Låga delen på 2m med vertikal polarisation

SA7ELF

Well-Known Member
Jag har klurat länge på vad för slags antenn-lösning jag ska försöka få godkänt av hyresvärden att sätta upp på taket och tror mig nu ha landat i en vertikal antenn för VHF. Jag har frågat min kompisar i klubben om hur det fungerar med vågutbredning etc. och det verkar finnas vissa mindre fördelar med horisontell polarisation, men om jag vill kunna köra lite repeater-trafik, simplex FM och vara helt rundstrålande så är det en vertikal antenn som är mest lämplig. Jag kommer inte kunna få upp en rotor eller styrkablar och andra grejjer utan det ser ut att vara begränsat till en ensam koaxialkabel och jag tänker att jag inte kan vara den enda radioamatören med liknande begränsningar. Att mitt QTH är Jönköping gör inte saken smidigare då det är uppför i samtliga väderstreck så jag begriper att jag kommer ha uppförsbacke (pun intended) när det gäller hur långt jag når.

Hur fungerar det med CW, digitala moder, SSB och liknande på den lägre delen av bandet med vertikal polarisation? Att de flesta har horisontella antenner jag redan förstått men finns det tekniska hinder för att köra vertikalt? Jag har (endast) en Yaesu FT-818 så det är smidigt för mig att använda en och samma antenn för ALL trafik på VHF och det hade varit kul ifall några fler i närområdet kan tänka sig att haka på. Jag misstänker att många har MÖJLIGHETEN att köra fler moder än FM på VHF men sällan gör det.

Mycket verkar hänga på vad det är man vill uppnå och i mitt fall är det lite av en dröm att få kontakt med ISS vilket verkar vara görbart med en rundstrålande antenn om förhållandena är goda. Digitala moder lockar och jag har testat lite på kortvåg men utan möjlighet att sätta upp en vettig antenn för HF så är jag EXTREMT begränsad och det hade varit spännande att provköra t.ex. BPSK31 i närområdet på VHF.

Är jag helt ensam om att vilja/kunna köra 144MHz vertikalt?
 
All trafik mig veterligen på den låga delen sker med horisontell polarisation. Du kommer tyvärr att tappa ca 20dB signalstyrka från en "horisontell motstation" i praktiken om Du kör CW/SSB vertikalt. Utan att veta bostadssituationen, om jag hade en liknande hade jag smygit upp en halo eller klöverbladsantenn under taket om fastigheten har ett oinrett takåsutrymme mellan översta våningsplanet och teglet. Så gjorde jag med kortvågsantenner när jag bodde i en hyreslägenhet och inte kunde hänga något mellan hus eller hus och träd.
 
Nu blir jag lite förbryllad. Är inte många VHF-anläggningar utförda med vertikala antenner för vertikal polarisation? Eller är det olika med 144 och 145 MHz? Å andra sidan är ju antennerna möjliga att göra i hyfsat små dimensioner, så en stång som bär upp en vertikal och en horsiontell dipol borde väl inte vara en omöjlighet. Två koaxer till operatörsplatsen så man kan välja...
 
Jag har kikat lite på halo och klöver (big wheel) men då tappar jag repeatrar och FM. Jag har inte råd och möjlighet till mer än en koax och en antenn och ska jag upp på taket igen måste jag kontakta auktoriserad installationsfirma. Jag får inte sätta upp något på egen hand så jag har en hel del begränsningar att rätta mig efter.
 
Jag har kikat lite på halo och klöver (big wheel) men då tappar jag repeatrar och FM. Jag har inte råd och möjlighet till mer än en koax och en antenn och ska jag upp på taket igen måste jag kontakta auktoriserad installationsfirma. Jag får inte sätta upp något på egen hand så jag har en hel del begränsningar att rätta mig efter.
Om man endast kan ha en antenn för 144 MHz är en horisontalpolariserad omniantenn att föredra.
Den kommer att fungera helt OK mot repeatrar, eftersom de vanligen sitter högt och därmed får en ganska bra systemmarginal,

Dock är det så att man rent allmänt får ganska nedslående resultat med omniantenner på "seriösa delen", helt enkelt därför att
det finns en rätt påtaglig tröskeleffekt när det gäller antenner på 144 MHz "låga delen". Ligger man under, säg, 6 element på 10 m höjd får man ropa väldigt mycket innan det blir någon respons.

Sett i perspektiv att det verkar saknas lokal aktivitet på seriösa delen i Jönköping kan det bli vanskligt att nå Nässjö i öster eller Falköping i väster som verkar vara de ställen där det finns några igång.
 
En möjlighet är att använda en horisontal dipol eller två dipoler i kors som matas med 90 graders fasskillnad (sök på cross dipole) som då blir nära nog rundstrålande. De horisontella elementen monteras förslagsvis på en plastkapsling. Montera även ett vertikalt element i toppen på kapslingen. Använd ett relä för att växla mellan dipol i ena läget och vertikal med två eller fyra radialer i andra läget. Reläet kan vara ett vanligt 2- eller 3-pol växlande och matas med 12 V DC via koaxialkabeln. Man använder två kondensatorer och drosslar för att skilja DC och RF vid reläet och nere vid radion.

Räckvidden på 144 MHz med en halvvågsdipol, Halo-antenn, klöverbladsantenn eller motsvarande beror på många faktorer. Störst inverkan utöver sändareffekten har motstationens mottagarantenn. Som exempel kan nämnas att Morgan SM6ESG använder en Halo på en pinne ca 1 m över biltaket och ett PA på ca 250 W. Han är ofta ute och kör kring Varberg och på somrarna runt om i Småland. Jag hör honom här i Lund precis alltid med signalstyrkor mellan S2-S7 normalt och ibland när konditionerna är något över det normala upp till S9 eller mer. Läsbarheten på SSB är i stort sett 100% större delen av tiden även om kortvarig fading så klart förekommer liksom signalstyrkan minskar när han kör i stan eller i tät skog. Jag lyssnar då med en 14 ele Yagi på 24 m höjd strax utanför tätbebyggelsen i Lund och har mycket låg lokal störnivå särskilt i riktning norrut. Vi pratar här om avstånd om 15-25 mil med några hundra watt mobilt och Halo och ännu längre avstånd på telegrafi så klart.
 
En omniantenn som sitter högt ger den bästa räckvidden jämför med lågt sittande.

1675071546165.png

Dock finns det en praktisk gräns för hur mycket man kan vinna med att öka höjden.



1675071176084.png

En av orsakerna till att "VHF-DX" överhuvudtaget är möjligt är att ökningen av utbredningsdämpningen planar av efter de första 100 km eller så.
10 dB förbättring av systemet ger nära en tredubbling av "aktionsradien". Ett system bestående av en 10 W radio och en omniantenn blir begränsat till området längst till vänster i diagrammet även om antennen sitter högt. och att ordna till 10-15 dB förbättring gör en himmelsvid skillnad.

Detta är en av orsakerna till att FM-kanaltrafik rent allmänt är så andefattigt, man har få möjligheter att förbättra systemet så mycket att det
gör några avgörande skillnader, mycket beroende på tröskeleffekterna i moduleringen. FM är utmärkt som "snabbtelefon" inom ett begränsat område, och nu när repeatrar blivit sammankopplade via Internet finns inget riktigt behov av svagsignalkommunikation på samma sätt som under amatörradions storhetstid.

Om jag tittar i backspegeln så hade jag sannolikt inte blivit långvarig inom amatörradion ifall jag i stället för ett C-certifikat haft T-cert och hamnat på repeatrarna. Svagsignalkommunikation är riktig amatörradio vilket kräver engagemang och kunskaper samt innehåller ett incitament att förbättra både sin operatörsteknik och materielen.

Det klientel som fanns på repeatrarna diskuterade sannerligen inte hur mycket bättre TIS88 var i HF-steget jämfört med AF139...
 
Efter drygt fem år som radioamatör kör jag fortfarande med Yaesu 817 på VHF låga delen. Började med horisontell dipol byggd av RG213 inuti ett 32 mm avloppsrör, blev ett stort T helt enkelt.

Därefter blev det Big Wheel och ett litet slutsteg för 2 m. Här uppe i norr är det dock glest med aktiviteter på VHF låga delen. 5W är lite lite därav slutsteget. Men några kontakter blir det.

Sedan drygt ett år kör jag med fast monterad 7-el yagi pekandes söderut för att kunna köra meteorscatter. Jag har mindre än en mil till repeatern och den har jag kunnat nyckla upp med alla horisontellt polariserade antenner och 2.5 W.

På min QRZ-sida kan man se att jag också har en Diamond V2000, men många repeater kontakter sker på bak-looben på yagi:n, helt enkelt för att jag glömmer byta antennport i menyn på riggen.

Utan att veta hur terrängen och avståndet till repeatrar så tror jag inte det blir några problem med en horisontellt polariserad antenn.
 
Tack för alla bra svar. För att testa lite så har jag kört igång wspr på min rig nu och tänkte köra så några dygn så om någon i Jönköpingstrakten med omnejd har möjlighet att testa så får ni väldigt gärna köra wspr på 2m så får vi se om ni kan höra mig och ifall jag kan höra er.

Slutsteg kommer jag troligen aldrig ge mig på och ekonomin är begränsad så min 5W Yaesu FT-818 är nog den radion som kommer få köra allt under en tid framöver. Därav funderingarna - jag vill kunna köra så mycket som möjligt med mina ganska enkla grejjer.
 
1818 -24 0.0 144.490544 -1 SA7EL JO77BR 33 44

Den låga effekt du får ut i antennen är lätt läsbar här nere.. (skulle även gå på CW) 4EL cirkulärt som RX

mvh Håkan SM7WSJ
 
1818 -24 0.0 144.490544 -1 SA7EL JO77BR 33 44

Den låga effekt du får ut i antennen är lätt läsbar här nere.. (skulle även gå på CW) 4EL cirkulärt som RX

mvh Håkan SM7WSJ
Härligt! Tack så hjärtligt för att du provade att lyssna lite. Jag sänder med en Sirio GP-3E som står inne på min balkong. Riktigt spännande att det trots ganska fattiga förutsättningar kom såpass långt.
 
Hittade denna spännande antenn https://www.wimo.com/en/vgr-2m någon som har provat eller hört något om principen ?
Den såg spännande ut men jag tror jag kommer försöka att få upp något mer konventionellt till en början.

Det kommer troligen bli en Diamond F23H på ett maströr på taket. Min förhoppning är att kunna nå mobila stationer inom ca 1-2 mils radie från mitt QTH samt repeatrar och fasta stationer inom kanske 4-5 mil. Jag har lite kompisar som jag gick kursen tillsammans med som har ungefär samma förutsättningar så jag hoppas kunna få igång lite aktivitet på låga delen av bandet mee vertikal polarisation och självklart blir det roligare ju fler vi är.
 
I början av min amatörkarriär ( kring 95 ) så hade jag en Yaesu FT290 RII, med nominellt 2.5 watt.

Antennen till det var en HB9CV, som i sammanhanget fungerade utmärkt.

Jag vill påstå att den är en rätt oki kompromiss, går att att använda både vertikalt och horisontellt, och påstås ha gain i häradet 4 dBd,

Den har en del tiilkortakommanden, men kan vara något att tänka på?


Sparkar fortf mig själv för att jag gjorde av med 290:n :(
Ett minnesvärt qso var med en inte okänd EQL, en sensommarkväll med tropo :)
 
Som jag resonerar så kommer jag till en början ha mer nytta av en vertikal än en horisontell antenn och OM jag för fastighetsägaren får behålla setupen (taken på husen ska byggas om framöver) så tänkte jag att man skulle kunna montera en eller tom två stackade big wheels under vertikalen och växla med ett koaxrelä.
 
Man kan göra en liten systembetraktelse över detta.

Säg att den utstrålade effekten i maximalriktningen är 5 W,
avståndet är mycket nära 50 km och för enkelhetens skull antar vi
att SA7ELF:s balkong finns 25 m över marknivån.

I mottagaränden är det 4 element med cirkulär polarisation på, antar vi, 15 m höjd, motsvarande 7 dB antennvinst för linjär polarisation.

Det är svårt att modellera utbredningen exakt, men ett utgångsvärde kan vara Eglis utbredningsmodell som använts för bl.a. rundradioplanering på VHF/UHF.

Den innehåller antennhöjderna och antennvinsterna över isotroper i varje ände, avståndet samt frekvensen som indata.

1675238799135.png

Sätter vi in värden så blir Pr/Pt eller utbredningsdämpningen:
8,5*10E-15 eller -140 dB.

WSPR utvärderar S/N i ett signalanpassat filter med 6 Hz brusbandbredd,
och angav den som -24 dB i 2500 Hz, motsvarande 4 dB i 6 Hz.

SM7WSJ bor "på landet", så 400 K antennbrustemperatur verkar rimlig.
Systemtemperaturen kan inte underskrida c:a 500 K med realistiska feederdämpningar och mottagarbrusfaktorer.

Bruseffekten kTB för B=6 Hz och T=500 K motsvarar -167 dBm, och 4 dB över detta blir - 163 dBm.

Drar vi bort 140 dB från 37 dBm som 5 W motsvarar blir det -103 dBm kvar, vilket skulle vara 60 dB över bruströskeln i 6 Hz. Utbredningsförlusten verkar därför vara mycket större än modellen anger, eller antennen mycket sämre placerad, t.ex. skymd av byggnader.

Sådant här ger en grov uppskattning av prestanda hos hela system.
 
Tack för intressant uträkning.

kan vara roligt att se var en del av utbredningsförlusten finns mellan våra QTH. Jönköping stad ligger väldigt besvärligt och just precis i den riktning jag befinner mig ligger även Taberg. Jag har dessutom min besvärligaste topp i just den riktningen.

Gjorde en profil från Jönköping räknat.. Fantastiskt att det ändå fungerar.

Jönköping.png

mvh Håkan SM7WSJ
 
Back
Top