Bengt, vad tror du om klubben skulle bjuda in tex elever från elprogrammet (har mest hopp om dem för de kan redan grunderna i el torr jag) och sätta en enkel station på första våningen och dra ihop ett gägn som berättar om olika saker man kan göra
Jag har arbetat på elprogrammet i 7 år, både enligt Lpf94 och Gy11 och jag trodde att det skulle vara en bra grund för att intressera ungdomar för allehanda radiorelaterade hobbyintressen och radio är intressant, men inte amatörradio.
Att låta eleverna lyssna på en normal amatörradiotrafik känns närmast parodiskt, även för mig. Ett fullständigt meninglöst utbyte av standardiserade ramsor som inte ger något som helst information annat än vad motstationen har för signal. Eleverna bara skrattade åt vad man hörde och jag förstår dem. Jag är övertygad om att det nollställda tramset om att tjata om samma meningslösa information i våra så kallade QSOn är en av anledningarna till ointresset och jag själv finner mer inspiration av att titta på olika monitor stationer än att bara utbyta 59(9) 73 plus signal. Däremot finns det tillfällen där detta kommunikationssätt är relevant, exempelvis vid tävlingar etc. Men inte som "vardagsprat".
Att sitta med en mikrofon eller telegrafinyckel och ropa/prata är bara så ointressant för eleverna, däremot har jag fått ett visst intresse kring att köra radio remote. Att visa Reverse Beacon väcker även det en hel del intresse, men mest att de vill sätta upp en egen mottagare med en site ut mot världen.
Att läsa egenskriven text och att spela egna sånger som andra kan lyssna på, att ha en "egen kanal", verkar klart lockande för en del ungdomar. Vi etablerade radioamatörer reagerar förstås att detta känns helt "fel", men efter att lyssnat på en del av de argument och idéer från ungdomar jag möter har jag själv börjat att sända allt mer enkelriktat och att använda olika automatiserade tjänster och röstminnen för att kolla hur jag hörs, eller så lyssnar jag själv på min egna sändning vid exempelvis resor. Dessa ofta små enkla sändare, ofta styrda av PIC-processorer väcker ett ganska stort intresse hos mina elever och jag har fått mycket hjälp med att montera och programmera.
Att bygga sändare lockar alltså eleverna och vi bygger ofta små sändare som får sända basband från små datorer etc, en del elever har till och med byggt mottagare på fritiden. Men att bli radioamatörer... nej tack... fullständigt ointressant med det "prat" som hörs över röst/morse/digitalt mm.
Jag köpte in QROlle för att låta eleverna bygga en egen remoteradio, men brister i manualen, (den fanns inte på svenska), ledde till att eleverna inte kunde förstå hur man monterade radion och byggsatsen fick tyvärr bli en lödövning istället.
Radiosport kan säkert marknadsföras bättre, kanske mer som en lagsport för att låta de som är intresserade av e-sport få en ny arena, men då jag endast är begränsat intresserad av radiosport låter jag detta ämne vara.
Guldkornen finns här och där och ibland blir QSOt bara så intressant och amatörradio bara en så underbar hobby, men alldeles för sällan. Frågan som en elev ställde efter att lyssna på ett typiskt QSO där en radioamatör i Holland avverkade det ena 59 - 73 efter det andra är ganska intressant, "Varför pratar han med så många när de inte säger något?"
Själv har jag valt att helt verka för vidareutbildning av redan licensierade radioamatörer och att få dessa att bli aktiva inom det tekniska segmentet, som enligt min definition på hobbyn är det centrala segmentet. Därigenom kan andelen tekniskt aktiva radioamatörer öka och bli ett ansikte utåt för att locka flera att bygga egen utrustning. Finns det fler som är tekniskt intresserade och aktivt bygger egen utrustning ökar vi den kontaktyta som kan leda till ett ökat rekryteringsunderlag för en teknisk hobby och vi rekryterar troligtvis de som verkligen är intresserade.
Jag inser naturligtvis att det kan vara stora brister i mitt sätt att presentera hobbyn för ungdomarna och att därför lockar det få. Men jag tänker inte presentera någon annan hobby än den hobby jag själv känner intresse för, sedan får så klart andra presentera sin alternativa tårtbit av hobbyn...