På 7039,4 kHz finns en radiofyr OK0EPB som sänder med 10 W ut till en dipol på 22 m höjd och som är användbar för att bedöma hur utbredningsförhållandena inom Europa varierar. Avståndet mellan Skåne och OK-land är mycket kort och signalstyrkan från dag till dag liksom under dagtid blir därför ganska konstant, mätt på topparna.
http://ok0epb.nagano.cz/index.php?page=Main+page
En iakttagelse jag gjort under några dagars ganska intensiv spaning med SDR-mottagarens spektrumdisplay är att dessa ynka 10 W till en dipol står sig väl i förhållande till de flesta andra som är aktiva på bandet från centraleuropa.
OK0EPB presterar ungefär -100 dBm signal på topparna i princip under hela den ljusa delen av dygnet. Det motsvarar ett S-meterutslag om drygt S4 på en rättvisande S-meter. Vid en slumpmässigt vald lyssningsperiod om några minuter i taget finns c:a 5 stationer som är jämnstarka eller starkare. Sällan mer än 10-15 dB starkare. Under samma period kan c:a 20 stationer identifieras som är starkare än -135 dBm motsvarande dvs några S-enheter under S0 på en rättvisande S-meter. De flesta är svaga men ändå fint läsbara. Aktiviteten på bandet är som högst en stund på tidig förmiddagen samt sen eftermiddag. Mitt på dagen kan det tidvis vara i det närmaste tyst på bandet med bara någon enstaka station igång utöver fyren OK0EPB. Dock i regel starka signaler upp emot S7-S9.
Respekten för att inte köra lokala förbindelser i DX-segmentet ser ut att vara enastående hög. Det är ytterst ovanligt att någon hörs i segmentet 7000-7010 kHz. Aktivitetscentra för lokala förbindelser inom Europa tycks ligga ganska samlat kring 7025 kHz +/- 5 kHz.
QRP-stationer och /P-stationer hörs förhållandevis ofta. De är i regel c:a 10-20 dB svagare än OK0EPB men hörs bra ändå. En stor del av trafiken som hörs dagtid verkar följa den gamla mallen ganska väl, UR RST, NAME ES QTH etc. Förvånansvärt många har sysslat med litet längre QSO de senaste dagarna som jag "intensivspanat" mellan 7000-7040kHz ungefär 6-8 timmar per dag. Någon eller några timmar i stöten utspridda under dagen.
Det är vanligt att se nya signaler dyka upp helt kort några sekunder på en frekvens och folk som sveper med VFO:n över bandet. Jag gissar på att en del helt enkelt stämmer av på bandet och andra kanske laborerar med antenner och kollar SVF. Med en SDR-radio så ser man alla sådana saker väldigt tydligt.
Inte många som ropar CQ är särskilt uthålliga. Jag har noterat att de flesta verkar ropa två tre gånger under totalt en eller kanske två minuter med lyssningspauserna inräknade. Chansen att få svar är nog ganska liten trots att signalerna hörs bra och relativt starkt. Enstaka signaler når upp till S8-S9 men huvuddelen tycks vara under ungefär S5 vilket naturligtvis ändå låter jättestarkt i högtalaren när brusnivån ligger så lågt som den gör här på landet utanför stadens brus.
En annan sak jag roat mig med under tiden jag lyssnat är att knappa in alla anropssignalerna på QRZ.COM och läsa biografin och titta på bilder. Jag vågar nog påstå att de flesta jag hör är pensionärer och har varit aktiva lika länge som jag. En och annan yngre förmåga har dock identifierats.
Under mina lyssningssessioner har jag inte haft sändaren igång alls men det kan ju bli en annan gång. Just nu tycker jag det är oerhört intressant att bara lyssna och gräva i bruset efter svaga signaler och försöka luska ut vad de kör med. Effekt och antenner m m.
En slutsats man kanske kan dra är att 10 watt till en dipol på 22 m höjd står sig väl och det kan förklara varför jag upplevde att det gick lättare att få kontakt inom Europa som C-amatör med 10 W kristallstyrt och en dipol eller GP på villataket än det gör nuförtiden med en kilowatt och likvärdiga antenner.
Aktiviteten på banden jämfört med förr är oerhört låg nu och nästan obegripligt låg. Men kanske är det bra också då det knappast behövs några smala CW-filter och de gamla radioapparaterna med hopplöst dåliga storsignalegenskaper återigen är långt bättre än vad som krävs. Antalet starka signaler (när det inte är contest) kan räknas på ena handens pekfinger och alla de megastarka rundradiostationerna mellan 7,1-7,3 MHz är skrotade sedan länge. När det var som värst på 70- och 80-talen mättes vid goda konditioner signalnivåer på -20 dBm i en halvvågsdipol från öststatsändarna och inte ens dåtidens bättre mottagare kunde hantera sådana signaler utan att bli överstyrda eller att intermodulationsprodukter genererades i amatörbanden. Snart är cirkeln sluten.
Tänkvärt eller hur?