Lära sig CW

Hej!

Att lära sig telegrafi eller ej...?

Jag minns med glädje när vi under ett läsår träffades en gång i veckan på klubben SK6CM i Mellerud och först övade telegrafi, NLEO...
Sedan olika byggaktiviteter och radiolyssnande.
6AG7 och 807 kopplades ihop...
Just det faktum att det tog en hel del tid att komma fram till sitt certifikat tror jag var mycket bra.
Vi unga högstadieelever hann att lotsas in in hobbyn, inga snabba fix under några veckoslut som har förekommit.

Vid något tillfälle när jag var ensam på radioklubben så fick jag svar på 2 m av en farbror som hette Egon.
Han var mobil och vi snackade en stund, han skulle passera Mellerud och undrade om han kunde komma o säja hej.
Döm om min förvåning när det var Egon Kjerrman jag mötte!
Efter en stunds samtal så föreslog Egon att vi skulle hitta ett bra ställe och ta en anständig fika, vilket så skedde.
Det var inte uppmärksamhet vi fikade på Nya Konditoriet i Mellerud.

Egon och jag hade en hemlighet, han frågade vad jag hade för call, inget ännu vart mitt svar.
Han skrattade och sa att det fick bli våran hemlighet.
 
En stor händelse i Mellerud.
Konditoriet ser trevligt ut, hoppas kaffet smakade. 1691407814634.png

Jag har haft SM6XH:s Galaxy GT550, i mitten av bilden nedan

1691408054917.png
 
GT-550 var den första radion för kortvåg jag fick köra med hos EYW innan jag köpte min första (HW-7) och byggde ihop den, minnesvärda tider.
 
Jag kommer ihåg Egon honom från TV 1970 när han hade en amatörradiokurs i flera delar som stöttades av SSA med den berömda boken "Vägen till C-Certifikatet" Kommer någon ihåg vad programmet hette och om det finns bevarat någonstans. Mitt minne av kursen är dimmigt då det var innan mitt radiointresse hade väckts..
 
Boken finns någonstans i samlingarna, och jag undrar om inte TV-serien hade samma titel.
Har inte lyckats hitta någon digitalt arkiv över tidningarnas TV-tablåer, men den som
har DN som web-prenumeration borde kunna hitta sådant.
 
Boken finns någonstans i samlingarna, och jag undrar om inte TV-serien hade samma titel.
Har inte lyckats hitta någon digitalt arkiv över tidningarnas TV-tablåer, men den som
har DN som web-prenumeration borde kunna hitta sådant.
Hittade något som gick 1970-11 -- 1970-12 , troligen i 5 avsnitt.

1691441961522.png
1691442183287.png
 
1691442729138.png
Så var det, "CQ" var både titeln på programmet och titeln på kursboken.

Dess författare, civilingenjör och radiotelegrafist Lennart Brune SM6ADV, var lektor på Sjöbefälsskolan i Göteborg.

1691443442917.png

och följaktligen ganska kvalificerad i ämnet.

Får erkänna att jag inte har något eget minne av själva programmen, måste väl ha sett dem,
men de fastnade inte i minnet. Kanske det faktum att jag själv hade examinerats för C-certifikat ett par veckor före programstart av rustmästare Niklasson på I 3 bidrog.

Det gläder mig dock omåttligt så här efteråt att man lät ett telegrafiuttryck vara titeln på hela upplägget, trots att "T-certifikatets" hotande skugga redan kunde skönjas vid horisonten.
 
Last edited:
View attachment 10419
Så var det, "CQ" var både titeln på programmet och titeln på kursboken.

Dess författare, civilingenjör och radiotelegrafist Lennart Brune SM6ADV, var lektor på Sjöbefälsskolan i Göteborg.

View attachment 10420

och följaktligen ganska kvalificerad i ämnet.

Får erkänna att jag inte har något eget minne av själva programmen, måste väl ha sett dem,
men de fastnade inte i minnet. Kanske det faktum att jag själv hade examinerats för C-certifikat ett par veckor före programstart av rustmästare Niklasson på I 3 bidrog.

Det gläder mig dock omåttligt så här efteråt att man lät ett telegrafiuttryck vara titeln på hela upplägget, trots att "T-certifikatets" hotande skugga redan kunde skönjas vid horisonten.
Aha, den boken, fick faktiskt tillbaka "mitt" exemplar som tydligen en amatör i Härnösand hade lånat någon gång på 1980-talet när han
skulle ta cert.
Själv måste jag ha fått boken av någon OM på SK3AH i mitten av 1970-talet.

Tror inte att jag sett TV-program såvida dom inte gick i repris några år senare , 1970 var jag bara runt 6 år.
Teknikintresse och naturvetenskapsintresse fanns dock redan innan mina första besök på SK3AH 1973 , jag läste Focus uppslagböcker plus Materien,Tekniken och Människan från pärm till pärm.
 
...jag läste Focus uppslagböcker plus Materien,Tekniken och Människan från pärm till pärm.

Aah, Focus var verkligen FANTASTISKA böcker :) framför allt illustrationerna som var alldeles oerhört välgjorda och detaljerade, kan fortfarande se fotomultiplikatorrörets uppbyggnad framför mig, utsökt tecknat i tredimensionell genomskärning, med nästintill magiska benämningar på ingående delar som "dynoder"... även den rent tekniska tryck-kvalitéten var imponerande, med fint blankt papper som tillochmed har en väldigt säregen och tidstypisk doft... ja det var böcker det! :)
 
Last edited:
Hej!
Jo, fikat och kaffet var finemang!
Boken CQ har jag, använde den när jag tog mitt C-cert, men förlitade mig mer på mina anteckningar som gjordes på Erik, SM6AWZ berätta hur det funkade...

TV-programmen är väl inte tillgängliga nu antar jag?
Magnetband var dyrt och återanvändes har jag förstått.
 
TV-programmen är väl inte tillgängliga nu antar jag?
Magnetband var dyrt och återanvändes har jag förstått.

Nja, även om jag (ännu) inte hittat detta program, så finns förvånansvärt mycket både sparat och även digitaliserat, sök gärna på:

SMDB - Svensk Mediedatabas

Däremot så är det mycket mer tillkrånglat att få ta del av materialet (läs om detaljerna på SMDB) jämfört med tillexempel böcker och andra tryckta publikationer.

Då det sparade materialet en gång i tiden producerats med licensmedel/skattemedel, samt förvaltas och arkivhålls med skattemedel, så anser jag att tillgängligheten för den vanlige medborgaren borde vara avsevärt bättre än vad den är, men det är ju till stora delar en annan frågeställning... ;)
 
En bra fråga.

SVT:s arkivpolicy är ganska svårgenomtränglig, och det kan väl tänkas att programmet till sist skrevs över. Dock finns möjligheten att det producerades på 16 mm film, eftersom det spelades in "i provinserna". Videobandspelare slog igenom rätt sent där.

Frivilliga arkivforskare får gärna rota i saken.

Kursmaterial för C-certifikat varierade oerhört, själv gick jag ingen "kurs",
men var med ett par-tre år senare att göra material för en utbildning i ÖSA-regi, måste ha varit 1973.

Det bestod av valda delar ur SSA-boken "Amatörradio", lite egenskrivet material samt anteckningar som en lite äldre medlem hade gjort i slutet av 60-talet från en kurs hos VRK.

Materialet renritades och renskrevs på en lånad IBM elektrisk skrivmaskin samt kopierades upp där jag sommarjobbade.

Undrar om inte denna bild är från ett kurstillfälle.

1691480710937.png

"Tempus Fugit"
 
Då och då springer man på den där "mojängen" man använder när man klickar in sin morsekod (bild från tradera) men var köper man dessa nya om man finner detta intressant, och vill prova på (Dessutom har jag för mig att de ser lite annorlunda ut idag)

1694635040062.png
 
Back
Top