Det kan mycket väl stämma, men det nämns inte hur denna grupp valdes ut. Kanske var det personer som valdes ut för sina goda förutsättningar, då är det lite annorlunda än om gruppen togs ut slumpmässigt från stan.
Koch tog fram sin metod för att kunna snabbutbilda telegrafister, och man kan misstänka att yngre personer med relativt goda inlärningsförutsättningar ingick i underlaget.
Musikalitet är ingen förutsättning för att bli en god telegrafist, möjligen kan en god "taktkänsla" bidra till en bättre sändningsstil.
Telegrafiinlärning går ut på att lära in ljudbilder, så att ett mottaget tecken utlöser en reflex att skriva ner det eller trycka på rätt tangent på skrivmaskinen. Det är därför som metoder som går ut på att först lära
sig tecken i låg takt som "prickar och streck" och sedan öka takten är kontraproduktivt. Detta är, vill jag påstå, huvudorsaken bakom myten att "vissa personer inte kan lära sig telegrafi". Samma personer har en gång i livet lärt sig att tala och gå, vilket är i princip samma process.
Problemet med Koch-metoden var att den krävde en individuell träningsplan och i princip en "privatlärare" vilket är helt opraktiskt för att utbilda i grupp. I stället valde man en kompromiss, vilken innehöll ett påtagligt inslag av "nötande". Något som man kan kosta på sig när individens tid inte debiteras.
Telegrafiutbildningen i "lumpen" följde ett mönster, man började med att sända ramsor där samma tecken upprepades och sedan höjde man takten och fler tecken lades till. Efter ett par-tre månader så skulle man behärska alla tecken i runt 40-takt om jag minns rätt. Sedan höjdes takten stegvis, och man blandade krypto och klartext.
Många "fastnade" vid 50-takt och gjorde bara små framsteg trots mycket övning. Kommer inte ihåg hur man kom runt detta, men de som efter 2/3 av utbildningstiden inte klarade 60-takt hotades med att bli "kabeltattare".
En ganska verkningsfull hotelse.
Av de ungefär 25 som ingick i gruppen klarade drygt hälften 60-takt, fyra 80-takt, två 100-takt och en 125-takt.
Det var tre radioamatörer, en med T en med C och en med A-certifikat.
En till, som var FRO-medlem avlade prov för B-certifikat under tiden.
Vad jag minns var det ganska få i Örebro-klubben som varit telegrafister, men desto fler på SK6AB. Där var en ganska stor andel från Marinen och jag råkade t.o.m. på en som varit Fo-stabtelegrafist som även jag varit.
Allr detta ändrades i och med Stab-Stab radion och Ra630.