SM3BDZ
Well-Known Member
Så då är vi alla riktiga radioamatörer (sportfiskare), men du är en riktig rörbyggare?(flugfiskare/isfiskare).
Ja CQ 100 kanske inte är amatörradio eftersom man inte sänder/tar emot med en radio, i alla fall inte en amatörradio, men (rätta mig om jag har fel) man måste vara licensierad för att få använda den kommunikationen, man kommunicerar med det språk och på det sätt man gör på amatörradio, jag tror (återigen utan att ha sett det) att det även körs telegrafi på CQ100.
Men dom som bygger saker av vakumrör och spolar sänder ju inte heller, inte just då, kanske aldrig, så då är byggandet alltså en elektronikhobby och inte amatörradio, ända tills man startar upp bygget och det fungerar som en radio och man sänder mot en antenn istället för mot konstlasten?
Att bygga mottagare som bara tar emot radio behöver man ju inte vara radioamatör för, jag hade någon elektroniklåda när jag var barn där man kunde plocka ihop en mottagare.
Att bygga en rotorstyrning är ju inte heller radio...
Mitt exempel på D-star förbindelse med andra sidan av jordklotet, men radio bara 40cm i vardera änden, resten IP trafik över kabel?
Eller, hur konsekventa ska vi vara?
Absolut. Alla vi som har ett amatörradiocertifikat är riktiga radioamatörer!
Däremot kan ingen övertyga mig om att exempelvis CQ100 är riktig amatörradio eller ens amatörradio!
Att det ska krävas ett amatörradiocertifikat för att kommunicera över internet är väl ändå konstgjord andning i kubik. Här är väl plastradio ett verkligt relevant begrepp!
D-star är något som överhuvudtaget inte fångar mitt intresse - av samma skäl, så ja - jag är hyfsat konsekvent!
/Lasse