Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Jag vet inte det, kan man få ner priset kan man nog få in mer folk också. Min första rigg var en byggsats. Att köpa nytt var inget alternativ och man ska ändå ha lite koll för att köpa begagnat. Och får man ner nypriset får man billigare alternativ på begagnatmarknaden också.Den nybörjare, eller den med instegslicens, vore ju väldigt dum om han skaffar en radiostation som bara kan sända lågeffekt.
CE-märkning är självdeklaration och kostar ingenting alls egentligen förutsatt att man har all erforderlig kunskap och utrustning. Vill man inte göra det själv av någon anledning skulle jag gissa att det för t.ex. en ICOM IC-7300 skulle kosta 200ksek+ i provning under förutsättning att den går igenom på första försöket, till detta tillkommer allt pappersarbete, vilket säkert är några hundra timmar.Vad kostar CE-märkning? Hur stor tillverkningsserie måste man ha för att det ska nå break-even?
Det är ju en väldigt spännande fråga, vilka dessa "instegare" är och hur man ser på hobbyn. Kan man tänka tanken att den som är väldigt intresserad av den tekniska aspekten av hobbyn, kanske hoppar instegscertifikatet och tar ett "vanligt" direkt?Kan man verkligen anta, att en "instegare" inte är intresserad av att reparera saker? Det är ju lite exotiskt att göra sånt idag, kanske lite av ett nostalgiskt skimmer runt detta? Vad är dessa adepter intresserade av, egentligen, vet man det? Förmodligen är det min personliga upplevelse av att HF-trafik kräver att man faktiskt försöker förstå tekniska fenomen (antenner, vågutbredning etc) som gör att jag tänker mig att alla radioamatörer har nån liten nyfiken tekniker inuti. Om man bara vill "tjôta" kan man ju ta en vanlig telefon.
Intressant frågeställning, för att få svar på frågan behöves en undersökning ske.Kan man verkligen anta, att en "instegare" inte är intresserad av att reparera saker? Det är ju lite exotiskt att göra sånt idag, kanske lite av ett nostalgiskt skimmer runt detta? Vad är dessa adepter intresserade av, egentligen, vet man det? Förmodligen är det min personliga upplevelse av att HF-trafik kräver att man faktiskt försöker förstå tekniska fenomen (antenner, vågutbredning etc) som gör att jag tänker mig att alla radioamatörer har nån liten nyfiken tekniker inuti. Om man bara vill "tjôta" kan man ju ta en vanlig telefon.
Vad är det för fel att vill tjata?Jag har 2 bekanta som ser fram emot insteg’s möjligheten. Den ene är…väldigt långt ifrån kunskapsmässigt och skall jag vara ärlig tror jag inte amatörradio är ngt för honom - han vet bara inte om det än..och han är en sån som ’bara vill tjôta’ isf.
Den andre agerar och håller på med utrustning jag får kämpa med för att hålla jämna steg med och i hanses fall är det endast ett ’riktigt’ certifikat som gäller.
När jag föreslår ett insteg’s så han får tummen ur, så att säga…då fnyser han bara hihi.
På tal om qrp så roar jag mej ibland på helgerna att tugga trasa på 80m med bl.a sm6pop m.fl och dra ner min Icom till noll % pådrag och vanligen hörs jag ändå. Det är dock ingen super-qrp utan ngt på 700mW eller så men ändå.