Nu har jag haft möjlighet att testa antennen eller skall vi säga hela mitt system lite mer ingående på de olika banden.
Nu på morgonen så gick mina 100 watt via LW:en ända till PJ2, detta på 160 meter.
På 80 meter så når jag en bit utanför Europa, men plockar inte DX på lite längre avstånd.
40 meter där det känns att antennen producerar de bästa resultaten. Här kör jag det mesta. I loggen finns bl.a KH2, KH6, XU för att nämna några. Plockade utan större problem trots idogt uppvaktande av övriga europeer.
På de högra banden så kan man säga att jag kör det jag hör, fast 14 Mhz upplever jag som ganska så tyst mestadels.
Tunern fixar avstämningen snabbt och jag kommer ner på 1,5:1 eller lägre på alla band.
Det varnades för att husets elnät skulle kunna bli en del av antennen.
För att eliminera detta så har jag en isolationstransformator med sekundär på 2 x 120 volt där jag använder mitten som jord.
Allt kopplat enligt SM6ENG / Bertils:s förslag för jordning på
ESR.
Allt som är sammankopplat med radion är jordad i denna punkt.
Den kopplade datorn har trådlös koppling till routern.
Så jag kan nog påstå att jag helt kopplat loss husets elnät från min anläggning och därmed borde jag ha eliminerat att det skulle ingå i antennen.
Störningsnivån har minskat radikalt från de tidigare lägre sittande antennerna, men det kvarstår dock en del.
Kanske kan bandpassfilter hjälpa till att filtrera.
Antennavstörningsenhet typ MFJ som fasar bort störningar.
Sammanfattningsvis så är jag mer än nöjd med resultatet och känner inget behov idag att förlänga de 45 meter jag har.
Jag har börjat köra månadstest!
På 3,5 Mhz går det bra men på 7 Mhz så är det bara norra Sverige som jag får kontakt med. Antennen sitter väl för högt och jag har för lite effekt, för kontakter i södra delarna.
Tack alla som bistått med ideer, glada tillrop och de som visat på negativa faktor, faktor som jag försökt åtgärda i möjligaste mån.