SM3ZBB
Grumpy ol´man
SM6OID: Varför "måste" utbildningen av radioamatörer gå så rasandes fort nu för tiden?
Utbildning går rasande fort nuförtiden i alla sammanhang. Dessvärre är det också så att det sedan 80-talet också uppstått ett fenomen som jag kallar "utbildningsfascism". Med detta menar jag att det inte längre har någon betydelse om du "kan" något, huvudsaken är att du har papper på att du genomgått nån kurs.
Nu strök jag ett långt stycke där jag exemplifierade ovanstående eftersom det riskerade att bredda trådämnet. Ni får fundera själva över detta. Hursomhelst har det skett en attitydförändring de senaste decennierna där grundlig kunskap inte längre är det mest primära, åtminstone inte om man inte kan erhålla den genast.
Därav har det enligt min uppfattning också varit helt riktigt med komprimerad utbildning även till radioamatörcertifikat. Åtminstone om man ska försöka hålla sig i takt med samhällstrenden i övrigt. Däremot haltar det betänkligt om man ser till kvaliteten, men jag hävdar att det tyvärr också är i takt med tiden.
En snabbutbildad radioamatör som är intresserad efter genomgången kurs kommer själv att förkovra sig. Här har klubbarna ett stort ansvar. Fångar man upp den nyutbildade och förmår att hjälpa vederbörande vidare så växer både kunnandet och intresset. Även en radioamatör som startat sin bana med en snabbutbildning kommer, om han är genuint intresserad, att bli oerhört kunnig med tiden.
Problemet är de som lägger av efter kursen eller saknar vilja till förkovran. De kan egentligen inte särskilt mycket men har ändå papper på full kompetens. Det är fullt möjligt att åratal efter genomgången kurs bli aktiv på banden. Detta utan att tidigare ha varit aktiv eller att ha förkovrat sig och där även den ytliga kunskapen från kursen försvunnit. För att ta till en populär metafor, det är som om någon som tagit körkort för länge sedan, utan att senare kört bil alls, plötsligt ger sig ut i trafiken. Knappast önskvärt.
Jag skulle därför vilja komma med en tanke för diskussion: Under, låt säga tre år efter utbildning ska man ha genomfört x antal QSO per år och/eller ha deltagit i fortbildning. D.v.s. kunna visa på att man lyft sin kunskapsnivå på det sätt som är tänkt. Att snabbutbildningen bara är ett tillstånd att fortsätta på egen hand. De som efter prövoperioden inte kan verifiera något kunskapslyft mister sin behörighet. Hur detta ska verifieras är öppet för diskussion. Det skulle också krävas att PTS återigen kan kräva återkallande av certifikatet.