Lära sig CW

Är det tillåtet att tillgripa våld på någon som ändrar på inställningarna på ens nyckel / manipulator? ( frågar åt en kompis )
Sådant är väl rent allmänt inte så begåvat. Risken finns att den som finns "i mottagaränden" går till polisen,
och då får man i värsta fall stifta bekantskap med tingsrätter och annat obehagligt...

"Jag vet att någon monterat sin nyckel på en relativt stor och tung järnplatta och sen monterat några större supermagneter på bordskivans undersida." Jo det borde funka. Dock så blir kabeln liggandes ovanpå bordet.. och det är något jag inte gillar. Men vi har ju alla våra preferenser.

Apropå det (preferenser). Ja, att tillgripa våld på någon som ändrar justering på någon annans nyckel/manipulator borde vara legitimt sedan gammalt ;) eller?

Sådant är väl rent allmänt inte så begåvat. Risken finns att den som finns "i mottagaränden" går till polisen,
och då får man i värsta fall stifta bekantskap med tingsrätter och annat obehagligt...
Kompisens bösta hopp är en polis som ör radioamatör ;)

Den tangenten jag kör med nu uppfyller nog alla dina kriterier ovan, jag har även dragit anslutningarna under bänkskivan så jag inte behöver tampas med kabeln ovan på bänken.
20231219_182959.jpg
Eftersom jag växlar mellan olika "nycklar" får det vara sladdar på ovansidan av bordet och alla på bilden står stadigt. Kniven är dock favoriten och behöver ej ett stumt underlag däremot en tung platta så att den inte flyttar på sig under "nycklandet"

SK5DB Uppsala Radioklubb har under höstterminen 2023/vårterminen 2024 kört uppskattade cw kurser online med flertalet motiverade deltagare från hela Sverige

Bump...

Om man skulle få för sig att lära sig det där med morsetelegrafering, vilka tecken måste man nöta in?
Siffrorna och bokstäverna A-Z är givet. Punkt, snedstreck och frågetecken likaså.
Hur ofta används ÅÄÖ i amatörtrafiken? Bör man nöta in andra tecken som +-()@ ?

Se där, en "bra fråga".

ÅÄÖ används i trafik med svenska och nordiska motstationer, så
de kan vara bra att kunna. Sedan är skiljetecknen + - / komma, punkt , åtskillnadstecken =, avslutning + och @ förekommande.

Dessa tecken är nog de som kan råkas på vid amatörradiotrafik, och de ingick i certifikatproven förr.

Sedan finns det ytterligare skiljetecken och tecken i nationella Morsealfabet som yrkestelegrafister förväntas behärska.

Last edited:
Jac skulle vilja lägga till väntetecken. Skrivs som ett roten-ur-tecken. Didadididit. Användbart.

Tack för en belysande och intressant genomgång av vår kära Morsetelegrafi, dagen startar på bästa tänkbara sätt, nu dags att runda av med ett trevligt CW-QSO innan dagens triviala sysslor pockar på uppmärksamhet.

På tal om telegrafi ber jag att få presentera nedanstående klipp från Facebookgruppen Amatörradio, där en Magnus Nilsson bjuder på en helt obetalbar kommentar! :D Se längst ned.

Signalen i det lila fältet är en smula svårtydd, men m h a ett förstoringsglas har jag tolkat den som P5A, d v s en station som utger sig för att vara i The Democratic People's Republic of Korea. I så fall ett mycket rart DX.

73,
Rolf

P5A QRV.PNG

Att ha hört eller kört "5Y3GT" var ett stående skämt "DX-jägare" emellan på 50 och 60-talen. Yngre förmågor kunde ibland imponeras starkt av sådana berättelser, ofta ända tills berättaren inte längre kunde hålla sig för skratt...

View attachment 11265
Eftersom jag växlar mellan olika "nycklar" får det vara sladdar på ovansidan av bordet och alla på bilden står stadigt. Kniven är dock favoriten och behöver ej ett stumt underlag däremot en tung platta så att den inte flyttar på sig under "nycklandet"
Placera en bordskniv mellan sidorna av en tjock bok och det är ganska stadigt. Jag tror jag fick tipsen från David Hebitch, Covert Radio Agents, 1939-1945: Signals From Behind Enemy Lines, Pen & Sword, 2023.

Hej!

Jag har haft kontakt med 5Y3GT, (SSB), frågade om det kvalificerade sig för "The Rectifier Award"...
Svaret blev ett skratt och "yes".
Vi hade ett intressant QSO, trots vissa lögner.

En månad senare fick jag ett jättefint diplom!
Poststämplat i Bologna.

Back