Krav på och värvning av nya radioamatörer

Krav på och värvning av nya radioamatörer

Ibland är det svårt att inte kommentera men eftersom jag tidigare lovat att inte diskutera sånt som är påhopp på individer, grupper eller annat som vissa ägnar sig åt låter jag bli även denna gång.
 
Det är inte 'hets mot folkgrupp' att diskutera PR-radion !

F.ö. så är det inte frekvensen det är problem med utan 'vissa' utövares personliga karaktärsegenskaper !
 
Precis som inom vår hobby alltså.

Ja helt rätt !
Det är många PR-gubbar som ligger på amatörradiofrekvenserna och har tagit med sig sin dåliga karaktär :mad:

Någon känd person, Lars Ekborg, sa i ett tv-program, "bunta ihop dom och skicka dom till norrland" :)
 
Last edited:
>>>>>Har själv inte fastnat. Har dock troligtvis tagit lite längre tid. Vad jag dock tycker är tråkigt är att endast 5-10 % av dom nya blir kvar i hobbyn!


Ja, och varför är det så? Kan det bero på att hela processen från att först höra talas om amatörradio till certifikatet ankommer i brevlådan numera är extremt kort. Många av de nya jag träffat har haft ett dimmigt begrepp om vad amatörradio är och har vederbörande sedan inga förkunskaper i de mest grundläggande ämnena så räcker inte den utbildning som genomgåtts till för att stå på egna ben.

Att börja hjälpa någon från den nivån är oerhört svårt även om man gärna skulle vilja så klart.

Men varför är bara 5-10 % kvar i hobbyn efter några år?

/Bengt
 
Ju högre berget är som man klättrar uppför, desto längre vill man stanna på dess topp för att beundra utsikten.

Det är väl ändå självklart?
 
Krav på och värvning av nya radioamatörer

Känner inte igen dom nybörjare som ni beskriver ingen av dom som var med på vår utbildning förra året faller under dom generaliseringar ni tillämpar.
 
Men var fastnar dom andra nybörjarna BYS? Vad är det som efterfrågas mer konkret?

/Bengt
 
Last edited:
Känner inte igen dom nybörjare som ni beskriver ingen av dom som var med på vår utbildning förra året faller under dom generaliseringar ni tillämpar.

Att kalla certifikat-kursen för 'utbildning' tycker jag låter lite häftigt :rolleyes:

Det enda eleverna skall lära sig är hur man besvarar frågorna på provet:rolleyes:

Allt annat är onödigt och ifrågasätts ofta med; "måste vi kunna det?"
 
Last edited:
Ärligt talat, jag tror att vi hade fått många nya bara vi lade manken till, vågar man inget vinner man inget så är det bara.
 
Har varit frånvarande några dagar, och försökt läsa in vart tråden har lett.

Samtalet har bl.a rört sig kring mentorskap.

Är inte själva "essensen" i ham-spirit att man alltid går in som mentor om någon nybörjare frågar eller behöver hjälp. När jag som blåbär i Köping började treva runt på banden stötte jag snabbt på en amatör som engagerade sig och hjälpte mig. Det var inget organiserat utan det bara uppstod spontant. Försöker själv alltid svara och hjälpa nybörjare om de korsar mina vägar.

Är inte den "vanlige" amatören en autodidakt som med visst mentorskap själv upptäcker saker och det är det inre intresset som driver honom. De som tar cert och sedan inte fortsätter kanske saknar denna inre drivkraft och det hjälper inte att ge dem "starthjälp" .


Old school / new school brukar det talas om på TV när det gäller chopper bygge är en annan del i diskussionen.

Är inte det det handlar om denna diskussion om hembygge på komponentnivå kontra systembyggen med moduler gärna digitalt baserad. Själv har jag svårt att se vad det finns för motsättning då jag tycker båda är intressanta och att man ofta måste bygga någon av modulerna på komponentnivå ;)
 
Krav på och värvning av nya radioamatörer

Men är inte amatörradio kommunikation med andra amatörer först och främst?
 
:cool:Bengt -KBW,
jag undrar faktiskt om det inte snarare finns en kollision mellan dem som är (huvudsakligen) teknikintresserade och de som mest vill syssla med kommunikation och inte bryr sig så mycket om den djupare tekniken bakom? För de teknikinriktade blir kommunikationen ju mest ett medel/sätt att verifiera att de tekniska prestationerna fungerar ... 73 Janne/SM0AQW:cool:
 
Både och, eller inte alls!

Visst är kommunikationen en viktig del av hobbyn och det är först när du ger dig ut på banden som du kan träffa på amatörer som kan hjälpa dig. Att komma över denna tröskel kanske är den hjälp som man kan/bör ge en ny amatör.

Mängden bandaktiv tid skiljer sig väldigt mycket mellan olika amatörer. Vissa hempulare kanske bara är ute och provar sin nya konstruktion. Andra i sin tur gör kommunikationen till sin hobby. Antingen genom tester, DX-jakt eller trastuggning. Sett över tid så varierar den bandaktiva även för en och samma amatör.
 
@AQW:

Själv är jag just en periodare som växlar mellan att trastugga och att fördjupa mig i något projekt. Ett "problem" med vissa av de mer maniska hembyggarna är att de aldrig utvecklat sin sociala sida, de är vad man numer brukar kalla nördar. Det krävs en ganska hög "social kompetens" för att kunna samtala direkt med en totalt okänd person utan att hemfalla åt QSOn av typen: Namn, QTH, 59-rapport plus stations och antennbeskrivning sedan 73 ;)


Visst är det ironiskt att det ofta blir konflikter mellan "byggare" och "pratare" för de är egentligen i behov av varandra. För var ska "byggaren" hitta en motstation när han vill testa sitt nya bygge, det blir ofta en "pratare" som svarar på anropet. Om ingen experimenterade och byggde så skulle inte alla dessa nya kommunikationsformer finnas, de som "pratarna" så gärna anammar.
 
Last edited:
Krav på och värvning av nya radioamatörer

Om det inte var för kommunikationen med andra varför skulle det finnas amatörradio?
 
Om det inte fanns utrustning vad skulle det då finnas att kommunicera över ;)

Några exempel:

Testkörning är väl en ren kommunikationsform, deras behov av att logga snabbt har lett till all denna utveckling av hård/mjukvara som numer verkar vara obligatoriskt för att vara framgångsrik. Det är förmodligen "nördar" som utvecklat dessa hjälpmedel.

Repeaterbyggare är inte allt för sällan tekniknördar med ett minimalt behov att att "prata".

Man kan bara gissa, men sådana som den som utvecklade BPSK31 är förmodligen en "nörd".


Vi behöver varandra och det är tillsammans som hobbyn går framåt!
 
Last edited:
Om det inte var för kommunikationen med andra varför skulle det finnas amatörradio?

Hej!

Jag kan bara svara för egen del.
Det är en kombination av teknik och att ha kontakt med andra som gör amatörradio intressant.

Hade det bara varit för att tala med folk så finns det andra sätt, 27 MHz, telefoner och folk man möter på sta'n? Det är fritt för var o en att välja.
 
Man kan bara gissa, men sådana som den som utvecklade BPSK31 är förmodligen en "nörd".

Jag känner Peter Martinez, G3PLX å yrkets vägnar. Peter är en mycket begåvad ingenjör, numera pensionär, vilken behärskar både hårdvara och programvara, men absolut ingen "nörd"...

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Back
Top