Krav på och värvning av nya radioamatörer

Så då är vi alla riktiga radioamatörer (sportfiskare), men du är en riktig rörbyggare?(flugfiskare/isfiskare).

Ja CQ 100 kanske inte är amatörradio eftersom man inte sänder/tar emot med en radio, i alla fall inte en amatörradio, men (rätta mig om jag har fel) man måste vara licensierad för att få använda den kommunikationen, man kommunicerar med det språk och på det sätt man gör på amatörradio, jag tror (återigen utan att ha sett det) att det även körs telegrafi på CQ100.

Men dom som bygger saker av vakumrör och spolar sänder ju inte heller, inte just då, kanske aldrig, så då är byggandet alltså en elektronikhobby och inte amatörradio, ända tills man startar upp bygget och det fungerar som en radio och man sänder mot en antenn istället för mot konstlasten?

Att bygga mottagare som bara tar emot radio behöver man ju inte vara radioamatör för, jag hade någon elektroniklåda när jag var barn där man kunde plocka ihop en mottagare.

Att bygga en rotorstyrning är ju inte heller radio...

Mitt exempel på D-star förbindelse med andra sidan av jordklotet, men radio bara 40cm i vardera änden, resten IP trafik över kabel?

Eller, hur konsekventa ska vi vara?

Absolut. Alla vi som har ett amatörradiocertifikat är riktiga radioamatörer!

Däremot kan ingen övertyga mig om att exempelvis CQ100 är riktig amatörradio eller ens amatörradio!

Att det ska krävas ett amatörradiocertifikat för att kommunicera över internet är väl ändå konstgjord andning i kubik. Här är väl plastradio ett verkligt relevant begrepp!

D-star är något som överhuvudtaget inte fångar mitt intresse - av samma skäl, så ja - jag är hyfsat konsekvent!

/Lasse
 
Så här hänger det ihop VJX:

----
Utdrag ur PTSFS 2012:3 2 kap. Definitioner och förkortningar

1 § I dessa föreskrifter avses med

amatörradiocertifikat: kunskapsbevis utfärdat eller godkänt av Post- och telestyrelsen, som utvisar att godkänt kunskapsprov avlagts,

amatörradiosändare: radiosändare som är avsedd att användas av personer som har amatörradiocertifikat, för sändning på frekvenser som är avsedda för amatörradiotrafik,

amatörradiotrafik: icke yrkesmässig radiotrafik för övning, kommunikation och tekniska undersökningar, bedriven i personligt radiotekniskt intresse och utan vinningssyfte,
----
Ja, så kan man nog sammanfatta saken.

/Bengt

Så alla som har ett amatörradiocertifikat är riktiga radioamatörer.

Alla riktiga radioamatörer som trycker in PTT eller nyckel på en amatörradiosändare utövar alltså riktig amattöradiotrafik.

Dom som bygger elektronik kan också, eventuellt, syssla med riktig amatörradio, inte medans dom bygger, men sedan bygget är klart, om det är en amatörradio dom har byggt.

Ja, så kan man nog sammanfatta saken.
 
Som jag skrev; "D-star är något som överhuvudtaget inte fångar mitt intresse - av samma skäl"

Jag anser alltså inte att det är "riktig amatörradio" - däremot är de stackars själar som hemfaller åt detta ändå riktiga radioamatörer! :D

/Lasse
 
VJX skrev; "Så alla som har ett amatörradiocertifikat är riktiga radioamatörer."
----

Nej inte enligt definitionerna i PTSFS 2012:3

Där nämns inte vare sig sändaramatörer, radioamatörer eller riktiga diton. Det existerar alltså inga radioamatörer, varken riktiga eller oriktiga. Bara personer som innehar amatörradiocertifikat som ger dem rätt att använda amatörradiosändare för amatörradiotrafik bedriven i personligt radiotekniskt intresse och utan vinningssyfte.

Ja, så kan man nog sammanfatta saken.

BDZ DE EQL

Vi får byta titel till riktiga radiobyggare... :D

/Bengt
 
Jag är en riktig radiooperatör!
Därför att som radiotelegrafist körde jag radiotrafik utanför amatörradiobanden.
En radioamatör är ingen riktig radiooperatör!
 
SM7EQL said:
Vi får byta titel till riktiga radiobyggare... :D

/Bengt

Hur tänkte du nu Bengt? Titeln radiobyggare finns väl varken i PTSFS, B90, LEK, Sibyllus eller HAREC ;)

Själv skall jag bygga mig ett slutsteg... Gör det mig till en radiobyggare? Får jag vara med i de finare kretsarna då (jag bygger med rör... naturligtvis...)?


OBS OBS OBS... Ovan inlägg skall ses med glimten i ögat...

Adde
 
Som jag nyss skrev så räcker det att vara radiobyggare för att bygga mottagare och sändare samt avprova sändare på konstbelastning. Är man inte radiobyggare så återstår bara att vara konsument eller användare av radioapparaterna. Man kan också kalla sig radiooperatör.

Radiobyggare är en utmärkt benämning som täcker det mesta man som radioteknikintresserad kan tänkas pyssla med som innehavare av amatörradiocertifikat. Husbibeln är naturligtvis John Schröders Radiobyggboken del I, II och III. Läser i förordet att författaren benämner sin läserkrets apparatbyggare samt den ambitiöse amatörbyggaren. Nästan lika fint som riktig radiobyggare alltså. John använder också benämningarna den praktiskt inriktade amatören och hemmabyggaren i förordet till 1960 års upplaga.

/Bengt
 
Är man inte radiobyggare så återstår bara att vara konsument eller användare av radioapparaterna. Man kan också kalla sig radiooperatör.

Aternativt stickproppsbrukare, vilket då skulle göra oss andra till stickproppsmissbrukare...:rolleyes:

/Lasse
 
Ämnet verkar börja bli uttömt och jag vill tacka för all respons och input. Att vi åker lite mellan vägkanterna och ibland hamnar i diket, är ju mer regel än undantag i forumtrådar.

En hel del nya infallsvinklar, slutsatser och tankegångar har vi nog fått oss till livs, även om ämnet varit uppe otaliga gånger.

Tack för en bra debatt och respons!

73/Lasse
 
Last edited:
Radioamatörer är väl ett konstigt folk
verkar inte kunna prata med varandra utan tolk
när en säger sig vara genuin och riktig
tycker en annan han enbart är stöddig och viktig
Svenska jantelagen ställer och styr
tills stämningen bliver obskyr
ett råd för att inte hobbyn än mer hämma
tala enbart till konstlasten för att lufta er stämma
:D
 
Kristoffer, bra svar på frågan om du inte tröttnat. Jag har en vän som brukar fråga vad det är för vits med amatörradio då det finns så många andra kommunikationssätt. Då frågar jag honom vad det är för vits med att flytta pjäser på ett bräde.

Några från elprogrammet kan vara intresserade. Det kan vara kul att bygga något som man kan använda för kontakt med andra. JOTA kan vara bra, det gäller att hitta något som slår an. Rävjakt är alltid bra, dessutom ger det en viss förståelse för radioteknik. Jag har hjälpt till fyra gånger på JOTA. Min drivkraft är att visa vad radioteknik är. Jag har infört kortvågslyssning, som verkar intressera.

Nu kommer invändningarna att det är inte amatörradio. Helt riktigt, dock är det en del av radiohobbyn. Det viktiga är att förstå att andra har intresserat sig för olika delar. Slentrianbenämningarna "det är omodernt" och "det är inte riktig amatörradio" bör undvikas i de allra flesta fall. Vilka delar är intressanta för dig, Kristoffer? Vad är det som drar? Vad vill du visa upp? Kul att du har kontakt med lägerdeltagare.
 
Leif, du har rätt angående innehållet i vanliga QSO:n. Jag undrar om det finns en människa i andra änden. Vad skulle Alan Turing sagt om det? Läs mera på Turingtest - Wikipedia.I bland kan det dock bli lite mera kontakt. Radiosport kan locka, men varken du eller jag är rätt person att presentera den delen av hobbyn. Du gör ett bra arbete med att sprida tekniska kunskaper.
 
Förutom NKK:s finurliga fyndighet som jag verkligen gillar så tycker jag att diskussions absoluta höjdpunkt är CZR:s slogan; "Jag blev radioamatör av eget intresse, inte av andras"

På något sätt säger den allt som behöver sägas. Vi måste sluta att bry oss om återväxten, satsa på oss själva och fokusera på våra egna intressena istället för att oroa oss över hur och med vilka argument vi skall kunna övertala ointresserade att bli intresserade av amatörradio. Däremot bör vi kanske bli bättre på att hand om de få som verkligen visar att de har ett eget intresse av att lära sig det som krävs för att så småningom bli radioamatör. Det håller så klart CZR också med om.

Men det man kan fundera vidare på och som skulle vara intressant att få höra några åsikter om är vad inom hobbyn som hägrar och vilka förväntningar nya radioamatörer har. Varför blir man radioamatör idag?

Vi vet att för länge sedan så var det magin med radio i kombination med nyfikenheten på hur radioapparater var uppbyggda med alla sina lysande lampor, motstånd och kondensatorer och hur de fungerade som lockade. Inte för alla men för många var det så. Men idag?

/Bengt
 
Eftersom det gjorts sak av detta:

"Jag blev radioamatör av eget intresse, inte av andras"

Jag finner den meningen introvert och rentav lite motbjudande.

Amatörradio är en samverkan. Om man blir amatör av eget intresse, hör man då till de som på DX-ets QRG skriker saker som andra inte vill höra? Har man egna regler för uteffekt och modulationsbandbredd? Struntar man i skyddsjorden?

Om man blir amatör genom andras intresse så har man blivit värvad, inte sant?
Då har man kanske större intresse i att uppföra sig på, inte bara banden, sociala sammankomster och i forum? Man kanske undviker att fisa på restaurangen trots att det inte är förbjudet? Man för kanske hellre de mångas talan? Man kanske undviker att skriva sådant som jag skrev här och nu för några sekunder sedan?
 
Intressant vinkling FUD. Men så menade absolut inte CZR. Han liksom jag upptäckte radion som stod på bordet i föräldrarhemmet och efter modigt övervägande öppnades bakstycket för att inspektera innehållet. Det ena gav det andra som gav nyfikenhet som gav ökat intresse för att ta reda på mer som gjorde att både han och jag tog våra cyklar och begav oss till biblioteket där vi påbörjade våra studier.

För min del fastnade jag snabbt i John Schröders Radiobyggboken och Kortvågshandboken.... Ingen behövde värva mig, jag klarade av allt själv med egen hjärna och för egen maskin. Senare när jag kom i kontakt med klubben här i Lund fick jag hjälp av di gamle. Så gick det till - förr i tiden.

/Bengt
 
Det förstod jag också Bengt.
Vad jag ville belysa (du känner mig) var att vi ska inte per automatik ställa oss i kö när någon tycker en sak. Vi ska alla tänka själva. Helst lite längre än andra. Om vi alla tänker lika kort så kommer kanske amatörradion att så småningom komma "till korta" istället för att bestå i framtiden.
Jag blev också amatör genom eget intresse efter att ha "råkat" se Lennart Brune, Egon Kärrman och Inge-Greta Åhlvik i TV. Vägen till C-certifikat. Härliga tider.
 
Back
Top