Krav på och värvning av nya radioamatörer

Där ser man, så olika man kan uppfatta saker, och ändå är ingen av tolkningarna direkt oriktig (!)

Jag har en liknande tolkning som EQL och som jag är rätt säker på även CZR, att intresset måste komma från en själv. Sedan är det naturligtvis bra att på ett naturligt sätt komma i kontakt och upptäcka den hobby man senare fångas av, liksom att man därefter ska kunna få stöd och hjälp att komma vidare.

När någon kommer till mig och visar ett seriöst intresse för hobbyn, ställer jag mer än gärna upp och hjälper till med det jag kan, det må gälla teknik, DX-jakt, contesting eller någon liten detaljfråga - det är bara kul!

Däremot tror jag inte mycket på uppsökande verksamhet där man som förväntad åhörare kanske får en känsla att någon gubbe försöker pådyvla en sin mossiga hobby...

73/Lasse
 
Alla som har upprepat onelinern: "Jag blev radioamatör av eget intresse, inte av andras" verkar vara dom som har som korståg att pådyvla andra just deras intresse för telegrafi eller radiobyggande.

Det är konstigt hur alla andra alltid ska formas efter deras "egna intressen" istället för att välkomnas till hobbyn.

Den bästa onlinern i den här tråden är annars " Så gick det till - förr i tiden."

Precis, förr i tiden är inte nuförtiden.
 
Nutiden är kopplingen mellan förr och sen. Vi bär alla med oss den kopplingen, varje dag 24/7 och året runt. År efter år.
Vi blir gamla och vi glömmer bort det. När vi är gamla tänker vi kanske att det som finns i nutiden är sådant vi inte förstår oss på. Då blir det bättre förr. Det förstod vi oss på.
Framtiden finns ju knappt längre när vi är gamla. Det är ungdomarna som har framtiden framför sig.
Vi gamla har framtiden bakom oss. Ju!
Alltså är uttalandet "det var bättre förr" inte modernt.
Ändå finns det tillfällen då en häst idag bättre tar sig fram än en bil.
Tillfällen då papper i kängorna värmer bättre än flice.

Vi får alltså inte heller förakta de gamlas kunskaper. Det är det misstag som de unga gör. Inte ibland utan alltid.
Däremot är det farligt att använda de här klyschorna i tid och otid. De är provocerande. 40-talisterna byggde upp det land de nu svär över. Inte ska väl vi gamla amatörer svära över unga amatörer (i detta fallet: nyblivna amatörer och inte analogt just unga).

Nutid är interfacetid.
NIL historia = NIL framtid
 
Framtiden finns ju knappt längre när vi är gamla. Det är ungdomarna som har framtiden framför sig.
Vi gamla har framtiden bakom oss. Ju!

Nutid är interfacetid.
NIL historia = NIL framtid

Absolut är det så, framtiden hör till dom som är yngre än mig, jag fortsätter som jag alltid har gjort, men jag kräver inte att dom som är yngre än mig gör det.

Historia är väldigt viktigt, som historia, att dra lärdomar av, men inte att upprepa.
 
Inom företagsvärlden så skapar man ofta behov och på det sättet går det att sälja på folk vad som helst. Det krävs dock stora insatser i form av marknadsanalyser, strategiskt tänkande, pengar, mantimmar och massor av reklam.

Som jag skrev i ett tidigare inlägg så finns det inget hinder för att "vi" blir bättre på att informera om amatörradions olika inriktningar. Det är en relativt blygsam insats som de flesta av oss mäktar med - om vi vill och har intresse för det. Det kan vara så enkelt som att berätta för andra vad vi gör som enskilda radioamatörer och beskriva den egna lilla hobbynischen. Artiklar i tidningar och på webben.

Om då någon finner det vi informerar om intressant och blir nyfiken och intresserad av egen kraft så kan det väl inte vara fel. Är det inte så samhället fungerar än idag, eller är alla offer för skapade behov och måste värvas, övertygas och head huntas? :rolleyes:

/Bengt
 
Jag är av den åsikten att det är närmast omöjligt att övertala "folk" till att bli radioamatörer. Hobbyn är såpass asocial till sin yttre framtoning att folk med lite självbevarelsedrift gärna undviker oss "kufar". Att då med "lock och pock" försöka värva oförstörda ungdomar upplever jag som närmast bedrägligt.

Tiderna när radioamatörer sågs som en tillgång i det "till tänderna beväpnade folkhemmet" är för länge sedan förbi.

Om det funnits något i amatörradion som haft en synlig attraktionskraft som i t.ex. segling eller golf där utövandet ses som en social klassmarkör skulle det kunna vara annorlunda.

För att inte allmänhetens intryck av oss radioamatörer ska försämras ytterligare bör vi nog avstå från aktiva "värvningskampanjer" utan i stället efter bästa förmåga ta hand om de som söker sig till amatörradion av egna motiv som de nog bäst kan redogöra för själva.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Ja du Karl-Arne,
det sägs ju ibland att allt vad människor gör, så gör de det för att imponera på det motsatta könet - men jag tror nog att ingen vettig kvinna älskar en man mer för att han har DXCC!
I många avseenden är amatörradio en (stor och ibland också kostsam) egotripp -- tänk bara på hur DX-are kommunicerar:_

- I går körde jag KH6CT
- Jasså, vilket band?
-(stolt) 40 meter!
- Jasså, den har jag kört på 160, flera gånger
- på CW då?
- nej, en lång ragchew på SSB
- (suck) Jaha .... + @

Men DX-arens eller radiobyggarens egotripp är dock ofta värd sitt pris, precis som den tripp som upplevs av frimärksamlaren fågelskådaren, ensamseglaren, golfaren .... you name it ... och ett nytt land i loggen eller ett slutsteg som slutat självstänga upplevs ofta av radioamatörens omgivning som ökad lycka, glad sång och givmildhet (extra godis till barnen, kramar till hustrun).

73 //Janne SM0AQW
 
Last edited:
Men DX-arens eeller radiobyggarens egotripp är dock ofta värd sitt pris, precis som den tripp som upplevs av frimärksamlaren fågelskådaren, ensamseglaren, golfaren .... you name it ... och ett nytt land i loggen eller ett slutsteg som slutat självstänga upplevs ofta av radioamatörens omgivning som ökad lycka, glad sång och givmildhet (extra godis till barnen, kramar till hustrun).

73 //Janne SM0AQW

En annan känd Sturebybo, tandläkaren och DX-jägaren Kurt Stark, SM5FL,
gav 20 kr extra i veckopeng till sina barn när han kört ett nytt land.
Vilket fanns att läsa om i QTC i slutet av 50-talet.

Men detta var i en annan tidsålder.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Det var dumt K-A. Jag kan inte sätta någon dislike men får markera det så här istället.

Det må vara hänt, men jag har tillämpat managementkonsulternas tidlösa metod att ställa sig vid organisationsplanen, hålla över en av rutorna med handen och ställa frågan: "Vad händer om denna försvinner?".

När man har skygglappar så att uppenbara förhållanden missas så blir det värst för en själv.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Alla som har upprepat onelinern: "Jag blev radioamatör av eget intresse, inte av andras" verkar vara dom som har som korståg att pådyvla andra just deras intresse för telegrafi eller radiobyggande.

Det är konstigt hur alla andra alltid ska formas efter deras "egna intressen" istället för att välkomnas till hobbyn.

Den bästa onlinern i den här tråden är annars " Så gick det till - förr i tiden."

Precis, förr i tiden är inte nuförtiden.
Och Hr VJX själv - han pådyvlar förstås inte alls (med illa dolt ogillande) de där andra han skrievr om ett egenuppfunnet epitet //dom som har som korståg...// ?

Ta och läs dina egna inlägg ur den vinkeln ett par gånger.
 
Ja du Karl-Arne,
det sägs ju ibland att allt vad människor gör, så gör de det för att imponera på det motsatta könet - men jag tror nog att ingen vettig kvinna älskar en man mer för att han har DXCC!

Den store författaren och pessimisten Hjalmar Söderberg lät sin huvudperson doktor Glas uttrycka saken så här i romanen med samma namn från 1905:

"Ur människornas längtan efter kärlek har ju hela den sidan av kulturen spirat upp, som icke direkt syftar till hungerns stillande eller försvar mot fiender. Vårt skönhetssinne har ingen annan källa. All konst, all dikt, all musik har druckit ur den. Den tarvligaste moderna historiemålning likaväl som Rafaels madonnor och Steinlens små parisiska arbeterskor, "Dödens ängel" likaväl som Höga visan och Buch der Lieder, koralen och Wienervalsen, ja varje gipsornament på det tarvliga hus där jag bor, varje figur i tapeten, formen på porslinsvasen där och mönstret i min halsduk, allt som vill pryda och försköna, det må nu lyckas eller misslyckas, stammar därifrån, fast på mycket långa omvägar ibland"

DXCC var inte påtänkt vid denna tid, men det är inte alldeles otroligt att det skulle ha kunna ha inkluderats i listan om författaren känt till det. Precis som Janne/AQW tror jag dock att diplomets dragningskraft på kvinnor är - begränsad.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Absolut är det så, framtiden hör till dom som är yngre än mig, jag fortsätter som jag alltid har gjort, men jag kräver inte att dom som är yngre än mig gör det.

Historia är väldigt viktigt, som historia, att dra lärdomar av, men inte att upprepa.

Om historia är bättre än nutid, väljer jag hellre att upprepa historia än att plågsamt genomlida nutid :)

Den som tror att nydaning alltid är förutsättningslöst av godo, kommer en dag läsa och lära av sin historia.
 
AOM skrev: "Jag är av den åsikten att det är närmast omöjligt att övertala "folk" till att bli radioamatörer. Hobbyn är såpass asocial till sin yttre framtoning att folk med lite självbevarelsedrift gärna undviker oss "kufar". Att då med "lock och pock" försöka värva oförstörda ungdomar upplever jag som närmast bedrägligt."
----

Våra resurser för att värva oförstörda ungdomar är lyckligtvis begränsade. Frågan är också vad de oförstörda i så fall skulle värvas till mer än till hobbyn. Vad vinner hobbyn och vad vinner vi på att locka in fler? Vad kan vi erbjuda de oförstörda mer än att efter några år riskera att bli en av oss kufar.

Fråga till foumet: Finns det något behov att vi blir fler?

Motivera svaret.

/Bengt
 
Bengt (EQL), om vi nu inte behöver bli fler så behöver väl knappast nivån på oss som är radioamatörer höjas heller? Eller vill du ändra förutsättningarna för oss som redan är radioamatörer?

Adde
 
Last edited:
Den frågan känns inte särskilt relevant i denna diskussionen. :rolleyes:

Men allvarligt FUD, våra resurser är starkt begränsade och ytterst få av oss är beredda att själva ställa upp och jobba med t ex utbildning i klubbarna eller att handleda nykomlingar. Ändå finns det någon sorts inbyggd önskan hos de flesta om att vi måste bli fler. Är vi rädda för att hobbyn skall dö ut? Räcker det inte med att vi efter bästa förmåga försöker hjälpa det fåtal som själva funnit amatörradion och har ett eget intresse att lära sig det som krävs.

/Bengt
 
Last edited:
Ett bottennapp...

Finns det någon orsak till att människor skaffar barn? Vad ska vi med såna till. Vad ska de åstadkomma? Varför måste vi bli fler?

Ensamstående och barnlösa är överrepresenterade bland radioamatörerna.
Somliga frivilligt, andra ofrivilligt.

"Innan munnen öppnas, kontrollera att hjärnan är inkopplad"

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Back
Top