Lämplig enklare kortvågsrigg för instegsamatörer?

Glöm inte att det finns ett stort utbud av CE-märkta apparater på begagnatmarknaden. Innehav av en 100-wattsstation är fritt, och användningen kommer att vara tillåten om man vrider ratten för uteffekt moturs.

Den nybörjare, eller den med instegslicens, vore ju väldigt dum om han skaffar en radiostation som bara kan sända lågeffekt.
Med största sannolikhet har väl hen för avsikt att gå vidare om hen väl börjat med hobbyn, och då är det ju bara att dra upp till 100 W.
Att tro att denne kommer att gå tillbaka i tidens utveckling (börja med att gå 100 år bakåt, med elektronrör och Morse) har nog överskott av nostalgi. Klart att han skall utveckla framtiden.
Givetvis kommer moderna trafiksätt som kräver dator för att sända och lyssna. Då krävs en modern radiostation med hög frekvensnoggrannhet.

SM4FPD

Den nybörjare, eller den med instegslicens, vore ju väldigt dum om han skaffar en radiostation som bara kan sända lågeffekt.
Jag vet inte det, kan man få ner priset kan man nog få in mer folk också. Min första rigg var en byggsats. Att köpa nytt var inget alternativ och man ska ändå ha lite koll för att köpa begagnat. Och får man ner nypriset får man billigare alternativ på begagnatmarknaden också.

Det är ju bara spekulationer från min sida, det är inte så att jag tror det är så realistiskt marknadsmässigt.

EDIT: eventuellt skulle man kunna ha ett företag som beställer (tr)uSDX från JLCPCB, fixar lite mekanik/lådor och CE-märker det för den europeiska marknaden. Oklart om det "håller måttet" men inte otänkbart. DL2MAN verkar inte vara främmande för den typen av idéer iaf om man läser hemsidan.

Last edited:
Ett tips för att bilda sig en uppfattning om priser och utbud är ju att hålla koll på Tradera.
Här kan man exempelvis se att en Yaesu FT-897 bör kosta strax under 5000 kr.
och en Icom 706 ligger ungefär i samma prisklass
Grejen är att söka på avslutade annonser.

Är fyra till femtusen mycket pengar för en ung nybörjare? Tja... Det motsvarar ca 2 till 2500 kr år 1991 när jag själv var i femtonårsåldern och hade börjat intressera mig för radio. Inte billigt men kanske inte helt omöjligt heller.

När man ser alla ungdommar som springer runt med senaste mobiltelefonen för +10000:- så är väl inte en beg ic-705 för 12-15000:- en omöjlighet. Och som nån skrev, bor man i stan så är nog en 705:a som lätt tas ut i störningsfri natur ett lättare val än att sitta fast i lägenheten med en 100 Watts rigg som man ändå bara hör störningar på. De nya riggarna med vattenfall tror jag också är intressantare för teknikyngre.

Vad kostar CE-märkning? Hur stor tillverkningsserie måste man ha för att det ska nå break-even?
CE-märkning är självdeklaration och kostar ingenting alls egentligen förutsatt att man har all erforderlig kunskap och utrustning. Vill man inte göra det själv av någon anledning skulle jag gissa att det för t.ex. en ICOM IC-7300 skulle kosta 200ksek+ i provning under förutsättning att den går igenom på första försöket, till detta tillkommer allt pappersarbete, vilket säkert är några hundra timmar.

Skulle inte tro att någon enda radioamatör ens haft tanken på att försöka CE märka någon produkt själv.
Tanken att ens öka elsäkerheten genom att byta sladd på en 60 - 70 tals riskokare eller Drake line finns knappast.

Instrumentparken för att själv kunna göra proverna och verifiera innan produkten lämnas in för godkännande, lär vara i miljonklassen, minns hur ICOM jobbade med saken. Dv ett EMC labb. Så gratis är det inte.
Men vissa (Kina) klistrar ju bara dit ett CE-märke och hopps att det går...

Så även ev nybörjare elelr instegare lär nöja sig med att lita på att CE-märket redan finns.

Och, jag upprepar, köp av äldre grejer för 3 - 5 tusen 20 - 40 år gamla, kommer att generera reparationer, vilket knappast är något som instegare är intresserade av. Man lagar ju inte grejer numera.... Inte ens mobilen, diskmaskinen lagas....

SM4FPD

Kan man verkligen anta, att en "instegare" inte är intresserad av att reparera saker? Det är ju lite exotiskt att göra sånt idag, kanske lite av ett nostalgiskt skimmer runt detta? Vad är dessa adepter intresserade av, egentligen, vet man det? Förmodligen är det min personliga upplevelse av att HF-trafik kräver att man faktiskt försöker förstå tekniska fenomen (antenner, vågutbredning etc) som gör att jag tänker mig att alla radioamatörer har nån liten nyfiken tekniker inuti. Om man bara vill "tjôta" kan man ju ta en vanlig telefon.

Kan man verkligen anta, att en "instegare" inte är intresserad av att reparera saker? Det är ju lite exotiskt att göra sånt idag, kanske lite av ett nostalgiskt skimmer runt detta? Vad är dessa adepter intresserade av, egentligen, vet man det? Förmodligen är det min personliga upplevelse av att HF-trafik kräver att man faktiskt försöker förstå tekniska fenomen (antenner, vågutbredning etc) som gör att jag tänker mig att alla radioamatörer har nån liten nyfiken tekniker inuti. Om man bara vill "tjôta" kan man ju ta en vanlig telefon.
Det är ju en väldigt spännande fråga, vilka dessa "instegare" är och hur man ser på hobbyn. Kan man tänka tanken att den som är väldigt intresserad av den tekniska aspekten av hobbyn, kanske hoppar instegscertifikatet och tar ett "vanligt" direkt?

Varför vi, dvs som varit med länge var intresserade av radio var kanske för att det inte fanns annat sätt att kommunicera trådlöst.
Något som idag finns i överflöd, mobiler, internet, fiber....
Så varför skall någon vara intresserad av hur det var förr?
Och varför sitta och laga saker? Bara, ja BARA, för att få igång en gammal radio. Verkar i mina ögon, för en instegare, lite konstigt.
Och varför lära sig vågutbredning, antennteknik, behövs ju inte mobilen har ju inbyggda antenner.

Bara lödutrustning, instrument, verkstadsutrymme, kommer att kosta mer än en gammal transiver.

Så frågan vad de tänkta instegsamatörerna skulle ha för intressen är en bra fråga.

Kanske roligare att tömma en gammal träradio och sätta in en USB förstärkare med fjärrkontroll. (Retroverkstaden)
Då går det att spela utan störningar och långa antenner....
Sen när man tröttnar är det ju bara att slänga skiten.

SM4FPD

Jag lyssnar nu på 10131 kHz CW, en Morsestation hörs SA6RR som sänder med en liten QRPP (extra låg effekt) radiofyr.
Spännande att sen så lite sändare kan höras så bra.
Tycker jag och säkert många med mig.
Men vad tycker kommande generation?
Bryr sig inte, jaha vad då då?
Axelryckning?
Men en radio för 10 000 kr för att höra?

Men igår hördes den inte.....

Kanske någon av de tänkta instegsamatörerna någon gång får för sig att se vad vågutbredningen kan ge för spännande saker.

SM4FPD

Hej!

På tal om låga effekter...
Ibland så kör jag med rätt låga effekter, just bara för att det är kul att prova på.
Har haft QSO med LA8IY på 80 m SSB, min uteffekt var under 20 mW.
Läsbarhet 5 fick jag av Öystein, om jag minns rätt hade han då en delta loop.
Min antenn var en inverterad L 28 m lång och ungefär 8 m upp i luften.

Det är ju inte alltid som 20 mW räcker för QSO....
Men ibland funkar det med QRPpp

Jag har 2 bekanta som ser fram emot insteg’s möjligheten. Den ene är…väldigt långt ifrån kunskapsmässigt och skall jag vara ärlig tror jag inte amatörradio är ngt för honom - han vet bara inte om det än..och han är en sån som ’bara vill tjôta’ isf.
Den andre agerar och håller på med utrustning jag får kämpa med för att hålla jämna steg med och i hanses fall är det endast ett ’riktigt’ certifikat som gäller.
När jag föreslår ett insteg’s så han får tummen ur, så att säga…då fnyser han bara hihi.

På tal om qrp så roar jag mej ibland på helgerna att tugga trasa på 80m med bl.a sm6pop m.fl och dra ner min Icom till noll % pådrag och vanligen hörs jag ändå. Det är dock ingen super-qrp utan ngt på 700mW eller så men ändå.

Intressant frågeställning, för att få svar på frågan behöves en undersökning ske.
Lämpligast att ställa den på Tikktok och se hur många som svarar och vad de svarar, om man intresserad av de som är 30 år eller yngre. För medelålders bör frågan ställer på Fb/Instagram.

Vem tar på sig ledartröjan och genomför en undersökning?

Jag har 2 bekanta som ser fram emot insteg’s möjligheten. Den ene är…väldigt långt ifrån kunskapsmässigt och skall jag vara ärlig tror jag inte amatörradio är ngt för honom - han vet bara inte om det än..och han är en sån som ’bara vill tjôta’ isf.
Den andre agerar och håller på med utrustning jag får kämpa med för att hålla jämna steg med och i hanses fall är det endast ett ’riktigt’ certifikat som gäller.
När jag föreslår ett insteg’s så han får tummen ur, så att säga…då fnyser han bara hihi.

På tal om qrp så roar jag mej ibland på helgerna att tugga trasa på 80m med bl.a sm6pop m.fl och dra ner min Icom till noll % pådrag och vanligen hörs jag ändå. Det är dock ingen super-qrp utan ngt på 700mW eller så men ändå.
Vad är det för fel att vill tjata?

Jag tycker att isf kan man ägna sej åt kanske 27MHz eller 69MHz för att slippa gå omvägen via amatörradio.

Jag har bekanta med cert som ännu inte förstått poängen med att tvingas lära sej saker om elsäkerhet, vågutbredning mm.
Det är så nära ’goddag yxskaft’ att jag har svårt att bemöta det.

Jag kan ställa frågan varför folk vill radioamatörer i Sveriges störts Fb-grupp för komradio(2100 medlemmar, hälften är säkert radioamatörer.

Vilken frågeställning är lämplig?

Om du skall skaffa certifikat(insteg/fullt) för amatörradio, vad vill du få ut av den hobbyn?
1. Prepping, kunna få samband vid en kris.
2. Få prata med likasinnade i Sverige.
3. Få prata med likasinnade runt om i världen.
4. Vara delaktiga i samband t.ex. rallytävlingar
4. Få bygga egna radioapparater
5. Experimentera med olika antenner
6. Tävla(contest) hur många kontakter jag kan få under en viss tidsperiod

Dina ålder är:

Fler delfrågor?

Ställs frågan där skulle jag tro det mest handlar om ’att prata’.
I procent räknat är min radiohobby i princip helt utan ngt prat eller sändning alls.
Kanske 1% prat o 99% är laboration i teori o praktik. Klura ut fantasifulla antenner som kanske fungerar.
Tänka ut bättre jordning/kabeldragning/strömförsörjning. Det handlar mkt om att borra, kapa, slipa & skruva med mastrelaterade tekniska saker. Gjuta betong, gräva, bygga om och hålla på med allt möjligt.
Sen på slutet sänds det lite för att verifiera att sakerna säkert funkar i verkligheten och inte bara teoretiskt inne i huvet.
Det lyssnas såklart en hel del och hela radions täckningsområden från 30kHz till 60MHz vevas genom varje kväll man sitter där.
Igår noterade jag hur kassa konditioner det vart på Radio 208, både på 1440 och 5970kHz t.ex. Typ såna saker tycker jag är intressant att fundera på.

Jag gissar andra 50+’are ser sin radioverksamhet på ett lite liknande vis även om de flesta säkert kör mkt mer, dvs ’pratar’ med mick/nyckel eller tangentbord mer än vad jag gör.

Min egen uppfattning är att existensen av "instegsamatörer" är ungefär lika mycket förankrad i verkligheten som den av "tekniskt kompetenta privatradioutövare",

1732732289063.png

1732731991138.png

vilka skulle ge SSA ett mångdubblat medlemsantal under 1970-talet tillsammans med en "höjning av den tekniska nivån", bara telegrafikravet avskaffades.

Så långt tillbaks som jag kan minnas, dryga 55 år, har "svåra prov" angetts som huvudorsaken bakom att det funnits och finns relativt sett få radioamatörer. Dock fanns det redan på 1960-talet klarsynta som såg argumentationen för vad den var; ett sätt att slippa behöva anstränga sig.

1732731403106.png

Last edited:
Bojjs, Om vi tänker på att tråden skapades som :

Lämplig enklare kortvågsrigg för instegsamatörer?​

Så kan de meddelanden som inte handlar om just det skrivas i annan tråd/trådar?

Det finns plats för massor med trådar här på forumet, skulle det ta stopp så tillför vi mer lagringsyta.

Back