Ang Karl Arnes tre nivåer på telegrafi, förmodar du menar Morse.
Ynklig, mittemellan och görstark skulle det då bli.
Låter väldigt oproffsigt.
Men kanske en radioamatör inte skall vara proffsig, men vi har ju oxo läst nu att radioamatörer borde vara mer proffsiga och ha mätmottagare i källren.
Själv skulle jag nog uppskatta mer en rapport från ett instrument, en S-meter, även om den kan visa 50 procent fel.
Det borde vara några hundra ggr noggrannare än någons uppskattning av ynklig, mellan och görstark.
Nog är det lika viktigt att veta hur man hörs hos motstationen oavsett trafiksätt????
Ett magiskt öga borde dock kunna visa svag mellan och skitstark signal.
Mitt minne säger mig dock att det magiska ögat ofta gick i bott, och då har man ingen nytta av det.
Men visst lyste de mysigt.
Jag skrev oxo om att jag om jag tejpar för min S-meter kan ge 59 på allt över S1, eftersom jag inte har någon stördimma.
Dessutom en mottagare med bra AGC-system. Och ger man då 59 för allt över S1 så är det dåligt mot motstationen, han har rätt att vänta sig mer.
Har man en äldre plåtradio, eller träradio med obefintlig AGC, eller kanske ett hembygge utan AGC, ja då kunde nog tre nivåer räcka, klen, mellan och görstark.
Då berättar man ju oxo för sin motstation att man har en primitiv mottagare.
För att vara lite seriös då, så har jag trimmat och mätt på många S-mätare genom tiderna på ICOM radio.
De visar ofta för lite under S5, rätt på S9 och ofta väldigt rätt på 10, 20, 30, och 40 dB så urkassa är de faktiskt inte.
dessutom står sig justeringen väl i tiotals år, såvida inte ägaren skrufvar.
Däremot har jag upplevt många S-mätare på äldre radio, där krävs, som någon nämnde, justeringspottar lätt åtkomligt så att man kan justera efter dagens konds.
SM4FPF