SM6XYY
Well-Known Member
Om det inte var för kommunikationen med andra varför skulle det finnas amatörradio?
Om jag gillar att 'meka' med bilar, men inte gillar att köra rally, varför skall jag då behöva skaffa mig körkort
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Om det inte var för kommunikationen med andra varför skulle det finnas amatörradio?
Jag känner Peter Martinez, G3PLX å yrkets vägnar. Peter är en mycket begåvad ingenjör, numera pensionär, vilken behärskar både hårdvara och programvara, men absolut ingen "nörd"...
73/
Karl-Arne
SM0AOM
Om jag gillar att 'meka' med bilar, men inte gillar att köra rally, varför skall jag då behöva skaffa mig körkort
Därför tycker jag det är konstigt att det bara finns en körkortsklass som ska gälla för alla oavsett om man framför en moped eller en långtradare.
Resultatet är att det är för svårt att komma igång samtidigt som kraven är för låga.
Eftersom amatörradion har så många specialområden kanske man skulle kunna ha grundläggande presentationer i klubbarna där man även inbjöd deltagare från andra klubbar i distriktet. Själv skulle jag gärna kunna åka ett antal mil om någon hade en introduktion/utbildning på PSK-31.
Benny
Men är inte amatörradio kommunikation med andra amatörer först och främst?
1. Som det står så är vi = alla som är aktiva på Ham.se
2. Vet inte om du tar ditt ansvar, det vet du nog bäst själv.
3. Försöker att vara positiv och stöttande och komma med ideer för a behålla nya radioamatörer inom hobbyn.
SSA definierar amatörradio som;
Amatörradio är radiokommunikation mellan människor, via radio, på många olika trafiksätt till exemel: telefoni, telegrafi, eller via digital kommunikation.