Krav på och värvning av nya radioamatörer

Om jag nu ska vara lite allvarlig så är det nog ganska bra som det är, förutom att man kanske skulle skruva upp proven till att harmonisera med övriga länder.

Telegrafi är inom hobbyn ett kulturhistoriskt omistligt element, den som verkligen vill kalla sig "genuin" amatör bör lära sig det, vilket många faktiskt gör. Det samma gäller för att bygga.

Om jag hade blivit tvungen att lära mig telegrafi för att få certifikat hade jag inte ens övervägt att ta cert. Men eftersom jag alltid har varit fascinerad av morse så har jag nu möjligheten att i egen takt testa, öva och lära mig. Så jag är glad att vi har så "lätta" prov.
 
@KBW

Både ja och nej. Man får nog ändå anse att telegrafi, inom vår hobby, är något mer än "ett kulturhistoriskt element" - då det riktar tankarna mot teknisk antikvitet med historiskt intresse utan egentlig tillämpning eller behov i det moderna hobbyutövandet.

Telegrafi är ju fortfarande ett i högsta grad levande och t om nödvändigt element inom många grenar av vår hobby!

/Lasse
 
Tur att jag bara är medlem i RSGB, de har vad jag sett inte ens ett forum. Förutom medlemskap i ESR förstås :)
 
Hmmm... noterar att en i övrigt spetig tråd plötsligt intresserar mig eftersom mitt yrke dels rör byggande men jag brukar även leta reda på borttappade skogar och fastigheter. Är ni vilse? Hör av er till mig för återkoppling.
 
Man kan nog vara överens om att utan färdigheter i morsesignalering så är en stor del av amatörradiohybbyn stängd. Jag tänker nu på olika former av svagsignalkommunikation under svårt störda förhållanden, användning av mycket enkel utrustning och extremt låga effekter.

Men om intresse för dessa delar saknas så spelare det naturligtvis ingen roll. Dock borde även de ointresserade försöka tänka sig in i de många möjligheterna som färdigheter i morsesignalering öppnar...

/Bengt
 
Man kan nog vara överens om att utan färdigheter i morsesignalering så är en stor del av amatörradiohybbyn stängd. Jag tänker nu på olika former av svagsignalkommunikation under svårt störda förhållanden, användning av mycket enkel utrustning och extremt låga effekter.

Men om intresse för dessa delar saknas så spelare det naturligtvis ingen roll. Dock borde även de ointresserade försöka tänka sig in i de många möjligheterna som färdigheter i morsesignalering öppnar...

/Bengt

Jag har intresset, nyfikenheten.. men saknar kunskaperna. Men jag tar en dag i taget.. :)
 
@SM3BDZ:

CW har väl blivit omsprunget av de nyare digitala moderna, BPSK31 har bättre SNR och fungerar med modesta medel på HF. WSJT med mera ersätter CW vid EME...

Alla har i dag råd med en plastradio, i.a.f en begagnad, vi är inte hänvisade till EQL:s en-rörs-station :)

De som kör CW idag gör det väl för att de gillar känslan i "hantverket" inte för att de är tvungna och så länge de kör "lever" väl på sätt och vis CW fastän den egentligen är teknik/kulturhistoria.
 
Jag gjorde vad jag kunde för att rädda dig med min tes om 4T Lars.

Jag fick tips om ett femte T idag.

Så för att bli en komplett radioamatör... Förlåt, ett komplett utövande av hobbyn, så gäller det att vara verksam inom Telegrafi, Teknik, Trafik, Tävling vilket kräver massor av Tålamod.

5T eller som i sportens värld 5-kamp.

Är det rumsrent inom sporten så kan det väl vara rumsrent inom amatörradihobbyn också - kan man tycka.

/Bengt
 
@KBW

Vi är ju allt som oftast överens, fast i denna fråga har vi nog lite skilda perspektiv. Det är bara bra då det tillför en uppfriskande spänst i debatten! :)

När man jämför de rent tekniska parametrarna, som SNR, bandbredd etc på ett teoretiskt plan, så stämmer nog dina iakttagelser.

Den "inkoppling av hjärnan" som dock telegrafi kräver, är ändå en betydelsefull om än kanske förbisedd faktor att räkna med! Jag vill hävda att ett tränat telegrafiöra med lätthet slår ut t ex BPSK31 i svagsignalkommunikation under störda förhållanden.

WSJT med "deep search" är en helt annan debatt.

/Lasse
 
Ja i alla fall många av de som kör contest är dopade med många kW och ibland utanför contestsegmenten. SSA borde införa dopingkontroller i månadstesten.

/Bengt
 
Ordet "teknik" har flera betydelser. Dels ringar man in området av de människorskapade föremålen, dels dels den praktiska utövning som männsikor ägnar sig åt med hjälp av människoskapade föremål. Så teknik är alltså både transceivern och sättet man använder den. Exemeplvis är det en teknik att telegrafera. Så ett radiotekniskt intresse måste inte betyda enbart att bygga radiosändare, det kan lika väl handla om att sända t.ex. morse med hjälp av en radiosändare. Och en massa annat ....
Sture
 
Så är det Sture. Vad blir motsvarade betydelse av radioteknik respektive radiotekniskt intresse?

/Bengt
 
Krav på och värvning av nya radioamatörer

Tycker inte att vi skall vara dumma med vare sig telegrafiförespråkarna eller Amish anhängare, det finns plats för alla!
 
@SM3BDZ:

Vi överlåter den tekniska diskussionen om styrkor och svagheter i olika moder till de som orkar och kan föra den :)

Det jag hävdar är att du i stort skulle kunna ersätta alla CW QSOn idag utan att tappa kommunikationen.

Det du däremot skulle tappa är känslan. CW är helt enkelt i sig en konst som ger sina utövare en stor tillfredställelse. I synnerhet på ett enkelt hembygge alá EQL.

Det är en känsla nog så eftersträvansvärd även om det är irrationellt eller omodernt.
 
Last edited:
Back
Top