God morgon RNA,
40-talsteknologin är ute sedan länge men lyfts ändå ofta fram i ett historiskt perspektiv. Inte bara i Resonans utan även i QST och faktiskt också i QTC.
Surfar man runt på hembyggarsidorna på nätet så finner man att en mycket stor del av de renodlade byggprojekten baseras på 70-talsteknologi med transistorer och integrerade kretsar. Fortfarande med hålmonterade komponenter. Förklaringen är förmodligen att dessa komponenter finns i överflöd, de är inte allt för pilliga att hantera och konstruktionerna är väl beprövade och har cirkulerat i amatörradiotidskrifterna i över 30 år. Vilken nybörjare som helst kan vara med här. Någon behöver kanske lite support men konstruktionerna är ganska rakt fram och tydligt avgänsade. Små fristående enheter med en egen funktion. Ofta tillbehör. De enda riktigt gamla konstruktionerna med anor från 1920-talet som fortfarande är hypermoderna är väl antennanpassarna med sina spolar och vridkondensatorer. Inte mycket har hänt där.
Men man finner även en hel del high tech konstruktioner men som är så pass komplicerade att det krävs betydligt mer av byggaren för att få det hela till att fungera. Då tänker jag t ex på det vi läser om i Dubus och liknande tidskrifter. Det mesta jag läser där är alldeles för komplicerat för mig själv. I alla fall kräver det mycket av byggaren inkl tillgång till proffsinstrument. Inte för vem som helst.
Jag har en känsla av att ju modenare komponenter och konstruktioner ju mer komplicerat blir det. Byggsatser borträknade eftersom de är speciellt framtagna för att sättas ihop av så många som möjligt och efter anvisning. Dessutom krävs i regel inga speciellt komplicerade mätinstrument för att få igång apparaten.
Det är absolut så att måttstocken flyttas fram efterhand men också så att den ständigt släpar efter flera decenier. Om 20 år kommer förmodligen dagens 30-åringar att minnas tillbaks till hur bra det var förr, dvs idag, med alla fina transceivrar som var riktiga radioapparater, inte någon dongle i multimediamaskinen där all kommunikation och underhållning integrerats. Vem vet?
Ang VDT:s fråga så tyder mycket på att huvuddelen av de nya är i medelålder upp till pensionsåldern. Jag har tidigare ställt frågan till Tore DZB i samband med SSA:s ungomsprojekt där man satsar på de befintliga amatörerna i låga åldrar. Hur många sådana finns i våra led och ungefär hur ser ålderfördelningen ut. Vore intressant att se om dessa siffror korrelerar med t ex RSGB:s stora undersökning för något år sedan.
/Bengt