördes 1/1 1947. För några, t.ex. SM4XG Gustav Holm (SSA hedersmedlem 1954) vars hälsa inte tillät detta, innebar det att de fick sluta med amatörradio samt personliga tragedier.
Detta höll dock inte i längden. Redan i mitten av 50-talet började man dela ut "dispenser" för främst telegrafiprovet på olika grunder till personer som kunde argumentera för sin sak.
73/
Karl-Arne
SM0AOM