Jag har klurat länge på vad för slags antenn-lösning jag ska försöka få godkänt av hyresvärden att sätta upp på taket och tror mig nu ha landat i en vertikal antenn för VHF. Jag har frågat min kompisar i klubben om hur det fungerar med vågutbredning etc. och det verkar finnas vissa mindre fördelar med horisontell polarisation, men om jag vill kunna köra lite repeater-trafik, simplex FM och vara helt rundstrålande så är det en vertikal antenn som är mest lämplig. Jag kommer inte kunna få upp en rotor eller styrkablar och andra grejjer utan det ser ut att vara begränsat till en ensam koaxialkabel och jag tänker att jag inte kan vara den enda radioamatören med liknande begränsningar. Att mitt QTH är Jönköping gör inte saken smidigare då det är uppför i samtliga väderstreck så jag begriper att jag kommer ha uppförsbacke (pun intended) när det gäller hur långt jag når.
Hur fungerar det med CW, digitala moder, SSB och liknande på den lägre delen av bandet med vertikal polarisation? Att de flesta har horisontella antenner jag redan förstått men finns det tekniska hinder för att köra vertikalt? Jag har (endast) en Yaesu FT-818 så det är smidigt för mig att använda en och samma antenn för ALL trafik på VHF och det hade varit kul ifall några fler i närområdet kan tänka sig att haka på. Jag misstänker att många har MÖJLIGHETEN att köra fler moder än FM på VHF men sällan gör det.
Mycket verkar hänga på vad det är man vill uppnå och i mitt fall är det lite av en dröm att få kontakt med ISS vilket verkar vara görbart med en rundstrålande antenn om förhållandena är goda. Digitala moder lockar och jag har testat lite på kortvåg men utan möjlighet att sätta upp en vettig antenn för HF så är jag EXTREMT begränsad och det hade varit spännande att provköra t.ex. BPSK31 i närområdet på VHF.
Är jag helt ensam om att vilja/kunna köra 144MHz vertikalt?
Hur fungerar det med CW, digitala moder, SSB och liknande på den lägre delen av bandet med vertikal polarisation? Att de flesta har horisontella antenner jag redan förstått men finns det tekniska hinder för att köra vertikalt? Jag har (endast) en Yaesu FT-818 så det är smidigt för mig att använda en och samma antenn för ALL trafik på VHF och det hade varit kul ifall några fler i närområdet kan tänka sig att haka på. Jag misstänker att många har MÖJLIGHETEN att köra fler moder än FM på VHF men sällan gör det.
Mycket verkar hänga på vad det är man vill uppnå och i mitt fall är det lite av en dröm att få kontakt med ISS vilket verkar vara görbart med en rundstrålande antenn om förhållandena är goda. Digitala moder lockar och jag har testat lite på kortvåg men utan möjlighet att sätta upp en vettig antenn för HF så är jag EXTREMT begränsad och det hade varit spännande att provköra t.ex. BPSK31 i närområdet på VHF.
Är jag helt ensam om att vilja/kunna köra 144MHz vertikalt?