Lära sig CW

Absolut.
Varje radioamatör bör åtminstone känna till att Maxwells ekvationer existerar, och även grovt deras innebörd.
 
Absolut.
Varje radioamatör bör åtminstone känna till att Maxwells ekvationer existerar, och även grovt deras innebörd.

"Telegrapher's equations" :) eller det kanske mer var Oliver Heavisides arbete?
 
Det var Heaviside som formulerade telegrafekvationen, men den bygger i sin tur på Maxwells beskrivning av elektricitetens natur.

1689778576796.png
Sedan kom Heaviside också att göra den formulering som används i dag av Maxwells fältekvationer, där han ersatte
ett ekvationssystem med 20 partiella differentialekvationer med fyra, som antingen kan vara i differential eller integralform.

1689779402011.png

Dessa 20 ekvationer är egentligen expansioner i kartesiska koordinater av 8 fundamentala ekvationer som sedan Heaviside reducerade till 4,
1689783445115.png

Alla kända samband som t.ex. Ohms lag i elektricitetsmatematiken kan härledas ur fältekvationerna.
 

Attachments

  • 1689779325500.png
    1689779325500.png
    65,2 KB · Views: 7
Last edited:
Utbildningsbehovet är nog störst i andra änden av kompetensspektrat:

1: Ropa inte på DX:ets frekvens när dom kör splitt.

2: Försök förstå varför det krävs linjärförstärkning vid SSB trafik.

Kan vi lösa detta så har vi kommit långt och kan sedan i lugn och ro studera de mer esoteriska delarna av hobbyn... ;)
 
Håller helt med.

Kompetensuppbyggnaden börjar i och för sig med att lära sig telegrafi,
och därifrån att bli en bättre operatör vilket är en konsekvens.

Lite allmänt folkvett som att förstå det här med "split" och att
inte "splattra" kommer sedan genom att man fått inblick och insikt i
hur riktig amatörradio går till.
 
När den hederliga analoga VFOn och skala med 1 eller 10 kHz skalstreck i mer modern tid ersattes med ohederlig digital VFO, med fasta steglängder (inte sällan 100 Hz eller 1 kHz) och en display med minst 3-5 stora decimaler så försvann fingertoppskänslan för bedömning av frekvens och bandbredd samtidigt som förmågan att med enbart hörseln korrekt ställa in en SSB-signal, så att övertonerna hamnar rätt, upphörde helt.

Det som återstår för en sådan tappad själ blir då att ta hjälp av displayen och ve den motstation som ligger snett på kanalen - ty då kan ju mottagaren inte ställas in så att det låter "bra" och sändaren därmed fås att sända på samma frekvens som motstationen sänder på. Å andra sidan är det få som förstår hur mottagarfrekvens och sändarfrekvens hänger ihop vid transceivkörning och ännu färre när det kommer till så svåra saker som SPLIT. I alla fall verkar det så när man lyssnar på banden... UP UP UP LID IDIOT osv... :)
 
Kontentan av denna tråd har blivit att för att bli eller vara radioamatör skall man kunna allt redan om amatörradions ALLA beståndsdelar, redan innan man tar sitt cert. Att lära sig med tiden är uppenbarligen ingen option. Samma som framför dessa åsikter är samma som klagar högt på att det bara blir färre och färre radioamatörer. Konstigt att alla inte läser in ett helt livs erfarenheter om radio innan man tar sitt cert, det skulle ju göra att kvaliten på oss radioamatörer skulle höjas till en godkänd nivå för dessa fantomer. Det är i dessa stunder jag ifrågasätter varför jag (på gamla dar) tog mitt cert, inte var det för att hela tiden få reda på att jag och alla andra nya i hobbyn är totalt värdelösa eftersom vi inte har samma kunskap om hobbyn som dom som arbetat med radio hela livet och tagit sit cert när det var krav på riktig kunskap. Att vi lärt oss det som krävs för att få certet räcker minsan inte då de som satt upp dessa nymodiga krav är fullständiga idioter som inte fattat vad dom ställt till med. Amen.
 
Det är ju bara en minoritet av sändaramatörer som har de tyckanden och vill göra sig hörda.
Det finns ju så kallade "experter" som tycker annorlunda.
Detta tjafs tycker inte jag gynnar hobbyn.

Jag är ju "en riktig" amatör som fick A cert som det hette då och jag instämmer inte i de tyckanden som många andra ( äldre ???) amatörer basunerar ut.
 
Att lära sig med tiden är uppenbarligen ingen option.
Jo det är en toppenbra option och precis så har ALLA i denna tråden med stor säkerhet gränsande till visshet gjort. Allt börjar med obefintliga kunskaper inom alla områden och sen byggs det på efterhand och under hela livet. Vissa satsar allt på ett smalt område och blir superexperter på sin smala nisch men har i övrigt noll koll på allt annat medan andra lär sig lite lagom om det mesta och kanske får lättare att navigera mellan blindskären. I övrigt är det väl bra att folk tillåts tycka lite olika så diskussionerna inte blir så enformiga att den ene håller med den andre och vice versa i allt som skrivs och tycks. Eller hur?
 
Last edited:
Så länge som man tillåter fri opinionsbildning och fritt framförande
av åsikter, vilket ham.se fortfarande gör, förväntas man som läsare
faktiskt kunna acceptera att sådana meningar också framförs.

Ingen tvingar någon att läsa dem, och ännu mindre att reta upp sig på
dem. Sådant är helt självvalt, och den som gör det får följaktligen skylla sig själv.
 
Det känns som diskussionen gått några varv nu. Det är en sak att läsa in, greppa och bli förhörd på det som krävs för certet, och en annan att faktiskt och praktiskt förstå alla aspekter i den rätt komplexa värld man vill jobba i. Även om man har lärt in, och faktiskt kan förstå ett teoretiskt resonemang, är det en helt annan sak att omsätta detta i praktisk handling. Även om den teoretiska bakgrunden inte innehåller Maxwell och andra storheter, så kan kunskaper om förenklade resonemang om impedansanpassning och andra grundläggande praktiska saker vara nog stabila för att utgöra de första stegen in i den här hobbyn.
 
Det känns som diskussionen gått några varv nu. Det är en sak att läsa in, greppa och bli förhörd på det som krävs för certet, och en annan att faktiskt och praktiskt förstå alla aspekter i den rätt komplexa värld man vill jobba i. Även om man har lärt in, och faktiskt kan förstå ett teoretiskt resonemang, är det en helt annan sak att omsätta detta i praktisk handling. Även om den teoretiska bakgrunden inte innehåller Maxwell och andra storheter, så kan kunskaper om förenklade resonemang om impedansanpassning och andra grundläggande praktiska saker vara nog stabila för att utgöra de första stegen in i den här hobbyn.
Jag har arbetat med datautveckling sedan sent 70-tal, stöter hela tiden på människor som inte förstår detta med datorernas värld som för mig är så självklart. Men istället för att klanka ned på dessa har jag alltid gjort allt jag förmått för att hjälpa dessa medmänniskor att förstå lite mer varje gång jag träffar på dom. Jag sänker mig till deras nivå så förklaringarna inte blir obegripliga med deras lägre kunskap. Det tycker jag är en bättre väg att öka kunskapen än att göra sig rolig eller vara översittare för att jag har större kunskap i detta mitt yrkesområde. Uppenbarligen är det ett sätt som uppskattas då jag har kunder sen 20-30 år som ofta framför sin uppskattning att jag förklara så förståligt och när jag passerade 65 fick jag massa samtal att jag absolut inte får sluta hjälpa mina kunder, "vi klara oss inte utan dig". Så jag fortsätter trots att jag nu mer kan kalla mig pensionär. Och tycker det är kul och mår bra när jag lämnar en person som fått en lite djupare kunskap i hur dom obegripliga datorerna fungerar och kan utnyttja dom lite bättre. Men det är jag de.
 
Jag har lyssnat på den här grammofonskivan i över tio år på detta forum.
Numera ignorerar jag det mesta i den här "låten" men jag förstår att skribenterna känner mycket tillfredsställelse att om och om
igen återupprepa sitt mantra.
 
Men istället för att klanka ned på dessa har jag alltid gjort allt jag förmått för att hjälpa dessa medmänniskor att förstå lite mer varje gång jag träffar på dom. Jag sänker mig till deras nivå så förklaringarna inte blir obegripliga med deras lägre kunskap. Men det är jag de.

Mycket bra "angrepssätt"! Jag har själv jobbat med it-infrastruktur/support i många år, de gånger jag lyckats få ledning / personal må bäst och förstå mest är när jag förklarat på ett icke tekniskt sätt - eller lagom tekniskt - så de kan förstå, kanske förstå mer, eller åtminstone lämna över till mig detaljerna bakom beslutet.

Just amatörradio... där är jag en gammal T-certare (shame on me! ;-) ) som föll bort, av olika anledningar, men en stor var att jag bara hade förmåga/kraft/ork att ta T-cert och därav blev begränsad till 2m/70cm - med mest lek med repeatrar o lite packetradio ; jag borde tagit kraft o lärt mig cw då, men livet o min omusikaliska ådra hindrade... nu massa år senare fick jag lite blodad tand att utforska mer kring det analoga, antenner, apparater, enklare byggen. Jag har tänkt anmäla mig och läsa om kursen som ges på den lokala klubben. Och säkert grotta ner mig i CW när tiden lider, men ska fokusera på annat inom detta först. Som gammal inom IT är det skönt med ett område som inte bara är 1 o 0... även om mina kunskapsluckor är enorma just nu....

Gubbarna som har enorma mängder kunskap - det kan man inte annat än bli imponerad av, må vara att en del kanske är buttra (kan va bra), så länge de uppmuntrar och kanske uppmanar oss okunniga att lära oss - och visa oss lagom lite eller mycket på vägen.
 
Last edited:
Jag har lyssnat på den här grammofonskivan i över tio år på detta forum.
Numera ignorerar jag det mesta i den här "låten" men jag förstår att skribenterna känner mycket tillfredsställelse att om och om
igen återupprepa sitt mantra.
Det är ett bra sätt att resonera. Man läser det man vill och hetsar inte upp sig. Det räcker med att konstatera vad den och den tycker eller skriver. Läs vidare eller skumma texten eller låt bli att läsa. Jag håller inte heller med om allt som skrivs och ignorerar det som inte passar mig eller känns fel även om det skrivs för den hundrade gången. Fungerar bra i alla sammanhang. :)
 
" Att vi lärt oss det som krävs för att få certet räcker minsan inte då de som satt upp dessa nymodiga krav är fullständiga idioter som inte fattat vad dom ställt till med. Amen."
Lite så har det varit tidigare tyvärr men nu förs diskussionen varit på en annan nivå.
Visst kan man tycka vad man vill om man inte uttryckligen trampar andra på tårna vilket jag inte tycker har hänt nu i den här tråden.
Att ta till ord som "idioter" ställer vederbörande till den grupp som vederbörande inte gillar och ingen annan heller.
... -.-
 
Tar upp telegrafin igen och lyssnar mycket på riktiga kontakter mellan stationer, dels för att få med brus, krångliga anropssignaler.
Mer som att åka med i bilen och observera trafiken i väntan på uppkörningen. Telegrafi är kul!
 
Eftersom du gjorde ett telegrafiprov i en grå forntid så sitter kunskaperna kvar i bakhuvudet. Med lite övning så kommer de igen.

Har man en gång lärt sig telegrafi ordentligt, man brukar säga minst 60-takt, så kan det beskrivas med att ha lärt sig cykla, kunskaperna "sitter" men det blir lite vingligt när man inte gjort det på länge.
 
Som ett komplement till att lyssna på andra hams skulle jag rekommendera att du kör mottagning av lite längre texter med en garanterat "snygg handstil" och som innehåller lite blandat med skiljetecken, siffror, etc. Jag hittade nånstans (glömt var, tyvärr) några .mp3 -filer med morse i 60- 80- och 100-takt som jag kör ibland och jag brukar då och då ta in 10,144 MHz. Dessa övningar blåser åtminstone bort det värsta dammet...
 
Back
Top