Krav på och värvning av nya radioamatörer

@AOM:

Telegrafi är väl snarast ett radio/kulturhistoriskt intresse?

Det är en ganska "elliptisk" definition av uttrycket "radiotekniskt intresse" som borde ha angetts i texten.

Det motsvarar inte i mina ögon det understrukna:

"1.56 amateur service: A radiocommunication service for the purpose of selftraining,
intercommunication and technical investigations carried out by amateurs, that is, by
duly authorized persons interested in radio technique
solely with a personal aim and without
pecuniary interest.
 
Krav på och värvning av nya radioamatörer

Min tolkning är att man uppfyller definitionen även med köperadio och utan telegrafi.
 
Telegrafin definierar amatörradion samt skapar dessutom bättre radioamatörer med längre halveringstid enligt Leif/MCD:s tidigare citerade insiktsfulla analys.

73/
Karl-Arne
SM0AOM

Passa dig K-A, nu är du på farliga vatten med osäkra och ombytliga vindförhållanden!

Jag vet, då jag helt nyligen fick en rejäl åthutning och ett föga smickrande omdöme av en SSA-representant, när jag råkade ge uttryck för ungefär samma sak...

"Något tål det väl att sörjas över - men mest att skrattas åt" :)

/Lasse
 
Den som avlagt ett godkänt prov för amatörradiocertifikat och tilldelats en anropssignal har rätt att avveckla amatörradiotrafik med hjälp av en amatörradiosändare.

Radioamatör är inte definierat i föreskrifterna vilket innebär att även bilförare och svarvare m fl kan utöva amatörradiotrafik. Den som skaffat sig färdigheter i morsesignalering kan kommunicera via morse och den som är tekniskt kunnig och har tillgång till en lödkolv kan bygga sin egen radioutrustning. Den kan avprovas mot konstbelastning (kräver inget amatörradiocertifikat) alt avprovas på antenn. Inte svårare än så.

/Bengt

Egnahemsägare som gärna bygger sändare med radiorör
 
Last edited:
Telegrafin definierar amatörradion samt skapar dessutom bättre radioamatörer med längre halveringstid enligt Leif/MCD:s tidigare citerade insiktsfulla analys.

73/
Karl-Arne
SM0AOM

Tyvärr hittar jag inte hans inlägg!

Självklart att halveringtiden ökar, telegrafi är ju så erbarmeligt långsamt att det tar lång tid att få sagt det man ville ha sagt via amatörradio, men enligt Jay Lenos undersökning så är ju SMS ännu långsammare så vi kanske skulle övergå till den kommunikationsformen i stället ;)
 
!
Jag vet, då jag helt nyligen fick en rejäl åthutning och ett föga smickrande omdöme av en SSA-representant, när jag råkade ge uttryck för ungefär samma sak...

Säger väl mer om det "låga taket" inom SSA än om något annat...
Tur att man inte längre är medlem i den föreningen.

Det är väl annars odiskutabelt att halveringstiden hos "telegrafiamatörerna" är minst en 10-potens längre än den hos andra kategorier.

Här är på nytt en länk till Leif/MCD:s inlägg som är väl värt att läsas.

http://www.ham.se/48667-post110.html


73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
Jag gick ur SSA i samband med att man aktivt verkade för att slopa kravet på telegrafikunskaper för amatörradio-certifikat. Stod sedan utanför föreningen flera år, tills jag för ett par år sen återupptog mitt medlemskap.

Beslutet kan komma att omprövas!

73/Lasse
 
Radioamatör är inte definierat i föreskrifterna vilket innebär att även bilförare och svarvare m fl kan utöva amatörradiotrafik.
/Bengt

Egnahemsägare som gärna bygger sändare med radiorör

Amatör har en betydelse som snarast ger att det är de som kan bli radioamatörer. Däremot en radioingeniör eller tekniker som arbetar inom yrket är väl svårare att acceptera som amatörer inom radio?

\Bengt

Skogsfastighetsägare som gärna bygger sändare men ogärna med rör!
 
Last edited:
@SM3BDZ:

Men jag tycker mig ha sett att det är rätt många SA signaler som kör CW och då inte med dator. Personligen körde jag mitt första CW-QSO för några år sedan, ja jag är en förkättrad T-certare, även det efter slopandet av telegrafi kravet. Jag lade faktiskt helt av med hobbyn under 15 år när jag upptäckte att C-cert gav större rättigheter än T. Man vet när man inte är välkommen.
 
KBW DE EQL

Jag gillar egentligen inte uttrycket radioamatör. Det borde räcka med att vi är vanliga snälla människor som är intresserade av antenn- och radioteknik samt vågutbredningsförsök och som lärt oss det som krävs för att av myndigheten PTS få tillgång till stora delar radiospektrum där vi baserat på våra tekniska kunskaper får konstruera, bygga och använda även icke CE-märkta radiosändare.

Om man sedan är amatör, elektronikproffs, egnahemsägare eller skogsfastighetsägare inom halvledare- eller rörbranchen är av underordnad betydelse.

/Bengt
Radiobyggare
 
Om ca 20år är mer än hälften av er borta, även jag. Om det fortsätter tjafsas som det görs här inne är amatörradiohobbyn död långt innan det. Man blir inte direkt imponerad.
 
Däremot en radioingeniör eller tekniker som arbetar inom yrket är väl svårare att acceptera amatörer inom radio?

Det blev lite konstig meningsbyggnad där men jag antar att du menar att yrkesfolk inom radio har svårt att förstå och acceptera radioamatörer?

Som tekniker inom yrket så har jag två olika "rockar",
en på jobbet och en när jag kliver in i shacket.

Mellan rockarna råder det ibland stor skillnad när det kommer till utförande, noggrannhet och yrkesstolthet,
i shacket och verkstaden hemma kan jag däremot släppa tyglarna, låta röken smita ut, bränna motstånd och poppa kondingar tills solen går ner, helt utan hämningar :D

Många kollegor som inte är radioamatörer skrockar gärna en aning föraktfullt åt företeelsen och andra uttrycker beundran inför de som behärskar månstuds, telegrafi och antennkonstruktioner.
 
@SM6XUN:

Jag såg det och rättade det. Jag har åtminstone tillhört samma grupp själv, det var bara för att "träta" med EQL :)
 
@SM3BDZ:

Men jag tycker mig ha sett att det är rätt många SA signaler som kör CW och då inte med dator. Personligen körde jag mitt första CW-QSO för några år sedan, ja jag är en förkättrad T-certare, även det efter slopandet av telegrafi kravet.

Det har även jag noterat och det är glädjande och hedervärt på alla vis!

/Lasse
Egnahems- och skogsfastighetsägare med tillhörande jordbruksenhet, som gärna bygger med rör och/eller transistorer
 
Om jag nu ska vara lite allvarlig så är det nog ganska bra som det är, förutom att man kanske skulle skruva upp proven till att harmonisera med övriga länder.

Telegrafi är inom hobbyn ett kulturhistoriskt omistligt element, den som verkligen vill kalla sig "genuin" amatör bör lära sig det, vilket många faktiskt gör. Det samma gäller för att bygga.
 
Last edited:
Eller komplett radioamatör som en stackare skämtade till det på SSA-forum igår och nästan blev kölhalad... :D:D:D

/Bengt
 
Back
Top