Krav på och värvning av nya radioamatörer

Anders, RNA, ja jag väntar på att det skall bli "riktig" amatörradio att återuppliva Germaniumtransistorerna.
2N441, OC-26, OC-44, OC-71, AF-125, AF-114, OA-70, OA81, AD.... aaaaaagggghhhhhhhh.........!!!!
Stön.......

Men kanske det tar 10 år ytterligare.

de
FPD
 
Glöm för all del inte bort AF118, Roy, den var ju särdeles bra till FM-sändare och likaledes min inkörsport i TX-världen... :)

73/Lasse
 
hej det finns ca 200 unga som är upp till 25 år och som innehar certifikat.
73 de Tore Sm0DZB

Har du siffror på hur åldersfördelningen ser ut i övrigt?

Jag har sett siffror på det men minns inte om det var för hela SM, bara SM2 eller kanske bara min klubb.

Det skulle vara intressant att veta
 
Hej!

Låt mig introducera begreppet "Amatörradio Original".
Vad detta innebär torde vara självskrivet...

En utövare av amatörradio som besitter en viss nivå (högre än dagens krav) av teknisk kunskap och således kan bygga ihop lite prylar etc.
En person som finner nöje i det tekniska hos amatörradion såväl som i att ha kontakt med andra. Med kontakt avses inte you're 59...

Nä, nu måste jag springa.
 
Spring fort! :)

Vihar tidigare introducerat begreppet Klassisk amatörradio precis som det finns klassisk filateli. Classic car etc etc etc.

Klassisk amatörradio borde inte vara allergiframkallande kan man tycka. :rolleyes:

/Bengt
 
Krav på och värvning av nya radioamatörer

Vad är Q-förkortningen för självgodhet?
 
Hej!

Jag kanske behöver påpeka att "Amatörradio Original" är en gren inom amatörradion, hur vida den är bättre eller sämre än andra grenar står givetvis fritt att tycka för var och en. ;) Precis som en person intresserad av bandy inte behöver tycka om fotboll, men båda sysslar med sport?


Vad jag efterlyser är inlägg från färska radioamatörer och deras berättelser vad som drog dem in i radioträsket.
 
Det jag inte riktigt förstår är varför en ny radioamatör förutsätts ha sämre kunskaper bara för att själva provet är lättare. Det är ju som att påstå att den som läser reklambladet från ICA per automatik är dummare än han/hon som läser någon högprosa-samling. För det är väl så att om man läser reklamblad kan man endast läsa det och inte läsa annat. Att det krävs mindre kunskap för att klara dagens prov är en sak men när man läser här så är ju nya vad vi nu ska kallas, för radioamatörer är vi ju inte, okunniga bortskämda slynglar eftersom vi klarat ett enklare prov än "Amatör Original". Jag är ju en så'n där onämnbar idiot som vet att ICA har billig kassler denna vecka. OK, jag har ju ARRL's handbok 2012 så det kanske finns hopp ändå:)

// Lars
 
Nä, absolut inte dummare eller mindre kunskaper, men kunskaper om olika saker;
ICA's lockvarusortiment eller litterär prosa...

Det handlar väl om vilka kunskaper som är relevanta för tänkt sysselsättning!

/Lasse
 
Achtung Minen!

Varning för begrepp som "genuin", "riktig", "klassisk" eller för den delen "original".
Dessa är starkt värdeladdade och man ger sig ut på ett minfält om man använder dem.

Själv skulle jag även akta mig för att använda uttrycket "amatörradio original".

Risken finns att utomstående drar förhastade och felaktiga slutsatser om radioamatörernas ställning i det sociala spelet.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 

Attachments

  • achtung_minen.png
    achtung_minen.png
    88,2 KB · Views: 172
Last edited:
Jo, jag försöker pådyvla folk valfrihet, vidsynthet och hövlighet.

Jag försöker inte pådyvla folk att köra radio som jag gör, jag försöker få fram att alla får göra som dom vill inom ramarna för hobbyn.

Vill någon bygga enrörstrancievers så tycker jag att dom ska få göra det, är någon helt ointresserade av enrörstrancivers tycker jag dom ska få vara det.

Vill någon enbart hålla på med D-star tycker jag att dom ska få gör det, är någon helt ointresserad av D-stat tycker jag dom ska få vara det.

Vill någon köra telegrafi...

Du ser vad jag vill pådyvla folk va?
När du skriver sådär så ser jag
 
Snart är alla fina ord svartlistade av de nya amatörerna. Vilken tråkig värld vi fått.

Men kanske ändå begreppet traditionell amatörradio skulle kunna accepteras även av de som inte gillar traditioner och att föra dessa traditioner vidare i led efter led. Eller är det verkligen så illa att vi som fortfarande trivs med att fira en traditionell svensk jul stämplas som självgoda översittare så fort vi med viss stolthet berättar för andra om hur fint bordet dukas upp utan pizzakartonger och plastbestick, coca cola och chips.

"Telegrafi är den traditionella och också ännu populära formen av kontakt. Också en som inte kan språk kan ha kontakter utomlands, för radioamatörerna har speciella telegrafiförkortningar, som används i kontakterna. Förkortningarna gör att kontakterna går snabbare. Telegrafi är också en säker form av kontakt, för den är inte lika störningskänslig som fonikontakterna och med telegrafi får man i dåliga förhållanden kontakter längre bort än med tal." (SRAL)

Att bygga sin egen amatörradiostation från scratch och skrot tillhör också den traditionella amatörradion till, liksom att ständigt sträva efter att nå så långt som möjligt med sin radioutrustning, ständigt förbättra och förfina, utexperimentera och utvärdera nya kretslösningar och antenner, prova på nya saker, ständigt driven av nyfikenhet och i syfte att förkovra sig inom sin hobby. Allt i ett eget personligt intresse utan vinningssyfte så klart.

/Bengt
 
Vad är det för fel på att vara radioamatör?

Radioamatör utan suffix och prefix. Varför måste radioamatörer delas upp i hierarkier? Det är självklart att några har mer kunskap och erfarenhet än andra. Vill ni höja er över mängden kan man införa små märken man kan sy fast på skjortan som visar att man har uppnått olika mål och prestationer.
 
Men kanske ändå begreppet traditionell amatörradio skulle kunna accepteras även av de som inte gillar traditioner och att föra dessa traditioner vidare i led efter led.
/Bengt

Ja traditionell skulle kunna funka, men traditioner ändras också med åren, för många är det nog redan tradition med CocaCola på julbordet.
Figurer som traditionellt har varit med i Kalle Ankas jul tas bort och ersätts av andra som om bara något år anses höra traditionen till.

Gammeldags amatörradio skulle kanske fungera bättre, gammeldags julmust och gammeldags kola fungerar ju snarare som en kvalitetsstämpel på saker än att beskriva någon som är mossigt, samtidigt som det klart och tydligt signalerar att det är ett aktivt val att inte välja den moderna varianten.

Jag har gott om gammeldags radioapparater, dom är fina att titta på och har ett underbart ljud, det är just därför jag tycker om gammeldags träradios, för att dom är gammeldags.
Jag lyssnar dock på modern musik i mina gammeldags radioapparater.

(nåja, ibland streamar jag historiska radioprogram till dom också, det kan ju vara kul att höra månlandningen i en tidstypsik radio :D )
 
Snart är alla fina ord svartlistade av de nya amatörerna. Vilken tråkig värld vi fått.

Det är inte "de nya" som har förstört de fina orden. De har blivit förstörda av att de har missbrukats i fel syfte. Ett bra exempel är ordet utvald som blivit förstört av att man använder det i reklamsammanhang. När man ska sälja ut gamla kläder som ingen vill ha samlar man ihop dessa i en hörna och skriver "Uförsäljning av utvalda varor".

På samma sätt har orden här blivit förstörda av att man genom att använda orden i eget syfte för att ställa sig i bättre dager. Det är inget man kan klandra "de nya amatörerna" för.
 
Back
Top