Krav på och värvning av nya radioamatörer

Beskriv nutiden så tar vi avstamp härifrån ett tag. Vad väntar i framtiden?

/Bengt
 
Den som inte har lärt sig 'grundkunskaperna' har ingen framtid !

Grundkunskaperna är 'forntid' och kan inte bortförklaras !
 
Om vi skall bli bättre påstår värva och ta hand om nya radioamatörer så måste vi nog skärma av alla som försöker vrida tiden tillbaka!
Finns det verkligen mentorer som vill glömma tiden som varit?
Finns det då någonting att lära ut?
 
Last edited:
Krav på och värvning av nya radioamatörer

En mentor är INTE en lärare utan en person som hjälper sin adept att utvecklas.
 
BYS,

När jag fungerar som mentor, vilket jag gör ständigt, så utgår jag i från det jag själv kan och troligen också mina egna värderingar av vad amatörradio är och hur den bör bedrivas. Det var ju så det gick till i klubben när jag blev radioamatör. Andra medlemmar ställde upp i största allmänhet. Ordet mentor nämndes dock aldrig.

Samma person(er) som verkade som mentorer var vissa kvällar kursledare och utbildade oss i morsesignalering, ellära och radioteknik. Vid andra tillfällen gav de handfasta råd, såsom kör ALDRIG lokala förbindelser i DX-delen på 80 m. Vi fick veta hur vi skulle ropa CQ på rätt sätt och hur amatörradiotrafik avvecklas. Vi fick hjälp att löda och förstå hur olika kretslösningar som vi funnit i QTC eller OZ fungerade. Och så försåg mentorerna oss med rörhållare och annat junk som vi behövde för att bygga radio.

Man får nog se mentorn som en blandning av dagisfröken som håller de nya gröna i handen tills de själva kan gå över gatan och en mer renodlad lärare som lär ut saker eller i alla fall för vidare kunskaper baserat på egna sina erfarenheter i detta fallet BYS.

Eller vad är det för renodlad mentor du efterlyser?

/Bengt
 
Krav på och värvning av nya radioamatörer

Om han (eller hon) inte vill utvecklas skulle dom nog inte lagt tid på detta. Tror dessutom positivt om alla människor trots att jag fyllt 64!
 
Det är intressanta diskussioner i denna tråden. Jag tror att man måste skilja lite på några olika saker, det gör jag med ett par påståenden.

Värvning av nya amatörer består av många olika delar som behöver hanteras, exempelvis kan man se det ungefär så här:

a. Att marknadsföra amatörradio för att väcka intresse
b. Att bestämma en lämplig instegs nivå (Utbildning - Certifikat)
c. Att hjälpa den nycertifierade Radioamatören med de första stegen (Så här kommer jag igång)
d. Att dela med sig av sina kunskaper till andra Radioamatörer (Vidareutbildning)

Vad jag har upplevde under den tid jag körde kurser var att kursen och certifieringen inte är det stora problemet. Utan det är
1. Att få ihop tillräckligt med intresserade så att det är lönt att starta en kurs.
2. Att (Precis som SA5BYS säger) hjälpa de som vill komma igång och erbjuda någon form av organiserad vidareutveckling.

Det som samtidigt är Amatörradions stora styrka med nästan oändliga delområden och specialintressen är också det största problemet. Hur skall jag som nybakad radioamatör hitta rätt och komma igång, det precis is det ögonblicken när jag skall ta de första stegen som det behövs någon som kan guida och visa vilka steg som behövs. När de första stegen väl är tagna så börjar man bli mer och mer självgående.
Jag tror att det är precis här SSA, FRO, ESR och alla lokal föreningar har en möjlighet att påverka så att de som precis fått sitt cert inte direkt tröttnar och faller ifrån. Helt enkelt, det gäller att fylla på med bränsle i lagom portioner så att lågan inte slocknar.

Just nu är det i stort sett bara fokus på b. Instegsnivå i alla diskussioner. Men eftersom det redan finns en arbetsgrupp som har till uppgift att lösa den så kanske det är läge att börja fundera på de andra stegen?
 
Hur mycket 'tid' tror du han har lagt ner på att få certet?

Han som blev nersparkad på kortedala-torg var också positiv tills han svimmade och vaknade upp blind med stora minnesproblem!
 
Men om han inte vill utvecklas, vad gör man då ?

Det är ingen som ber just DIG att vara mentor, gå du och utöva hobbyn som du vill.

Mentorer bör vara unga, åtminstonde till sinnet, och inte allt för misantropiska.

Mentorer behöver inte kunna speciellt mycket, bara att ge generella råd i rätt riktning.

Det är nästan bättre om en mentor INTE har grottat ner sig allt för mycket i teknik, för då pratar han bara över huvudet på en nybörjare.

En lämplig mentor har inte hållit på med hobbyn mer än fem-tio år själv, finns inte någon sådan i klubben så får man ta någon som är bra på att sätta sig in i en nybörjares situation och som kan hantera människor.

Jag vet att det exluderar dom allra flesta radioamatörerna som själva anser sig lite förmer än "veckoslutskursarna", men det är bara bra, dom som anser sig förmer kan sitta i gubbhörnan och muttra över dagens ungdom.
 
Eftersom amatörradion har så många specialområden kanske man skulle kunna ha grundläggand presentationer i klubbarna där man även inbjöd deltagare från andra klubbar i distriktet. Själv skulle jag gärna kunna åka ett antal mil om någon hade en introduktion/utbildning på PSK-31.
Benny
 
Det är ingen som ber just DIG att vara mentor, gå du och utöva hobbyn som du vill.

Mentorer bör vara unga, åtminstonde till sinnet, och inte allt för misantropiska.

Mentorer behöver inte kunna speciellt mycket, bara att ge generella råd i rätt riktning.

Det är nästan bättre om en mentor INTE har grottat ner sig allt för mycket i teknik, för då pratar han bara över huvudet på en nybörjare.

En lämplig mentor har inte hållit på med hobbyn mer än fem-tio år själv, finns inte någon sådan i klubben så får man ta någon som är bra på att sätta sig in i en nybörjares situation och som kan hantera människor.

Jag vet att det exluderar dom allra flesta radioamatörerna som själva anser sig lite förmer än "veckoslutskursarna", men det är bara bra, dom som anser sig förmer kan sitta i gubbhörnan och muttra över dagens ungdom.

Håller helt med!
 
Han som blev nersparkad på kortedala-torg var också positiv tills han svimmade och vaknade upp blind med stora minnesproblem!

Med den inställningen hoppas jag att dom andra radioamatörerna i din närhet håller dig borta från alla nybörjare
 
MMJ skrev; "Det som samtidigt är Amatörradions stora styrka med nästan oändliga delområden och specialintressen är också det största problemet."
----

Det där skulle kunna bli nästa one-liner-sanning likt CZR:s påstående.

Här ser jag initialt ett matchningsproblem som består i att koppla samman nybörjaren med mentorn. Om nybörjaren redan har identifierat sin intressenisch, låt oss säga att den är D-star eller APRS så kan jag tyvärr inte ställa upp som mentor, av flera skäl.

Om nybörjaren inte har något uttalat intresse för någon nisch så skulle jag ev kunna inspirera vederbörande att satsa på att intressera sig för det radiotekniska som jag tycker är en bra väg in i hobbyn.

Om nybörjaren tydligt vet vad han eller hon strävar efter och det sammanfaller med mina intressen eller kunskapsområden så borde vi kunna uträtta stordåd tillsammans.

Sak samma gäller klubbar och föreningar. De klubbar som är nischade kan sannolikt erbjuda en hel del inom sitt specialområde medan samma klubbar har svagare resurser inom andra områden.

/Bengt
 
Eftersom det finns utrymme i QTC både för Köpes och Säljes kanske man kulle kunna ha en med Mentor sökes?
 
BYS du svarade aldrig på min fråga men jag ser att du höll med om VJX definition på hur en mentor bör vara.

Då faller ju i princip alla de med mångåriga erfarenheter av hobbyn bort och det blir lite av nybörjare hjälper nybörjare på nybörjarens nivå och språk, inte riktigt men något i den stilen. Är det så du menar?

/Bengt
 
Tror att en nybörjare till att början behöver en "generalist" som framför allt inte lyssnar på adepten och hjälper honom/henne.
Lite senare kommer nog adepten kanske att behöva någon med specialkunskaper beroende på specialinriktning.
Det viktiga är dock att adepten inte ger upp för tidigt.
 
Back
Top